۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

چگونه به عیادت خدا برویم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در روایات اسلامی عیادت از چهار گروه شامل: مؤمنان، بنی‌هاشم، خاندان(اعضای خانواده) و بینوایان در هنگام بیماری بسیار توصیه شده است به نحوی که در حدیثی از رسول خدا(ص) یکی از هفت حقی که مومنان بر هم دا...

چگونه به عیادت خدا برویم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،در روایات اسلامی عیادت از چهار گروه شامل: مؤمنان، بنی‌هاشم، خاندان(اعضای خانواده) و بینوایان در هنگام بیماری بسیار توصیه شده است به نحوی که در حدیثی از رسول خدا(ص) یکی از هفت حقی که مومنان بر هم دارند «عیادت» در هنگام بیماری ذکر و عنوان شده است: «مومن بر مومن، هفت حق دارد که خداوند(ص) آنها را بر او واجب ساخته است… و یکی آنکه او را در بیماری‌اش عیادت کند.همچنین پیامبر خدا(ص) فرموده‌اند: حق مسلمان بر مسلمان، پنج چیز است: پاسخ دادن سلام، عیادت بیمار و ….

چرا چون بیمار شدم به عیادت من نیامدی؟
در روایتی از حضرت رسول(ص) آمده است که فرمودند: خداوند(ص) در روز قیامت، بنده‌ای از بندگان خویش را نکوهش می‌کند و می‌گوید: «بنده من! چه چیز تو را از این، بازداشت که چون بیمار شدم، عیادتم کنی؟ بنده می‌گوید: سبحان الله! تو پرودگار بندگانی که نه دردی بر تو عارض می‌شود و نه بیمار می‌شوی. خداوند می‌گوید: «برادر مومنت، بیمار شد و او را عیادت نکردی به عزّت و جلالم سوگند، اگر او را عیادت کرده بودی، مرا نزد او می‌یافتی و پس از آن، خود، عهده‌دار حاجت‌هایت می‌شدم و آنها را برایت بر می‌آوردم؛ و این همه از کرامت بنده مومن من است و من خدای بخشاینده مهربانم».

در حدیث قدسی دیگری پیامبر خدا(ص) در گفت‌وگو با خداوند نقل می‌کنند که خداوند فرمود: «ای آدمیزاده! بیمار شدم و مرا عیادت نکردی ای آدمیزاده! تشنه شدم و سیرابم نساختی؟ و خداوند ادامه می‌دهد: «بنده‌ای از بندگانم از همه آنها که بر روی زمین‌، بیمار می‌شود و او را عیادت نمی‌کنند. اگر کسی او را عیادت می‌کرد، عیادتش برای من می‌بود؛ و بنده‌ام در زمین تشنه می‌شود و او را آبی نمی‌دهند اگر کسی او را آبی می‌رساند آب دادن به او (همانند) آب دادن به من بود».

عیادت بنی هاشم، واجب است و زیارت آنان مستحب
پیامبر خدا(ص) فرمودند: عیادت بنی‌هاشم، واجب است و زیارت آنان مستحب.

خاندان بیمار
در توصیه‌های امام علی(ع) به فرزندش امام حسین(ع) آمده است: خاندانت را گرامی بدار، که آنان، بال و پر تواند که با آنها پرواز می‌کنی… و به عیادت بیمارانشان برو.

بینوایان بیمار
پیامبر خدا(ص) خطاب به ابوذر فرمودند: با بینوایان، همنشین شو و چون بیمار شوند عیادتشان کن. سنن النسانی به نقل از ابوامامه بن سهل بن حنیف نقل کرده است که پیامبر خدا (ص)، بینوایان را عیادت می‌کرد و از حال آنان می‌پرسید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط