۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷

روانشناسی کودک | نشانه هایی که نشان می دهد فرزند شما دوستی سمی دارد

کودکان خردسال ممکن است درک نکنند که دوستی ها چقدر می توانند سمی باشند.

روانشناسی تربیت کودک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همانطور که دوستی های خوب تاثیر بسیار مثبتی در کمک به رشد ذهنی، روانی و اجتماعی کودکان دارند، دوستی های سمی نیز ممکن است بر کودک شما تاثیر منفی بگذارد و از طریق خطوط زیر می توانید برخی از نشانه هایی را که به شما می گوید فرزندتان دچار مشکل است را شناسایی کنید. رابطه دوستی سمی، و در اینجا نحوه عمل در این مورد است. .

دوستی سمی و تأثیر آن

مطالعه ای که در ژوئن ۲۰۱۱ در مجله روانشناسی مدرسه بین المللی منتشر شد، نشان داد که حدود ۸ درصد از قربانیان قلدری کلامی یا فیزیکی، متجاوز را به عنوان “دوست” خود توصیف می کنند. قربانیان به عنوان دوستانشان آیا حضور یک کودک قلدر را در زندگی پسرتان تصور می کنید که با کلمات تند یا منفی در چارچوب رابطه ای که هر دو طرف ممکن است به عنوان “دوستی” توصیف کنند، او را آزار می دهد؟

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نشان داد که دوستی‌های سالم تأثیر مثبتی بر سلامت و رفاه کلی دارند. از دوران کودکی تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که سطوح بالای افسردگی داشته باشند سطوح بالای افسردگی، اضطراب و شکایات روان تنی و دو برابر بیشتر احتمال دارد که سطوح بالایی از پرخاشگری، بیش فعالی و بی توجهی داشته باشند.

یک دوستی ناسالم ممکن است در وهله اول مضرتر از نداشتن دوستی باشد. یک دوستی سمی ممکن است کودک را به سمت رفتارهای منفی سوق دهد و ممکن است باعث شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا برخی از کارهای خوبی را که قبلا انجام می داد متوقف کند. به عنوان مثال ممکن است فرزند شما دوستی داشته باشد که قلدر است، که ممکن است او را وادار به انجام هر کاری کند تا یکی از قربانیان تمسخر این فرد نشود و این دوستی ها باعث شود فرزند شما نسبت به خود یا دیگران احساس بدی داشته باشد.

نشانه هایی که نشان می دهد فرزند شما دوستی سمی دارد

نشانه هایی که نشان می دهد فرزند شما دوستی سمی دارد

نشانه های یک دوستی سمی

آنجلا کالدول، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در کالیفرنیا، به نیوزویک توضیح می دهد که اولین نشانه دوستی سمی در زندگی فرزند شما این است که کودک دارایی های ارزشمند، زمان یا دوستی های دیگر را برای آن “دوست” کنار می گذارد، و اضافه می کند که دوستی های سالم چیز زیادی لازم نیست؛ و اینکه دوستان خوب صاحب اختیار نیستند.

وی افزود: ممکن است به مرور زمان کودک به خاطر این دوست سمی دچار استرس شود و طبیعی است که یک دوست خوب مایه آرامش و اطمینان باشد نه منبع استرس.

همچنین، دوستی های سالم شامل همکاری و با هم بودن است، اما این ویژگی ها به ندرت در یک دوستی ناسالم یافت می شود، در عوض، احتمالاً دوستی وجود دارد که مسئول است و در تصمیم گیری تنها است. علیرغم این کنترل، این دوست ممکن است از فرزند شما انتظار می رود که تمام تلاش خود را برای دوستی خود انجام دهد.

نشانه دیگری که باید به آن توجه کرد زمانی است که فرزند شما بر اساس نظرات یا اعمال دوستش احساس بدی نسبت به خود پیدا می کند.کالدول به والدین توصیه کرد که توجه داشته باشند و تغییراتی که ممکن است در رفتار یا احساسات کودک رخ دهد، چه این احساسات، نادیده نگیرند. غمگینی، انزوا، یا عصبانیت هستند، به ویژه زمانی که کودک وارد زندگی او می شود.

همچنین، اگر به نظر می‌رسد که در دوستی فرزندتان با کسی همیشه اتفاقات دراماتیکی رخ می‌دهد، روابط سمی اغلب شامل «درام» زیادی می‌شود. برای مثال، دوست ممکن است اطلاعات خصوصی دراماتیکی را به اشتراک بگذارد، دروغ بگوید یا از نظر عاطفی فرزند شما را دستکاری کند، یا دائماً کودک شما را دستکاری کند. کاری کنید که فرزندتان احساس گناه کند یا … مدام به او اخم کنید تا به آنچه می خواهد برسد.

حسادت همچنین ممکن است یک عنصر اساسی در دوستی های ناسالم باشد، چه این حسادت به شکل حسادت به اسباب بازی جدید باشد، ناراحتی به خاطر دستاوردی که فرزند شما به دست آورده است یا حسادت به خاطر حضور دوست دیگر. آنچه در اینجا ثابت است ناسالم بودن آن است. دوستی ها به ندرت حمایت کننده یا تشویق کننده هستند.

چگونه می توانید به فرزند خود کمک کنید؟

میشل ریزر، متخصص سلامت روان، توضیح می‌دهد که بچه‌های کوچک ممکن است درک نکنند که دوستی‌ها چقدر سمی هستند، و ممکن است متوجه ناسالم بودن دوستی‌شان نباشند، و او اضافه می‌کند که در مورد بچه‌های بزرگ‌تر، فشار همسالان یا میل به تناسب وجود دارد. وارد شدن به گروهی از دوستان یا حتی فشار رسانه های اجتماعی باعث می شود کودک در موقعیت ها و روابط اجتماعی ناسالم درگیر شود.

برای کمک به فرزندتان برای دوری از دوستی های سمی، باید اساساً به فرزندتان بیاموزید که دوستی چیست و اهمیت آن در زندگی اش چیست، سپس او را با دوستان «خوب» و نقش آنها در ایجاد احساس درگیر شدن در شخص، حمایت از او در بحران ها معرفی کنید. شریک شدن در مواقع شادی و احساس و احترام به احساسات او.

روشن کردن این مفاهیم می تواند به کودک شما کمک کند تا افرادی را شناسایی کند که گذراندن وقت با آنها خوب است.

چگونه می توانید به فرزند خود کمک کنید؟

چگونه می توانید به فرزند خود کمک کنید؟

پس از اولین قدم، شناخت بیشتر شخصیت فرزندتان و شنیدن او، مشاهده نحوه تعامل او با دوستانش و شناسایی مشکلاتی که ممکن است در روابطش با او مواجه شود بسیار مهم خواهد بود. شما ارتباط موثری با او برقرار می کنید و زمانی که این ارتباط موثر در دسترس باشد، احتمالاً به شما متوسل می شود فرزندتان نزد شما می آید و در مورد مشکلاتی که ممکن است در روابط آنها در خارج از خانه ایجاد شود با شما صحبت خواهد کرد.

اگر فرزند شما قبلاً درگیر یک دوستی مسموم شده است، باید او را تشویق کنید که بین خود و دوستش فاصله بیندازد.کودک شما همچنین باید بداند که برقراری ارتباط با دوستی که با او با مهربانی و احترام رفتار نمی‌کند می‌تواند باعث شود استرس و درد زیاد

در اینجا باید صبور و عاقل باشید تا با آرامش به موضوع رسیدگی کنید، زیرا ممکن است کودک شما مقاومتی نشان دهد و ایده دوری از دوستش را رد کند. همچنین ممکن است به کودک خود کمک کنید تا آنچه را که در حال رخ دادن است به وضوح ببیند. به او کمک کنید تا احساسات خود را نام ببرد و نگرانی های خود را مستقیماً در مورد این دوست مطرح کند.

اگر کودک شما به رویکرد مستقیم پاسخ نمی دهد، می توانید کمتر مستقیم باشید و در مورد تغییراتی که اخیراً متوجه شده اید با او صحبت کنید و سپس از او بخواهید که دلیل این تغییرات را از نقطه نظر خود برای شما توضیح دهد. چشم انداز.

در حالی که سعی می کنید از یک دوست سمی دور بمانید، همچنین باید به کودک خود کمک کنید تا روابط سالمی با افراد دیگر برقرار کند، او را تشویق کنید تا فعالیت های جدید را امتحان کند یا علایق جدید را کشف کند، و خود را با بسیاری چیزها مشغول کنید تا بتواند به راحتی از آن کناره گیری کند. دوستی سمی

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط