۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱

اخبار پزشکی و سلامت

آیا ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

وقتی نوبت به استراتژی‌های پیشگیری از سرطان می‌رسد، دستورالعمل‌ها به طور یکنواخت زمان کمتری روی نیمکت و حرکت بیشتر را تأیید می‌کنند. اما نگاهی عمیق‌تر به این علم نشان می‌دهد که یک ارتباط پیچیده و اغلب درک ضعیف بین ورزش و خطر سرطان وجود دار...

ورزش ابتلا به سرطان سلامتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آیا ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟ این فقط به این سادگی نیست. “ورزش دارو است” با دلیل موجه به چیزی شبیه یک مانترا تبدیل شده است. شکی نیست که فعالیت بدنی منظم طیف وسیعی از مزایای سلامتی دارد. ورزش می تواند گردش خون را بهبود بخشد، به کنترل وزن کمک کند، استرس را کاهش دهد و خلق و خو را تقویت کند – انتخاب خود را انتخاب کنید.

خطر سرطان کمتر نیز در این لیست است – با ورزش به عنوان یک استراتژی کاهش خطر در دستورالعمل های دولتی و توصیه های گروه های حرفه ای مانند انجمن سرطان آمریکا.

علیرغم توصیه هایی که با اطمینان بیان شده است، رابطه بین ورزش و خطر ابتلا به سرطان بسیار کمتر از آنچه دستورالعمل ها نشان می دهند قطعی است. بخش عمده ای از داده ها وابسته به مطالعات مشاهده ای کمتر دقیق است که فعالیت بدنی را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص مرتبط می کند، اما سؤالات زیادی باقی می ماند.

انواع سرطان که ورزش در آنها تفاوت ایجاد می کند کدامند؟ این تاثیر چقدر قابل توجه است؟ و دقیقاً چه چیزی یک الگوی فعالیت بدنی را تعریف می‌کند که به اندازه کافی قوی باشد که سوزن را در خطر سرطان حرکت دهد؟

ورزش و انواع سرطان:

وقتی نوبت به استراتژی‌های پیشگیری از سرطان می‌رسد، دستورالعمل‌ها به طور یکنواخت زمان کمتری روی نیمکت و حرکت بیشتر را تأیید می‌کنند. اما نگاهی عمیق‌تر به این علم نشان می‌دهد که یک ارتباط پیچیده و اغلب درک ضعیف بین ورزش و خطر سرطان وجود دارد.

اندیشه معاصر نوشت: برای انواع خاصی از سرطان، فواید ورزش بر خطر ابتلا به سرطان کاملاً ثابت به نظر می رسد.

آخرین ویرایش دستورالعمل‌های فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، به «شواهد قوی» اشاره می‌کند که ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ و همچنین سرطان مثانه، آندومتر، مری، کلیه و معده را کاهش دهد. این دستورالعمل‌ها همچنین به شواهدی با قدرت «متوسط» از ارتباط محافظتی با سرطان ریه اشاره می‌کنند.

جنیفر لیگیبل، پزشک ارشد در مرکز سرطان پستان در موسسه سرطان دانا-فاربر، بوستون، ماساچوست، گفت: شواهد اثر محافظتی، اما برای سرطان سینه و روده بزرگ قوی‌تر است. او خاطرنشان کرد: “اما ممکن است به این دلیل باشد که آنها برخی از شایع ترین سرطان ها هستند و تشخیص ارتباط آسان تر است.”

دستورالعمل های انجمن سرطان آمریکا که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، با توصیه های سال ۲۰۱۸ مطابقت دارد.

Erika Rees-Punia، PhD، MPH، دانشمند ارشد، اپیدمیولوژی و تحقیقات رفتاری در انجمن سرطان آمریکا، گفت: “ما معتقدیم شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد حداقل هشت نوع مختلف سرطان با فعالیت بدنی مرتبط است.”

با این حال، این دیدگاه جهانی نیست. برای مثال، توصیه‌های فعلی صندوق جهانی تحقیقات سرطان و مؤسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، محتاطانه‌تر هستند و تنها به سه سرطان اشاره می‌کنند که شواهد خوبی از اثر محافظتی ورزش دارند: سینه (پس از یائسگی)، روده بزرگ و آندومتر.

دکتر لی جونز، رئیس برنامه انکولوژی ورزش در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در شهر نیویورک، گفت: «ما قطعا نمی‌توانیم بگوییم ورزش خطر ابتلا به همه سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. “داده ها نشان می دهد که این کار به این سادگی نیست.”

جونز افزود: و جمع کردن همه شواهد در کنار هم چالش برانگیز است.

دستورالعمل‌های فعالیت بدنی مبتنی بر بررسی‌های سیستماتیک منتشر شده، متاآنالیزها و تجزیه و تحلیل‌های تلفیقی از داده‌های مطالعات مشاهده‌ای است که رابطه بین فعالیت بدنی – به طور خاص ورزش هوازی – و بروز سرطان را بررسی می‌کردند. این بدان معناست که شواهد با تمام محدودیت‌هایی همراه است که مطالعات مشاهده‌ای دارند، مانند نحوه جمع‌آوری اطلاعات در مورد عادات ورزشی شرکت‌کنندگان – که به گفته جونز، معمولاً از طریق “پرسشنامه‌های هیولا” انجام می‌شود که فعالیت بدنی را در سکته‌های وسیع اندازه‌گیری می‌کند.

آیا ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

آیا ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

جونز افزود، ادغام همه این یافته‌ها در یک متاآنالیز دشوار است، زیرا مطالعات فردی به روش‌های مهمی متفاوت است – از دوره‌های پیگیری گرفته تا نحوه کمی کردن ورزش و ردیابی بروز سرطان.

در مطالعه‌ای که در فوریه در Cancer Cell منتشر شد، جونز و همکارانش تلاش کردند تا با استفاده از داده‌های آزمایش غربالگری PLCO به برخی از این مسائل رسیدگی کنند.

PLCO یک مطالعه آینده نگر بر روی بیش از ۶۰۰۰۰ بزرگسال آمریکایی بود که اثرات غربالگری سالانه را در مقابل مراقبت های معمول بر مرگ و میر ناشی از سرطان مقایسه کرد. در هنگام ثبت نام، شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را تکمیل کردند که شامل ارزیابی ورزش “شدید” بود. بر این اساس، جونز و همکارانش ۵۵٪ را به عنوان “ورزش کننده” طبقه بندی کردند – به این معنی که آنها ۲ یا بیشتر ساعت ورزش شدید در هفته را گزارش کردند. ۴۵ درصد باقیمانده که در محدوده ۰ تا ۱ ساعت در هفته بودند، غیر ورزشکار در نظر گرفته شدند.

در طول ۱۸ سال، نزدیک به ۱۶۰۰۰ سرطان تهاجمی برای اولین بار تشخیص داده شد و تفاوت های جالبی بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران ظاهر شد. گروه فعال خطر کمتری برای سه سرطان داشتند: سر و گردن، با ۲۶ درصد خطر کمتر (نسبت خطر [HR]، ۰.۷۴)، ریه (۲۰ درصد خطر کمتر)، و سینه (۱۱ درصد خطر کمتر).

با این حال، آنچه قابل توجه بود، عدم ارتباط بین ورزش و بسیاری از سرطان های ذکر شده در دستورالعمل ها، از جمله سرطان روده بزرگ، معده، مثانه، آندومتر و کلیه بود.

شاید حتی تعجب آورتر این باشد که ورزشکاران در معرض خطر بیشتری برای سرطان پروستات (۱۲٪) و ملانوم (۲۰٪) بودند. جونز گفت که این یافته با تجزیه و تحلیل قبلی تلفیقی از داده های ۱۲ گروه آینده نگر ایالات متحده و اروپا مطابقت دارد. در این مطالعه، فعال ترین شرکت کنندگان از نظر فیزیکی (در صدک ۹۰) در مقایسه با گروه کم تحرک (صدک ۱۰) در معرض خطر بالاتری برای ملانوم و سرطان پروستات بودند.

جونز گفت، یافته های ملانوما منطقی است، زیرا افراد بسیار فعال ممکن است زمان زیادی را زیر نور خورشید بگذرانند. جونز گفت: “توصیه من این است که اگر بیرون ورزش می کنید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.” او خاطرنشان کرد، با این حال، یافته های سرطان پروستات گیج کننده تر است و تحقیقات بیشتری را ایجاب می کند.

اما نکته اصلی این است که رابطه بین ورزش و انواع سرطان مختلط است و به دور از واقعیت است.

تاثیر چقدر بزرگ است؟

حتی اگر ورزش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش دهد، این موضوع همچنان مهم است، به‌ویژه زمانی که این پیوندها برای انواع سرطان‌های رایج مانند سینه و روده بزرگ قوی‌تر به نظر می‌رسند.

اما ورزش چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند؟

بر اساس شواهد، این ممکن است فقط یک نمونه ساده باشد. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۹ توسط کمیته مشورتی دستورالعمل‌های فعالیت بدنی تخمین تقریبی ارائه کرد: در میان صدها مطالعه اپیدمیولوژیک، افرادی که بالاترین سطح فعالیت بدنی را داشتند، ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر سرطان‌های ذکر شده در دستورالعمل‌های ورزشی سال ۲۰۱۸ در مقایسه با افراد دیگر بودند. که کمترین فعالیت را داشتند

آن مک تیرنان، دکترای دکترا، عضو کمیته مشورتی و استاد اپیدمیولوژی در مرکز سرطان فرد هاچینسون، سیاتل، واشنگتن، گفت، با این حال، این ارقام احتمالا دست کم گرفته شده اند.

مک تیرنان گفت: «این همان چیزی است که معمولاً وقتی یک عامل به خوبی اندازه‌گیری نمی‌شود، می‌بینیم. میان رده

مک تیرنان گفت: «به عبارت دیگر، اثرات فعالیت بدنی احتمالاً بزرگتر از این بررسی است.

سوال منطقی بعدی این است که آیا یک “دوز” ورزش بزرگتر – زمان بیشتر یا شدت بیشتر – تاثیر بیشتری بر خطر سرطان دارد یا خیر. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شد، سعی کرد با ادغام داده‌های بیش از ۷۵۰۰۰۰ شرکت‌کننده از ۹ گروه آینده نگر، این موضوع را روشن کند.

به طور کلی، افرادی که توصیه های دولت را برای ورزش انجام می دهند – معادل حدود ۲.۵-۵ ساعت فعالیت متوسط در هفته، مانند پیاده روی سریع، یا حدود ۱.۲۵-۲.۵ ساعت فعالیت های شدیدتر، مانند دویدن – خطرات کمتری برای هفت نوع از ۱۵ نوع سرطان داشتند. در مقایسه با افراد کمتر فعال مورد مطالعه قرار گرفت.

برای سرطان هایی با یافته های مثبت، قرار گرفتن در انتهای بالاتر از محدوده توصیه شده ۲.۵ تا ۵ ساعته در هفته بهتر بود. به عنوان مثال، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه با ۲.۵ ساعت فعالیت بدنی در هفته ۶ درصد و در ۵ ساعت در هفته ۱۰ درصد بود. روندهای مشابهی برای سایر انواع سرطان، از جمله روده بزرگ (۸٪ – ۱۴٪)، آندومتر (۱۰٪ – ۱۸٪)، سرطان کبد (۱۸ – ۲۷٪)، و لنفوم غیر هوچکین در زنان (۱۱٪ – ۱۸٪) ظاهر شد. ).

اما ممکن است یک نقطه شیرین ورزش وجود داشته باشد که خطر ابتلا به سرطان را به حداکثر برساند.

در میان افرادی که از توصیه‌ها فراتر رفتند – ورزش برای مدت زمان بیشتر یا شدیدتر – مزایای کاهش خطر لزوماً به صورت خطی بهبود نیافت. به گفته نویسندگان، برای انواع خاصی از سرطان، مانند روده بزرگ و آندومتر، مزایای ورزش شدیدتر “در سطوح بالاتر فعالیت از بین می رود.”

مسئله در اینجا این است که بیشتر مطالعات عمیقاً به عادات ورزش هوازی نپرداخته اند. اغلب، مطالعات فهرستی از فعالیت‌ها – پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، و دویدن – را به شرکت‌کنندگان ارائه می‌کنند و از آنها می‌خواهند که تخمین بزنند که هر کدام چقدر و برای چه مدت انجام می‌دهند.

به علاوه، ریس پونیا گفت: «ما معمولاً فعالیت‌های متوسط و شدید را با هم ترکیب می‌کنیم، که به این معنی است که «داده‌های دانه‌ای» برای گفتن اینکه آیا شدت یا فرکانس خاصی از ورزش و برای چه کسی بهینه است، وجود ندارد.

چرا ورزش ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد؟

عادات ورزش، البته، در خلاء وجود ندارد. لیگیبل گفت که افراد بسیار فعال نسبت به افراد کم تحرک تمایل دارند از وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر، لاغرتر و سبک زندگی سالم تری برخوردار باشند.

وزن بدن نیز یک گیج کننده بزرگ است. با این حال، ریس پونیا خاطرنشان کرد، این احتمالاً دلیلی است که ورزش با کاهش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه با جلوگیری از افزایش وزن، مرتبط است. با این حال، مطالعات نشان داده اند که ارتباط بین ورزش و بسیاری از سرطان ها پس از تنظیم شاخص توده بدن همچنان قابل توجه است.

چرایی هنوز مشخص نیست، اگرچه برخی مطالعات سرنخ هایی را ارائه می دهند.

Ligibel گفت: «تحقیقات مکانیکی واقعاً جالبی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش ممکن است به مهار رشد تومور یا تنظیم مثبت سیستم ایمنی کمک کند.»

این نه تنها شامل تحقیقات آزمایشگاهی بلکه مطالعات مداخله ای کوچک می شود. در حالی که این مطالعات عمدتاً شامل افرادی می‌شود که قبلاً سرطان دارند، برخی نیز بر روی افراد سالم متمرکز شده‌اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ از Ligibel و همکارانش، که به طور تصادفی ۴۹ زن تازه تشخیص داده شده سرطان سینه را برای شروع یک برنامه ورزشی یا تمرینات ذهنی-بدنی قبل از عمل جراحی تعیین کرد، متوجه شد که ورزشکارانی که حدود یک ماه در زمان جراحی فعال بودند. ، در تومورهای خود علائمی از تنظیم سیستم ایمنی را نشان دادند، در حالی که گروه کنترل چنین نکرد.

در میان زنان یائسه سالم، متاآنالیز شش کارآزمایی بالینی مک تیرنان و همکارانش نشان داد که ورزش به اضافه کاهش کالری می‌تواند سطوح هورمون‌های درون‌زای مرتبط با سرطان سینه را بیشتر از کاهش کالری به تنهایی کاهش دهد. و یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ورزش با شدت بالا باعث افزایش رتبه سلول های ایمنی خاص و کاهش التهاب در روده بزرگ در میان افرادی که در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ و آندومتر به دلیل سندرم لینچ هستند، می شود.

تعریف یک ورزش “نسخه”

علی‌رغم شکاف‌ها و عدم قطعیت‌های موجود در این تحقیق، دستورالعمل‌های دولتی و همچنین دستورالعمل‌های انجمن سرطان آمریکا و سایر گروه‌های پزشکی در توصیه‌های ورزشی آن‌ها قفل هستند: بزرگسالان باید برای ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) تلاش کنند. ۷۵-۱۵۰ دقیقه فعالیت شدید (مانند دویدن) یا ترکیبی در هر هفته.

این دستورالعمل‌ها همچنین دو بار در هفته تمرینات قدرتی را تشویق می‌کنند – توصیه‌هایی که مبتنی بر تحقیقاتی است که این سطوح فعالیت را با کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط می‌کند.

اما هیچ “بهترین” نسخه ورزشی برای کاهش خطر سرطان به طور خاص وجود ندارد. ریس-پونیا گفت، بیشتر مطالعات اپیدمیولوژیک فقط فعالیت هوازی را مورد بررسی قرار داده‌اند، و در مورد اینکه آیا تمرینات قدرتی یا سایر فعالیت‌های افزایش‌دهنده ضربان قلب متوسط، مانند کارهای روزانه خانه، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، اطلاعات کمی وجود دارد.

با توجه به فقدان تفاوت های ظریف در ادبیات، سخت است که بگوییم چه شدت، نوع یا مقدار ورزش برای هر فردی بهترین است.

ریس پونیا گفت: در آینده، اندازه‌گیری‌های فعالیت بدنی مبتنی بر دستگاه می‌تواند به ما کمک کند تا تأثیرات شدت‌های مختلف ورزش و احتمالاً انواع مختلف را مشخص کنیم.

اما در کل، مک‌تیرنان گفت، داده‌ها نشان می‌دهند که خطر ابتلا به چندین سرطان در سطوح فعالیتی که به طور گسترده توصیه می‌شود، کمتر است.

مک تیرنان گفت: «توصیه اصلی همچنان این است که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط یا بیشتر ورزش کنید.

یا به عبارت دیگر، ضربات حرکتی بی تحرک هستند. Rees-Punia خاطرنشان کرد: احتمالاً برای همه عاقلانه است که کمتر بنشینند، برای سلامت کلی و بر اساس شواهدی که زمان بی تحرکی را با خطرات برخی سرطان ها از جمله روده بزرگ، آندومتر و ریه مرتبط می کند.

در همه این موارد یک عنصر عملی وجود دارد که باید در نظر گرفت: افراد واقعاً چه فعالیت‌های فیزیکی را به طور منظم انجام خواهند داد؟ مک تیرنان خاطرنشان کرد که در مطالعات اپیدمیولوژیک بزرگ، افراد میانسال و مسن‌تر اغلب راه رفتن را گزارش می‌کنند، که نشان می‌دهد این فعالیت ترجیحی یا در دسترس‌ترین فعالیت برای بسیاری است.

ریس پونیا گفت: “شما فقط می توانید از فعالیت بدنی که در واقع انجام می دهید سود ببرید.”

Ligibel این احساس را تکرار کرد و گفت که او بیماران را تشویق می کند که به فعالیت بدنی به عنوان یک فرآیند فکر کنند: “شما باید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید پیدا کنید و آنها را به روشی پایدار در زندگی روزمره خود وارد کنید.”

لیگیبل گفت: «مردم اغلب در مورد اینکه ورزش یک دارو است صحبت می کنند. “اما من فکر می کنم شما می توانید آن را بیش از حد انجام دهید. اگر ما در مورد آن بیش از حد تجویز کنیم، این می تواند شادی را از بین ببرد.”/ اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط