۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

دستور العمل برای شاد بودن در محل کار / ۶ عنصر کلیدی برای رضایت شغلی

گاهی اوقات تلاش یک فرد برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد خود برای گروه مخرب است. بسیاری از اوقات ساختار، تاریخچه و اهداف سازمان با فراهم کردن زمینه ایده آلی که افراد می توانند در آن کار کنند در تضاد است. و هر زمان که افراد به طور منظم گرد...

روانشناسی رضایت شغلی محل کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،دستور العمل برای شاد بودن در محل کار را در اندیشه معاصر بخوانید. ما در اندیشه معاصر برای شما همراهان خوب  ۶ عنصر کلیدی برای رضایت شغلی در محل کار را آورده ایم.

تحقیقات مؤلفه‌های کلیدی رضایت شغلی از جمله هدف، احترام و استقلال را شناسایی کرده‌اند. دستور العمل رضایت شغلی می تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی تجربه و تصمیم گیری شما باشد. به احتمال زیاد هیچ محل کار واحدی شامل هر شش ماده نیست، اما دستور العمل به عنوان یک طرح آرمانی عمل می کند.

تحقیقات در روانشناسی چندین نیاز اصلی را که به طور کلی به انسان مربوط می شود و اینکه چگونه می توان این نیازها را در محیط کار ارضا یا خنثی کرد، شناسایی کرده است. متأسفانه، به دلایل متعدد، صرفاً شناسایی آنچه مردم در محل کار می‌خواهند و به آن نیاز دارند، به‌طور خودکار به یک محیط کاری سالم تبدیل نمی‌شود.

گاهی اوقات تلاش یک فرد برای برآوردن نیازهای منحصر به فرد خود برای گروه مخرب است. بسیاری از اوقات ساختار، تاریخچه و اهداف سازمان با فراهم کردن زمینه ایده آلی که افراد می توانند در آن کار کنند در تضاد است. و هر زمان که افراد به طور منظم گرد هم می آیند، پویایی گروه می تواند مانع از ایجاد شرایط بهینه کار شود.

دستور العمل رضایت شغلی

اندیشه معاصر نوشت: بنابراین ارزش بیان یک دستور العمل برای رضایت شغلی چیست؟ خوب، بدون چنین دستور العملی، احتمال پیشرفت به سمت ایده آل بسیار کمتر است. همچنین، دستور العمل می تواند به عنوان راهنمای ارزیابی یک محیط کاری و تصمیم گیری در مورد پیوستن (یا ماندن) باشد.

در نهایت، دانستن دستور العمل به شما این امکان را می دهد که احتمالاً راه هایی برای برآورده کردن حداقل برخی از نیازهای اصلی خود و شاید حتی همکارانتان ایجاد کنید.

دستور العمل برای شاد بودن در محل کار / 6 عنصر کلیدی برای رضایت شغلی

دستور العمل برای شاد بودن در محل کار / ۶ عنصر کلیدی برای رضایت شغلی

۱. معنا و هدف

کار رضایت بخش هدفمند است. تفاوت ایجاد می کند. لازم نیست تأثیر آن در جهان تغییر کند، اما ضروری است و به هدف بزرگتری کمک می کند. در حالت ایده آل، کار شما به وضوح برای کسی در جایی تفاوت ایجاد می کند.

با این حال، بسیاری از ما در زمینه های تخصصی در سازمان های بزرگ کار می کنیم. در این موارد، مهم است که بتوانید تشخیص دهید که کاری که در محل کار انجام می‌دهید چگونه با زمینه بزرگ‌تر مطابقت دارد و ارزش کاری که انجام می‌دهید به عنوان کمک به اهداف نهایی معنادار است.

۲. احترام و انصاف

در یک محیط کاری رضایت بخش، همه به عنوان یک فرد احساس احترام می کنند و معتقدند که با همه منصفانه رفتار می شود. این بدان معنا نیست که همه باید همدیگر را دوست داشته باشند، یا حتی با هم کنار بیایند، اما این تصور وجود ندارد که برخی افراد به شکلی نابرابر رفتار می‌شوند.

در نتیجه افراد از خودشان احساس امنیت می کنند. یکی از اجزای کلیدی یک محل کار ناسالم، تجربه فرهنگ سرزنش است که در اینجا نوشتم، یا این تصور که با برخی افراد رفتار متفاوتی صورت می گیرد، زیرا آنها یا بزهای قربانی هستند یا “مورد علاقه” مدیریت یا گروه به عنوان یک کل.

۳. خودمختاری و انتخاب

عموماً ما ترجیح می‌دهیم به جای انتخاب کمتر و کنترل روی کاری که انجام می‌دهیم و چگونه آن را انجام دهیم. در واقع، انسان ها تمایل دارند فعالانه در برابر تجاوز به استقلال خود مقاومت کنند. بنابراین، یک راه عالی برای دلسرد کردن مردم این است که اصرار کنیم که باید کاری را انجام دهند و مشخص کنیم که چه زمانی و چگونه باید به روشی محدود و سخت انجام شود.

بسته به کار، چنین مشخصاتی ممکن است ضروری باشد. در این مورد، تأکید بر این نکته مهم است که صلبیت به دلیل ماهیت کار یا محصول نهایی ضروری است، و نه صرفاً به دلیل نیاز ناظر به قدرت یا کنترل. در حالت ایده‌آل، به کارگران تا آنجا که ممکن است در مورد زمان و نحوه انجام کارشان فرصت داده می‌شود.

۴. رفاقت و کار گروهی

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و کار در یک محیط حمایتی اجتماعی برای رضایت شغلی مهم است. در حالت ایده‌آل شما افرادی را که با آنها کار می‌کنید، دوست دارید، درجاتی از وابستگی یا مشارکت مشترک دارید، و گروه به خوبی به عنوان یک تیم منسجم با هویت و مأموریت مشترک عمل می‌کند. نقطه مقابل رفاقت و کار گروهی، تشکیل دسته ها و شایعه پراکنی است که در اینجا نوشتم.

۵. تمرکز بهبود

افرادی که کار معناداری انجام می دهند می خواهند کار خوبی انجام دهند. بنابراین، یک محیط کاری رضایت بخش شامل تمرکز مشترک بر تعالی و بهبود مستمر است.

در حالت ایده‌آل، همه افراد تیم سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بهترین کار خود را انجام دهند و به یکدیگر کمک کنند تا از نظر حرفه‌ای پیشرفت کنند. بنابراین، بازخورد سازنده صریح یک هنجار است، و به راحتی ارائه و دریافت می شود و از آن قدردانی می شود.

۶. شناخت

ما باید به عنوان یک فرد “دیده شویم” و در یک محیط کاری رضایت بخش، افراد احساس می کنند که به عنوان یک فرد ارزشمند هستند. مشارکت های هر فرد توسط مدیریت و گروه به عنوان یک کل به رسمیت شناخته می شود.

در فرهنگ کار سالم، برتری و موفقیت آشکارا مورد تجلیل و پاداش قرار می گیرد.

به راحتی می توان دید که چگونه جنبه های خاصی از رضایت بخش ترین تنظیمات کاری به یکدیگر وابسته هستند و به طور هم افزایی منجر به یک محل کار شاد و سالم می شوند. برای مثال احترام و انصاف پیش نیاز رفاقت و کار گروهی است. و تمرکز بهبود و شناخت اجزایی هستند که یکدیگر را تقویت می کنند.

چگونه می توانید از این دستور العمل شش ماده ای در کار خود استفاده کنید؟ چگونه می‌توانید آن را با همکارانتان در میان بگذارید تا میزان این شش عنصر را ارزیابی کنید و چه کاری می‌توان برای بهبود در این زمینه‌ها انجام داد؟

این دستور العمل یک ایده آل را توصیف می کند، بنابراین بعید است که هر محل کار خاصی در هر شش زمینه برتر باشد. با این حال، هر چه به ایده آل نزدیک تر باشد، رضایت شغلی، حفظ کارکنان و بهره وری و موفقیت کلی بیشتر می شود./ اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط