۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳

اخبار روانشناختی کودک؛

روانشناسی کودک | فرزندپروری و نقش آن درمسیر موفقیت

فرزندپروری یکی از مهم‌ترین مباحثی است که همه والدین باید اطلاعات و مهارت‌های ورد نیاز در آن را به دست بیاورند. از تشویق کودک برای کار در مدرسه و ورزش گرفته تا مدل‌سازی ارزش‌ها در سنین رشد کودک همه و همه مباحث مربوط به فرزند پروری هستند.

روانشناسی کودک | فرزندپروری و نقش آن درمسیر موفقیت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،.  فرزند پروری یکی از اصول تربیت  و روانشناختی است که تمتم والدین کودکان باید باآن آشناییت داشته باشند تا فرزندان سالم و باادبی را برای جامعه پروش دهند.برای مشاهده جزییات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید.

نقش والدین در فرزندپروری

تحقیقات جدید نشان می دهد که حمل این بار ذهنی ممکن است مزایایی داشته باشد.بار ذهنی فرزندپروری به کار اداره خانواده اشاره دارد که هیچ کس نمی بیند.اغلب به صورت منفی مورد بحث قرار می گیرد، اما ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد.
اغلب به صورت منفی مورد بحث قرار می گیرد، اما ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد.یک مطالعه اخیر نشان داد که انواع مختلف زایمان نامرئی با نتایج متفاوتی همراه است.

آیا در مورد “بار ذهنی” یا “کار نامرئی” شنیده اید؟

بار ذهنی به کارهای مرتبط با بچه دار شدن و مدیریت یک خانواده و خانواده اشاره دارد که هیچ کس نمی بیند – به یاد داشتن برنامه ریزی برای قرار ملاقات با پزشک، برنامه ریزی فعالیت های اجتماعی خانوادگی و تعطیلات، ترتیب دادن قرار ملاقات برای تعمیر و نگهداری خانه، رزرو برنامه های سفر، برنامه ریزی برای وعده های غذایی. و تنقلات، ثبت نام کودکان برای مدرسه و اردوی تابستانی و حتی خواندن پست هایی مانند:بار ذهنی اغلب با عبارات منفی مورد بحث قرار می گیرد، با تمرکز بر استرس و کارهای نادیده ای که برای حمل این بار انجام می شود.

و، البته، مهم است که بار سنگین بار ذهنی را تشخیص دهیم، اما در عمل، نحوه تأثیرگذاری بار ذهنی بر ما ممکن است پیچیده‌تر باشد. تحقیقات جدید حتی نشان می دهد که ممکن است برخی از اثرات مثبت در ارتباط با حمل بار ذهنی وجود داشته باشد. ناگفته نماند که همه ما باید برای تغییرات اجتماعی تلاش کنیم که بار ذهنی همه والدین را به حداقل برساند و مطمئن شود که هیچ یک از والدین سهم نابرابر این بار را بر دوش نمی‌کشند. اما، در این بین، شناخت برخی از جنبه های مثبت این بار ممکن است در نهایت به سبک شدن بار کمک کند.

 

روانشناسی کودک | فرزندپروری و نقش آن درمسیر موفقیت

روانشناسی کودک | فرزندپروری و نقش آن درمسیر موفقیت

محققان سه نوع وظیفه را شناسایی کردند که به بار ذهنی کمک می کند:

مدیریتی: برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و برنامه ریزی.
عاطفی: نگرانی و نگرانی که در تعیین اهداف برای خانواده و حفظ رفاه همه، دلداری فرزندانتان در هنگام ناراحتی، توجه به نیازهای عاطفی همه ایجاد می‌شود.

پیش‌بینی نیازها و خواسته‌های خانواده، تصمیم‌گیری برای خانواده، تحقیق در مورد گزینه‌های مختلف و یادآوری کارهایی که باید انجام شودجای تعجب نیست که محققان دریافتند زنان نسبت به مردان زمان بیشتری را صرف هر سه نوع زایمان نامرئی می کنند. این نشان می دهد که تحقیقات قبلی نشان می دهد که حدود ۸۸٪ از زنان گزارش می دهند که بیشتر مسئول سازماندهی برنامه های خانواده هستند، حدود ۷۸٪ از زنان نشان می دهند که بیشتر مسئول شناخت معلمان و مدیران فرزندشان در مدرسه هستند، حدود ۷۶٪ اکثراً مسئول حفظ نظم و روال در خانه هستند و حدود ۶۴ درصد بیشتر مسئول آگاهی از نیازهای عاطفی کودکان هستند.

یافته ها

بار ذهنی مهم است زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی زنان بخش عمده ای از بار ذهنی را به دوش می کشند، به عنوان والدین بیشتر احساس خستگی می کنند و احساس خستگی بیشتری می کنند. با این حال، این مطالعه جدید به تفکیک انواع مختلف وظایفی که در بار ذهنی نقش دارند کمک کرد و محققان دریافتند که انواع مختلف زایمان نامرئی با نتایج متفاوتی همراه است. بار شناختی با رضایت بیشتر خانواده (ترجمه: شادتر بودن با خانواده) و بهبود عملکرد شغلی همراه بود. محققان همچنین دریافتند که بار مدیریتی به طور مثبتی با غنی سازی کار و خانواده مرتبط است (ترجمه: زمانی که تجربه شما با خانواده کار شما را افزایش می دهد و تجربه شما در کار زندگی خانوادگی شما را افزایش می دهد).

با این حال، بخش عاطفی بار ذهنی با تأثیرات منفی مانند تعارض بیشتر کار و خانواده، خستگی مرتبط با شغل و خانواده، مشکلات خواب، و عملکرد شغلی ضعیف‌تر همراه بود. این نشان می دهد که تحقیقات قبلی نشان می دهد که اطمینان از رفاه کودک به ویژه با پریشانی و احساس پوچی در زنان مرتبط است.

بنیاد شنود

بینابینی شامل توانایی درک، پردازش و تفسیر سیگنال های درون بدن مانند گرسنگی، تشنگی، ضربان قلب و تنفس است. این آگاهی درونی برای بهزیستی عاطفی و روانی ما اساسی است. تحقیقات در روان‌شناسی و علوم اعصاب نشان می‌دهد که بینش با تجربه هیجانی، تصمیم‌گیری و خودآگاهی مرتبط است (کریگ، ۲۰۰۹). این آگاهی از حالات درونی بدن به شدت و دامنه احساساتی که تجربه می کنیم کمک می کند، که به نوبه خود بر نحوه درک و تعامل ما با هنر تأثیر می گذارد. هنر، چه غم تلخ در یک قطعه موسیقی باشد، چه آرامش آرام در یک نقاشی، چه تعلیق هیجان انگیز در یک قطعه ادبیات، هنر طیفی از احساسات را برمی انگیزد.

این پاسخ‌های احساسی می‌توانند عمیقاً با آگاهی بینشی ما در هم تنیده شوند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای توسط Jäncke، Kühnis، Rogenmoser و Elmer (2015) نشان داد که موسیقی می‌تواند تغییراتی در ضربان قلب ایجاد کند که نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بین محرک‌های شنوایی و احساسات بینابینی است.

شواهدی برای یک مبنای روانشناختی

از منظر روان‌شناختی، تجربه هنری تسهیل‌شده توسط شنود را می‌توان از طریق چندین چارچوب درک کرد. یکی از این موارد “سه گانه زیبایی شناختی” است که سیستم های حسی- حرکتی، ارزش گذاری هیجانی و دانش-معنای مغز را یکپارچه می کند (چاترجی و وارتانیان، ۲۰۱۴). درک درونی نقشی محوری در این سیستم ارزش گذاری عاطفه ایفا می کند، جایی که حالات درونی بدن، ظرفیت عاطفی را که ما به یک اثر هنری اختصاص می دهیم، نشان می دهد.

فرزند پروری ونقش والدین در مسیر موفقیت

فرزندپروری یکی از مهم‌ترین مباحثی است که همه والدین باید اطلاعات و مهارت‌های ورد نیاز در آن را به دست بیاورند. از تشویق کودک برای کار در مدرسه و ورزش گرفته تا مدل‌سازی ارزش‌ها در سنین رشد کودک همه و همه مباحث مربوط به فرزند پروری هستند.

والدین تاثیر به سزایی بر زندگی فرزندان خود می‌گذارند. بنابراین اگر قصد دارید به تقویت مهارت‌های فرزند پروری خود بپردازید، همواره به یاد داشته باشید که کودکان در هر زمینه‌ای مانند شما عمل می کنند و از الگوی رفتاری شما تبعیت می‌کنند. بنابراین این که چه می‌گویید مهم نیست. مهم این است که چگونه عمل می‌کنید.

هر چند نقش پدر و مادر در فرزند پروری بسیار پررنگ است. اما والدین تنها افراد تاثیرگذار زندگی کودکشان نیستند. به ویژه پس از ورود کودکان به مدرسه و شروع به تعامل با کل دنیا، تعداد این تاثیرگذاران رفته رفته بیش‌تر می‌شود. بنابراین شکل گیری شخصیت کودک در سال‌های اول زندگی او اهمیت زیادی در آینده او و تاثیرپذیری او از جامعه خواهد داشت.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط