۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱

اپدید شدن ناگهانی شخص مقابل بدون اینکه هیچ علامت یا توضیحی به شما بدهد

روح شدن در روانشناسی رابطه | ۴ محرک اصلی، از جمله خودشیفتگی پنهان، آنچه واقعاً باعث ایجاد روح در روابط می شود

شبح یا ناپدید شدن یک طرفه از تعهد یا رابطه، در نتیجه فناوری، اپلیکیشن‌های دوستیابی آنلاین و رسانه‌های اجتماعی که ناپدید شدن از زندگی افراد را آسان می‌کنند، عادی شده است. بسیاری از ما احتمالاً تصور می کنیم که ارواح بخشی تقریباً اجتناب ناپذ...

روح شدن در روانشناسی رابطه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،آنچه واقعاً باعث ایجاد روح در روابط می شود۴ محرک اصلی، از جمله خودشیفتگی پنهان در این موضوع وجود دارد که اندیشه معاصر به این موضوع پرداخته است. تقریباً ۳۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده روح‌گرایی را تجربه کرده‌اند. کسانی که دارای ویژگی های سه گانه تاریک هستند، بیشتر از ارواح به عنوان راهی برای پایان دادن به یک رابطه عاشقانه استفاده می کنند. ارزش خود پایین و احساس بی کفایتی با شبح سازی یک رابطه همبستگی مثبت دارد.

شبح یا ناپدید شدن یک طرفه از تعهد یا رابطه

شبح یا ناپدید شدن یک طرفه از تعهد یا رابطه، در نتیجه فناوری، اپلیکیشن‌های دوستیابی آنلاین و رسانه‌های اجتماعی که ناپدید شدن از زندگی افراد را آسان می‌کنند، عادی شده است. بسیاری از ما احتمالاً تصور می کنیم که ارواح بخشی تقریباً اجتناب ناپذیر از روابط عاشقانه مدرن است.

با این حال، در سال‌های اخیر، شبح‌سازی به طور فزاینده‌ای فراتر از عاشقانه‌ها گسترش یافته است، با عدم نمایش در گردهمایی‌های خانوادگی یا تعطیلات، ترک خودسرانه شغل، یا ترک دوستی. با این حال، شبح‌سازی معمولاً بیشترین تأثیر منفی را روی شبح (شخصی که شبح گرفته می‌شود) می‌گذارد، زمانی که شبح‌سازی در چارچوب یک رابطه عاشقانه اتفاق می‌افتد.

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که تقریباً ۳۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در طول ۱۰ سال گذشته یک بار شبح‌سازی را تجربه کرده‌اند، که بیشتر شبح‌ها از طریق برنامه‌های دوستیابی آنلاین اتفاق می‌افتد.

روح  شدن در روانشناسی رابطه | 4 محرک اصلی، از جمله خودشیفتگی پنهان، آنچه واقعاً باعث ایجاد روح در روابط می شود

روح شدن در روانشناسی رابطه | ۴ محرک اصلی، از جمله خودشیفتگی پنهان، آنچه واقعاً باعث ایجاد روح در روابط می شود

آمار ارواح در میان افرادی که ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک را نشان می دهند

آمار ارواح در میان افرادی که ویژگی های شخصیتی سه گانه تاریک را نشان می دهند، به ویژه آنهایی که دارای خودشیفتگی آسیب پذیر یا “پنهان” هستند، تقریباً دو برابر شده و به ۵۸.۵ درصد رسیده است. خودشیفته‌های آسیب‌پذیر اغلب به شدت سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است ویژگی‌های اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی را داشته باشند.

دلایلی که یک شخص به دیگری ارواح می دهد می تواند پیچیده باشد. در زمینه دوستیابی آنلاین گاه به گاه، به ویژه از طریق برنامه های دوستیابی، اگر یکی از افراد تصمیم بگیرد که دیگری علاقه خود را به اندازه کافی برای ادامه صحبت کردن برانگیخته یا حفظ نکند، می تواند پس از چند مکالمه کوتاه رخ دهد. یا، پس از ملاقات حضوری، ممکن است تصمیم بگیرند که ارتباطی وجود ندارد و تصمیم بگیرند که ارتباط بیشتر را متوقف کنند. در حالی که این رفتار ممکن است از نظر اجتماعی ناتوان به نظر برسد، در محافل دوستیابی اگر تعهد طولانی مدتی وجود نداشته باشد یا این دو نفر به سختی یکدیگر را بشناسند، اغلب قابل قبول است.

سپس، شبح‌سازی وجود دارد که در یک تعهد طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد که می‌تواند روح را گیج، افسرده یا حتی آسیب دیده بگذارد. این احساسات خیانت را می توان بزرگتر کرد اگر شخصی که ارواح را انجام می دهد بلافاصله به رابطه دیگری برود.

در اینجا چهار دلیل اساسی برای ایجاد یک رابطه طولانی مدت خارج از هنجار “پذیرفته شده” اجتماعی آورده شده است:

۱. احساس بی کفایتی.

ارزش خود پایین و احساس بی کفایتی با شبح سازی رابطه همبستگی مثبت دارد، به این معنی که هر چه فرد بیشتر با احساس بی کفایتی دست و پنجه نرم کند، احتمال “شبح سازی” شریک زندگی او بیشتر می شود. اگر فردی در درون خود احساس اعتماد به نفس نداشته باشد، باور داشته باشد که شریک زندگی‌اش لایق خیلی بهتری است، یا با زخم عمیق دلبستگی دست و پنجه نرم کند، ممکن است رابطه‌ای را ایجاد کند. در زیر این الگو، برخی ارواح ممکن است بر این باور باشند که با پاک کردن خود از زندگی آن شخص، به جای اینکه با یک شریک حامی از پس درد خود برآیند، به او لطف می‌کنند.

۲. خودشیفتگی آسیب پذیر (پنهان).

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای ویژگی های سه گانه تاریک هستند، به دلیل کاهش همدلی عاطفی، به احتمال زیاد از روح به عنوان راهی برای پایان دادن به یک رابطه عاشقانه استفاده می کنند. به طور خاص، کسانی که بالاترین امتیاز را در خودشیفتگی آسیب‌پذیر می‌گیرند، بیشتر در معرض خطر استفاده از شبح برای پایان دادن به یک رابطه عاشقانه هستند. یک یافته جالب این است که خودشیفته‌های آسیب‌پذیر نیز بالاترین نسبت‌های نشان دادن نمایش‌های غیراصیل اعتماد، نمایش‌گرایی، جذابیت و برون‌گرایی را دارند تا یک شریک بالقوه را تضمین کنند.

۳. ارتباطات ضعیف.

حقیقت سخت این است که برخی زمانی که به یک مکالمه سخت با شریک زندگی خود می رسند، یک رابطه عاشقانه را تجربه می کنند. آنها ممکن است عاشق طرف مقابل شده باشند، ممکن است از ظاهر شدن زخم های رها شدن خود احساس آسیب پذیری کنند، یا به دلیل کمبود تجربه یا ترس خود از ناامید کردن طرف مقابل، نمی دانند چگونه به یک مکالمه دشوار نزدیک شوند. . در نتیجه، آنها ممکن است به شبح سازی رابطه متوسل شوند به عنوان راهی برای بیان یک بیانیه بدون گفتن یک کلمه.

۴. کنترل اجباری.

برای برخی که سطوح بالایی از ویژگی‌های سه‌گانه تاریک را نشان می‌دهند، ارواح در یک فرد، به خصوص زمانی که در یک رابطه عاشقانه طولانی‌مدت است، ممکن است پرچم قرمز کنترل اجباری باشد. در این موقعیت‌ها، «شبح» ممکن است در تلاش باشد تا با ترک اول بدون خداحافظی، دست برتر را به دست آورد و سعی کند طرف مقابل را وادار به «تعقیب» او کند. اگر شریکی که شبح شده است دستش را دراز کند، در صورت ادامه رابطه، عدم تعادل قدرت بزرگ‌تری ایجاد می‌کند و قدرت شخصی او را بیشتر کاهش می‌دهد.

Ghosting چیست؟

کی از اصطلاحات پرکاربرد در روابط امروزی، «Ghosting» به معنای ناپدید شدن ناگهانی شخص مقابل است. اگر طرف مقابل بدون اینکه هیچ علامت یا توضیحی به شما بدهد، مانند یک روح ناپدید شده باشد، ممکن است شما نیز دچار این مسئله شده باشید.

آیا تا به حال دلیل موجهی وجود دارد که کسی را به روح تبدیل کند؟ پاسخ کوتاه بله است. اگر با یکی از دوستان، اعضای خانواده یا شریکی که به شما لکه دار کرده یا به شما آسیب رسانده درگیر شده اید، و می خواهید از این وضعیت خلاص شوید، بدون هیچ تماسی قویاً شروع می شود.

با عدم تماس، شما شروع به بازپس گیری زندگی خود، طبق شرایط خود، از طریق فرآیند مسدود کردن شخص و شاید هر دوست مشترکی می کنید.

همچنین اکیداً توصیه می‌شود که با یک ترومادرمانگر صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا احساس امنیت شخصی و خودمختاری خود را دوباره به دست آورید و در عین حال به شما کمک می‌کند تا از آزار خودشیفتگی بهبود پیدا کنید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط