۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

اخبار روانشناسی؛

اضطراب اجتماعی با وابستگی به تلفن همراه مرتبط است و خطر الگوپذیری از افراد مشهور را افزایش می دهد

با توجه به ماهیت فراگیر رسانه های اجتماعی و سهولت دسترسی به محتوای افراد مشهور، نگرانی فزاینده ای در مورد تأثیرات روانی بالقوه روابط فرااجتماعی وجود دارد که به پیوندهای عاطفی یک طرفه افراد با شخصیت های رسانه یا افراد مشهور اشاره دارد. این...

روانشناسی تلفن همراه اضطراب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اضطراب اجتماعی با وابستگی به تلفن همراه مرتبط است و خطر پرستش افراد مشهور را افزایش می دهد. ما در اندیشه معاصر به موضوع ارتباط اضطراب اجتماعی با وابستگی به تلفن همراه پرداخته ایم. یک مطالعه اخیر نقش درهم تنیده عوامل روانشناختی مختلف را در شکل دادن به پرستش افراد مشهور در میان دانشجویان روشن می کند. این یافته‌ها که در BMC Psychology منتشر شده است، شواهدی مبنی بر ارتباط معنادار بین اضطراب اجتماعی و افزایش پرستش افراد مشهور ارائه می‌دهد، رابطه‌ای که بیشتر با اعتیاد به تلفن همراه و وضعیت اجتماعی-اقتصادی تفاوت دارد.

با توجه به ماهیت فراگیر رسانه های اجتماعی و سهولت دسترسی به محتوای افراد مشهور، نگرانی فزاینده ای در مورد تأثیرات روانی بالقوه روابط فرااجتماعی وجود دارد که به پیوندهای عاطفی یک طرفه افراد با شخصیت های رسانه یا افراد مشهور اشاره دارد. این روابط اغلب از مواجهه طولانی مدت با محتوای افراد مشهور از طریق کانال‌های رسانه‌ای مختلف پدید می‌آیند و به افراد این امکان را می‌دهند که احساس کنند شخص مشهور را «شخصاً می‌شناسند».

پرستش افراد مشهور این مفهوم را بیشتر گسترش می دهد، از علاقه ساده و مشتاقانه به زندگی افراد مشهور تا درگیری شدید و وسواسی که به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره و وضعیت روانی فرد تأثیر می گذارد. این طیف تعامل منعکس کننده تعمیق تعاملات فرااجتماعی به شکل های فراگیرتر و گاه مشکل ساز تحسین است.

اضطراب اجتماعی با وابستگی به تلفن همراه مرتبط است و خطر الگوپذیری از افراد مشهور را افزایش می دهد

اضطراب اجتماعی با وابستگی به تلفن همراه مرتبط است و خطر الگوپذیری از افراد مشهور را افزایش می دهد

برای مطالعه خود، محققان ۱۱۴۷ دانشجوی ۱۹ تا ۲۶ ساله از دانشگاه های چین را با استفاده از یک پلتفرم آنلاین استخدام کردند. شرکت‌کنندگان به مجموعه‌ای از پرسشنامه‌ها پاسخ دادند که سطح پرستش افراد مشهور، اضطراب اجتماعی، وابستگی به تلفن همراه و وضعیت اجتماعی-اقتصادی آنها را اندازه‌گیری می‌کرد. مقیاس نگرش افراد مشهور، مقیاس اضطراب اجتماعی لیبوویتز و مقیاس شاخص اعتیاد به تلفن همراه از جمله ابزارهایی بودند که برای جمع آوری داده ها در مورد این پدیده ها مورد استفاده قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزانی که سطوح بالاتری از اضطراب اجتماعی را تجربه می‌کنند، تمایل بیشتری به پرستش افراد مشهور دارند. این نشان می دهد که برای برخی از جوانان، افراد مشهور ممکن است به عنوان نوعی پناهگاه عاطفی یا همراهی در غیاب تعاملات اجتماعی واقعی عمل کنند که به طور بالقوه جبران کننده احساس تنهایی یا عدم کفایت اجتماعی است.

اندیشه معاصر نوشت: مشخص شد که اعتیاد به تلفن همراه نقش واسطه ای در ارتباط بین اضطراب اجتماعی و پرستش افراد مشهور دارد. به طور خاص، مشخص شد که اضطراب اجتماعی وابستگی بیشتری به تلفن همراه را پیش‌بینی می‌کند که به نوبه خود منجر به افزایش سطح پرستش افراد مشهور می‌شود. این میانجی‌گری بر تأثیر فناوری تلفن همراه بر روابط فرااجتماعی تأکید می‌کند و کانالی یکپارچه و همیشه در دسترس را برای افراد فراهم می‌کند تا با محتوا و جوامع مشهور ارتباط برقرار کنند.

یکی دیگر از جنبه های مهم یافته های این مطالعه، نقش تعدیل کننده وضعیت اجتماعی و اقتصادی (SES) بر رابطه بین اضطراب اجتماعی، وابستگی به تلفن همراه و پرستش افراد مشهور است. این مطالعه نشان می‌دهد که افراد دارای پیش‌زمینه‌های بالاتر SES کمتر به اعتیاد به تلفن همراه مبتلا می‌شوند و در نتیجه، کمتر مستعد سطوح شدید پرستش افراد مشهور هستند.

با این حال، طرح مقطعی مانع از هرگونه نتیجه گیری قطعی در مورد علیت می شود و این سوال را باز می گذارد که آیا اضطراب اجتماعی منجر به پرستش افراد مشهور می شود یا برعکس. تحقیقات آینده می تواند به طرح های طولی برای ردیابی تکامل پرستش افراد مشهور در طول زمان کمک کند.

مطالعه “اضطراب اجتماعی و پرستش افراد مشهور: اثرات واسطه ای وابستگی به تلفن همراه و اثرات تعدیل کننده وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده” توسط رونگ جیا، چینگ یانگ، بو لیو، هان سونگ و ژنجون وانگ نوشته شده است./ اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط