اخبار سلامت

لاغری/ بهترین روش های لاغری و کاهش وزن از نظر پزشکان/رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر اساس غذا‌هایی که مردم کشور‌هایی مانند ایتالیا و یونان به طور سنتی مصرف می‌کردند

متخصصان تغذیه، برای حل این مشکل، رژیم‌های غذایی مختلفی را ابداع کرده‌اند تا بتوانند به افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، کمک کنند. نکته مهم این است که همه این رژیم‌های غذایی برای تمامی افراد مناسب نیستند.

لاغری کاهش وزن افزایش وزن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،متخصصان تغذیه، برای حل این مشکل، رژیم‌های غذایی مختلفی را ابداع کرده‌اند تا بتوانند به افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، کمک کنند. نکته مهم این است که همه این رژیم‌های غذایی برای تمامی افراد مناسب نیستند.رای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

بهترین روش های کاهش وزن با رژیم غذایی

اگر شما هم دچار اضافه وزن هستید احتمالاً روش های  غذایی لاغری متعددی را تا الان امتحان کرده اید؛ ورزش منظم، کاهش کالری، استفاده از دستگاههای لاغری و حتی قرص های لاغری. اما نکته ای که ممکن است خیلی به آن توجه نکرده باشید رژیم های لاغری اصولی هستند. درواقع بسیاری از کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند تغذیه بیش از ۷۰ درصد فرآیند کاهش وزن است. به همین دلیل در ادامه به بررسی بهترین و محبوب ترین رژیم های لاغری می پردازیم.

لاغری کاهش وزن افزایش وزن

لاغری کاهش وزن افزایش وزن

رژیم لاغری سریع کتوژنیک

یکی از انواع رژیم‌ لاغری که این روزها زیاد نام آن را می‌شنویم، رژیم کتوژنیک است. این رژیم برنامه بسیار جالبی دارد که مورد توجه خیلی از مردم قرار گرفته است. در رژیم کتو، چربی حرف اول را می‌زند. همین موضوع، نکته جالب این رژیم است که چطور می‌شود این همه چربی خورد و لاغر شد. بدن ما برای اینکه انرژی مورد نیاز خود را تامین کند نیاز به کربوهیدرات دارد. در رژیم کتو،‌ تمامی کربوهیدرات‌ها حذف می‌شوند؛ پس بدن برای تامین انرژی به سراغ چربی‌ها می‌رود. این کار باعث سوختن چربی‌ها و در نتیجه لاغر شدن فرد می‌شود.

نکات مثبت و منفی کتو

از آثار خوب رژیم کتو باید به چربی‌‌سوزی بیشتر، بهبود عملکرد هورمون‌ها، کم شدن احساس گرسنگی، بیشتر شدن بافت عضلانی، تمرکز بیشتر و پوست زیباتر اشاره کرد. رژیم کتو در حالی که به کاهش وزن کمک می‌کند، ذهن را درگیر شمارش کالری نخواهد کرد. رژیم کتو همچنین از بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌کند، چون در این رژیم میزان مصرف قند به حداقل ممکن می‌رسد. از طرف دیگر در زنان هم با کاهش مصرف کربوهیدرات، امکان ایجاد کیست در تخمدان به شدت کم خواهد شد.

اما در کنار فواید رژیم کتو باید به برخی نکات منفی آن هم اشاره کرد. عوارضی مانند سردرد، خستگی، یبوست، ریزش مو، اضطراب، احساس تشنگی و گرفتگی عضلات در بعضی از افرادی که این رژیم را داشته‌اند، دیده شده است. یکی دیگر از نکات قابل توجه در این رژیم لاغری، محدودیت آن است که به‌مرور ممکن است افراد را خسته کند.

رژیم مدیترانه‌ ای

رژیم مدیترانه‌ای برای کسانی که مشکلات قلبی دارند انتخاب خوبی است. یک رژیم غذایی سالم، که در کنار کاهش وزن، به سلامت بدن نیز کمک خواهد کرد. در رژیم مدیترانه‌ای خوردن انواع میوه، سبزیجات، روغن‌های سالم، ماهی و مرغ و انواع ادویه توصیه شده است. البته همراه با رژیم مدیترانه‌ای، ورزش هم نباید فراموش شود. در این رژیم مصرف چربی کم است. اما مصرف انواع آجیل به دلیل اینکه چربی آن‌ها از نوع اشباع شده نیست،‌ توصیه شده است. این رژیم در واقع یک الگو و سبک زندگی است که از نواحی مدیترانه‌ای می‌آید.

در این رژیم شکر، شکلات، بستنی، نوشابه، سوسیس و کالباس، نان سفید و مواد غذایی کنسروی جایی ندارد. به دلیل اینکه در این رژیم، چربی‌های اشباع‌شده به مقدار کم وجود دارد، حس گرسنگی به سراغ فرد نمی‌آید. در رژیم مدیترانه‌ای نیازی به کالری‌شماری هم نیست.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر اساس غذا‌هایی که مردم کشور‌هایی مانند ایتالیا و یونان به طور سنتی مصرف می‌کردند. سرشار از:

• سبزیجات
• میوه‌ها
• غلات کامل
• ماهی
• آجیل
• عدس
• روغن زیتون
• غذا‌هایی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات باید در حد اعتدال مصرف شوند و گوشت قرمز محدود است.

علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه‌ای محدودیت‌های زیر را دارد:

• غلات تصفیه شده
• چربی‌های ترانس
• گوشت‌های فرآوری شده
• شکر اضافه شده
• سایر غذا‌های فرآوری شده

تأکید این رژیم غذایی بر روی غذا‌های کم فرآوری شده و گیاهان با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن و افزایش امید به زندگی باعث محبوبیت آن شده است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای اثر پیشگیرانه‌ای در برابر برخی سرطان‌ها دارد.

اگرچه این رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری قلبی طراحی شده است، اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد که الگوی غذایی گیاهی و با چربی غیراشباع بالا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک بررسی جامع با تجزیه و تحلیل پنج مطالعه مختلف نشان داد که در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب، رژیم مدیترانه‌ای منجر به کاهش وزن بیشتر بعد از گذشت یک سال می‌شود. در مقایسه با رژیم کم کربوهیدرات، نتایج مشابهی برای کاهش وزن ایجاد خواهد کرد. همچنین یک مطالعه بر روی بیش از ۵۰۰ بزرگسال در طول ۱۲ ماه نشان داد که پیروی بیشتر از رژیم مدیترانه‌ای با احتمال دوبرابر کاهش وزن مرتبط است.

علاوه بر این، رژیم مدیترانه خوردن مقدار زیادی از غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان را تشویق می‌کند، که ممکن است با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند.

نکات مثبت و منفی رژیم مدیترانه‌ ای

آنچه در این رژیم زیاد نمی‌بینیم گوشت قرمز است. به همین دلیل مقدار کلسترول خون به حداقل رسیده و قلب در شرایط سلامتی قرار می‌گیرد. با این رژیم در کنار کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان کم شده و امکان ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی هم کاهش پیدا خواهد کرد. در رژیم لاغری مدیترانه‌ ای، مصرف شیر کم است. این موضوع برای کسانی که به دنبال جذب کلسیم از شیر هستند، یا به نوشیدن این ماده علاقه دارند، شاید خیلی خوشایند نباشد. البته می‌توان از مواد غذایی مانند ماست، پنیر، شیر بادام و خیلی مواد دیگر این کمبود کلسیم را جبران کرد. نکته مهم دیگر این است که رژیم مدیترانه‌ ای بیشتر برای کسانی مناسب است که به دنبال سبک زندگی و تغذیه سالم هستند. با این رژیم شاید نتوان خیلی وزن کم کرد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط