۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

اخبار روانشناسی؛

حسادت عاشقانه در روابط زوجین راهی برای کنترل زوجین در روابط و تعاملات

حسادت شریک زندگی به طور قابل توجهی با کاهش آزادی، با اثرات مستقیم و غیرمستقیم با واسطه ترس از واکنش های شریک زندگی مرتبط بود. این تحلیل میانجی‌گری نشان داد که افزایش حسادت شریک زندگی منجر به افزایش متناظر در محدودیت‌های آزادی معاشقه، عمدت...

زناشویی حسادت عاشقانه خیانت روانشناسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حسادت عاشقانه با عدم تطابق ارزش همسر، تحمل خیانت، و تعاملات جنس مخالف اوج می گیرد. یک مطالعه منتشر شده در Evolutionary Psychological Science نشان داد که حسادت عاشقانه در روابط صمیمانه با اختلافات ارزشی همسر، نگرش نسبت به خیانت، و تعاملات جنس مخالف، با تفاوت‌های جنسیتی قابل توجه و پیامدهایی برای رفتار و آزادی شریک زندگی مرتبط است.

حسادت عاشقانه، پاسخی با بار عاطفی به تهدیدات درک شده برای یک رابطه، به دلیل نقش دوگانه آن مورد بررسی قرار گرفته است: از یک سو، با پیامدهای منفی متعددی مانند انحلال رابطه، خشونت خانگی، و مسائل مربوط به سلامت روان همراه است. از سوی دیگر، استدلال می شود که عملکرد محافظتی در برابر خطر خیانت دارد.

در قلب این تحقیق، نقش حسادت عاشقانه به عنوان یک مکانیسم تکامل یافته با هدف محافظت در برابر هزینه های تناسب اندام ناشی از خیانت بالقوه شریک زندگی است. حسادت ممکن است به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند و افراد را برانگیزد تا اقدامات اصلاحی برای جلوگیری یا کاهش عواقب فعالیت های خارج از ازدواج شریک زندگی انجام دهند. این شامل افزایش هوشیاری نسبت به اقدامات شریک و اقدامات پیشگیرانه برای محدود کردن فرصت های آنها برای تعامل با رقبای بالقوه است.

حسادت عاشقانه در روابط زوجین راهی برای کنترل زوجین در روابط و تعاملات

حسادت عاشقانه در روابط زوجین راهی برای کنترل زوجین در روابط و تعاملات

این مطالعه در یک دانشگاه خصوصی در جمهوری قبرس انجام شد. در مجموع ۳۳۳ بزرگسال یونانی زبان در این تحقیق شرکت کردند. شرکت کنندگان، عمدتا در روابط دگرجنس گرا، در وضعیت رابطه با ۵۴.۴٪ در یک رابطه و ۴۵.۶٪ متاهل متفاوت بودند. میانگین سنی آنها برای زنان ۳۳.۹ و برای مردان ۳۷.۵ بود.

شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای را که از طریق Google Forms توزیع شده بود، شامل ۹ بخش، شامل معیارهای وضعیت رابطه، ارزش شریک و همسر، حسادت شریک، نگرش نسبت به خیانت، تعامل با جنس مخالف، آزادی معاشقه، ترس از واکنش شریک به خیانت، تکمیل کردند. و اطلاعات جمعیت شناختی (به عنوان مثال، جنس، سن، و گرایش جنسی).

آپوستولو و تزانتاتو دریافتند که اختلافات در ارزش همسر بر میزان حسادت گزارش شده توسط شرکا تأثیر می گذارد، به طوری که شرکت کنندگانی که ارزش همسر خود را بالاتر از شریک زندگی خود می دانستند، در مقایسه با کسانی که ارزش های همسر را مشابه یا مشابه می دانستند، به طور قابل توجهی سطوح بالاتری از حسادت را از طرف شریک زندگی خود گزارش کردند. پایین تر، بدون تفاوت معنی داری بین دو گروه اخیر.

نگرش مثبت بیشتر نسبت به خیانت منجر به حسادت بیشتر گزارش شده است. تعامل بین جنسیت شرکت‌کننده و تعاملات جنس مخالف تأثیرات جنسیتی خاص را پیشنهاد می‌کند. برای زنان، افزایش تعامل با جنس مخالف به طور قابل توجهی با سطوح بالاتر حسادت شریک زندگی مرتبط بود، رابطه ای که برای مردان مشاهده نشد.

علاوه بر این، حسادت شریک زندگی به طور قابل توجهی با کاهش آزادی در لاس زدن، با اثرات مستقیم و غیرمستقیم با واسطه ترس از واکنش های شریک زندگی مرتبط بود. این تحلیل میانجی‌گری نشان داد که افزایش حسادت شریک زندگی منجر به افزایش متناظر در محدودیت‌های آزادی معاشقه، عمدتاً از طریق تأثیر مستقیم اما همچنین به‌طور غیرمستقیم از طریق افزایش ترس از واکنش‌های شریک زندگی می‌شود.

این مطالعه بدون محدودیت نیست، به ویژه تکیه بر ابزارهای خود گزارش دهی، که ممکن است سوگیری هایی مانند عدم دقت در پاسخ های شرکت کنندگان را معرفی کند. این ابزارها ادراکات را به جای واقعیت های عینی، مانند حسادت شریک جنسی، که ممکن است به طور کامل سطوح واقعی حسادت را در بر نگیرد، اندازه گیری می کنند.

به طور کلی، این یافته‌ها با نظریه‌های تکاملی مطابقت دارند که نشان می‌دهند حسادت به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از خیانت عمل می‌کند و به طور بالقوه منجر به مذاکره مجدد در رابطه می‌شود که می‌تواند وفاداری و رضایت رابطه را افزایش دهد.

این مطالعه با عنوان “ماهیت محافظت از خیانت حسادت عاشقانه: آزمایش پنج پیش بینی در زمینه فرهنگی یونان” توسط منلائوس آپوستولو و جورجیا تزنتاتو انجام شده است./ اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط