۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

اخبار روانشناسی؛

تاثیر عجیب خواب در یادگیری مطالب برای کودکان ۲ ساله

خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه ایفا می کند، فرآیندی که طی آن خاطرات کوتاه مدت به خاطرات بلند مدت تبدیل می شوند. در طول خواب، به ویژه در مراحل موج آهسته و REM (حرکت سریع چشم)، مغز ارتباطات عصبی را سازماندهی و تقویت می کند و خاطرات را پایدارت...

خواب کودک 2 سال روانشناسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بچه های دو ساله اگر خیلی زود بعد از یادگیری چیزها بخوابند بهتر به یاد می آورند. در مورد خواب بچه ها و یادگیری آن مقاله مفیدی تقدیم میکنیم. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکان ۲۴ ماهه در مقایسه با کودکان ۱۵ ماهه توانایی بالاتری در یادآوری چیزهایی دارند که روی صفحه نمایش مشاهده کرده‌اند، به خصوص اگر در عرض چهار ساعت پس از جلسه یادگیری بخوابند. مدت زمان خواب در این دوره به طور مستقیم با میزان به خاطر سپردن مطالب مرتبط بود. این مقاله در مجله تحقیقات خواب منتشر شد.

تحقیقات نشان می دهد که خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه ایفا می کند، فرآیندی که طی آن خاطرات کوتاه مدت به خاطرات بلند مدت تبدیل می شوند. در طول خواب، به ویژه در مراحل موج آهسته و REM (حرکت سریع چشم)، مغز ارتباطات عصبی را سازماندهی و تقویت می کند و خاطرات را پایدارتر و بادوام تر می کند. این فرآیند ادغام به ادغام اطلاعات جدید با دانش موجود، افزایش یادگیری و حفظ کمک می کند. در نتیجه، خواب کافی برای عملکرد بهینه حافظه ضروری است و محرومیت از خواب می تواند تثبیت حافظه و عملکرد کلی شناختی را مختل کند.

دانشمندان چندین نظریه برای توضیح نوروبیولوژی این مکانیسم ارائه کرده اند، اما نظریه برتر ناشناخته باقی مانده است. اثرات خواب بر حافظه به ویژه در نوزادان هنوز نامشخص است، با یک مطالعه اخیر در مورد این موضوع که نتایج غیرقطعی یا غیرقابل درک ایجاد کرده است.

در مطالعه جدید خود، نیل هرمش و همکارانش می خواستند بررسی کنند که آیا کمک و راهنمایی مراقبان در هنگام تماشای محتوای تلویزیونی تأثیر خواب بر تقویت حافظه در نوزادان ۱۵ و ۲۴ ماهه را تسهیل می کند یا خیر. آنها مطالعه ای را با استفاده از الگوی تقلید معوق انجام دادند، روشی برای ارزیابی توانایی نوزاد برای مشاهده یک عمل و تکرار آن بعداً، به عنوان معیار حافظه.

تاثیر عجیب خواب در یادگیری مطالب برای کودکان 2 ساله

تاثیر عجیب خواب در یادگیری مطالب برای کودکان ۲ ساله

این مطالعه شامل ۵۱ نوزاد در ۱۵ ماهگی و ۵۴ نوزاد در ۲۴ ماهگی بود که دختران حدود ۴۵ درصد از شرکت کنندگان را تشکیل می دادند. نوزادان به سه گروه تقسیم شدند: یکی که بعد از یادگیری چرت می زد، دیگری که چرت نمی زد و یک گروه کنترل. نوزادان در گروه چرت باید حداقل ۳۰ دقیقه در عرض چهار ساعت پس از جلسه آموزشی بخوابند. مطالعه از راه دور انجام شد.

قبل از مطالعه، محققان یک اکتی واچ (دستگاه تشخیص حرکت مچ دست که برای نظارت بر خواب استفاده می شود)، تبلتی برای نمایش نمایش های ویدئویی، مواد لازم برای جلسه آزمون و یک هدیه مشارکت کوچک در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند. دو جلسه چت تصویری با نوزادان و مراقبان آنها به فاصله ۲۴ ساعت برنامه ریزی شد.

در طول جلسه آزمایشی، مراقبین به نوزادان خود مواد مطالعه را روی تبلت ارائه شده نشان دادند. یک مدل زن در این ویدئوها سه عمل متمایز را روی اشیاء مختلف به صورت متوالی نشان داد. به مراقبان دستور داده شد که با نظرات خود توجه نوزادان را به صفحه نمایش جلب کنند، اما به آنها گفته شد که به صورت شفاهی اشیا یا اعمال را شناسایی نکنند. برای سایر ویدیوها سکوت کردند. به دنبال این تظاهرات، یک گروه از کودکان در عرض چهار ساعت چرت زدند، در حالی که گروهی دیگر نه.

بیست و چهار ساعت بعد، جلسه دیگری برگزار شد که در آن مراقبین اشیایی که قبلاً نشان داده شده بود را به نوزادان ارائه کردند و محققان توانایی نوزادان را در بازتولید دقیق اعمال مشاهده کردند. گروه کنترل فقط ساعت فعال را بدون مشاهده نمایش ها می پوشیدند، اما در جلسه آزمون به آنها اشیاء داده می شد. این تنظیم به محققان اجازه داد تا رفتارهای آموخته شده را از تعاملات خود به خود با اشیا متمایز کنند.

یافته ها نشان داد که کودکان ۲۴ ماهه توانایی بالاتری نسبت به کودکان ۱۵ ماهه در یادآوری و تقلید اعمال نشان داده شده از خود نشان می دهند. در حالی که کودکان ۱۵ ماهه به طور کلی تقلید می کردند، کودکان ۲۴ ماهه بدون توجه به چرت زدن می توانستند کارهای خود را به خاطر بسپارند. با این حال، کسانی که چرت می زدند دقت بیشتری نسبت به همسالان خود که چرت نمی زدند نشان دادند.

وجود تفسیر مراقب در طول ویدیو تأثیری بر سطوح تقلید نداشت. به‌علاوه، میزان تماشای صفحه نمایش روزانه که توسط والدین گزارش می‌شود، با توانایی نوزادان برای تکرار این اعمال ارتباطی نداشت. با این وجود، هر چه کودکان ۲۴ ماهه بیشتر در پنجره چهار ساعته پس از تظاهرات بخوابند، در تقلید از اقدامات هدف بهتر عمل می کنند.

“مطالعه حاضر نشان می دهد که خواب ممکن است به نوزادان در چالش به خاطر سپردن اطلاعات از صفحه نمایش نیز کمک کند. از منظر نظری، این یافته‌ها چگونگی پردازش محتوای صفحه در مغز در حال رشد را روشن می‌کند. با توجه به نقش فزاینده ای که رسانه های صفحه نمایش در زندگی روزمره نوزادان ایفا می کنند، لازم است درک خود را از روابط پیچیده بین خواب، حافظه و رسانه افزایش دهیم تا راهنمایی های مبتنی بر شواهد به والدین و پزشکان ارائه کنیم.»

این مطالعه تأثیر خواب بر تقویت حافظه در نوزادان را روشن می کند. با این حال، باید توجه داشت که نوزادان به تماشای فعالیت‌هایی می‌پرداختند که شاید برایشان جالب نبود. راهنمایی مراقب در طول تظاهرات نیز بسیار اساسی بود

نتایج در موقعیت‌هایی که نوزادان فعالیت‌هایی را که برایشان مهم‌تر است و با راهنمایی‌های دقیق‌تر بزرگسالان به خاطر می‌آورند ممکن است نتایج یکسانی به همراه نداشته باشد.

مقاله “تثبیت حافظه وابسته به خواب محتوای تلویزیونی در نوزادان” توسط نیل هرمش، کارولین کنراد، ریچل بار، جین اس. هربرت و سابین سیهاگن نوشته شده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط