اخبار سلامت

لاغری/خواص شگفت زردچوبه؛ معجزه‌ای طلایی برای سلامتی و زیبایی/زردچوبه ولاغری سریع!

زردچوبه (turmeric) گیاهی از خانواده زنجبیل با ریشه‌ی زرد رنگ است. این گیاه یک و نیم متر طول و ساقه‌های متورم گونه دارد

لاغری/خواص شگفت زردچوبه؛ معجزه‌ای طلایی برای سلامتی و زیبایی/زردچوبه ولاغری سریع!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،زردچوبه (turmeric) گیاهی از خانواده زنجبیل با ریشه‌ی زرد رنگ است. این گیاه یک و نیم متر طول و ساقه‌های متورم گونه دارد.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

تاریخچه و قدمت زردچوبه

استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه و گیاه دارویی به هزاران سال قبل برمی‌گردد. منشأ آن جنوب شرقی آسیا، به ویژه هند است. شواهدی از استفاده از زردچوبه در دره سند در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وجود دارد.

زردچوبه ولاغری سریع!

زردچوبه ولاغری سریع!

در طب سنتی هند، یعنی آیورودا، از زردچوبه به طور گسترده برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله عفونت‌ها، التهاب و مشکلات گوارشی استفاده می‌شده است. تجار رومی و عرب زردچوبه را در سراسر جهان گسترش دادند و در قرون وسطی به اروپا رسید.

امروزه زردچوبه یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در جهان است و در غذاها، نوشیدنی‌ها و مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

خواص زردچوبه

کورکومین (diferuloylmethane) رنگدانه زرد استخراج شده از ریزوم است که به دلیل گروه فنولی خود، یک ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌آید. این خواص زردچوبه باعث شده است که مصرف آن برای لاغری، بیماری‌های گوارشی، کبدی، سرطان، آرتریت روماتوئید، آلرژی، آسم، آترواسکلروز، بیماری‌های عصبی و دیابت مورد توجه قرار گیرد.

ضدالتهاب قوی

کورکومین، ماده فعال اصلی زردچوبه، خواص ضد التهابی قوی دارد. این ماده می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک و فعالیت آن را تنظیم کند. همچنین می‌تواند با بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز، آسم، آلزایمر، اپتیک نوریتیس و برونشیت مزمن مقابله کند.

خواص زردچوبه در کاهش التهابات پوست مانند جوش و آکنه نیز مفید است و می‌تواند موجب تسکین قرمزی و تورم پوست شود.

کمک به کاهش وزن

ارتباط زردچوبه و لاغری به دلیل خاصیت ضد التهابی آن است. ابتلا به اضافه وزن با آزاد شدن سایتوکاین های التهابی در ارتباط است. بنابراین تاثیر کورکومین تنها روی پایین آوردن التهاب بدن است و از این راه می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند چون یکی از دلایل مقاومت بدن به کاهش وزن، التهاب بیش از حد است. همچنین مصرف زردچوبه می‌تواند روی سوخت و ساز نیز تاثیر داشته باشد. این تاثیر به شکلی نیست که بگوییم تنها با مصرف زردچوبه می‌توان وزن کم کرد بلکه وجودش در رژیم می تواند در کنار دیگر عوامل اثر بخش باشد.

بهبود بیماری‌های گوارشی

در طب سنتی زردچوبه به عنوان بادشکن شناخته شده است. مصرف آن با غذا موجب بهبود هضم و کاهش نفخ معده می‌شود. بنابراین برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی و کسانی که بعد از مصرف غذا احساس خستگی و یا نفخ می‌کنند، توصیه می‌شود. در یک پژوهش تجویز ۵۰۰ میلی‌گرم پودر زردچوبه به ۱۶۶ بیمار مبتلا به سوء‌هاضمه سبب بهبود سوء‌هاضمه در این بیماران شد.

در مطالعه بالینی دیگری که روی ۱۰ بیمار مبتلا به زخم معده انجام شد. تجویز یک گرم زردچوبه در روز موجب تسریع در بهبود زخم و کاهش درد معده شد. همچنین در مطالعه‌ای که روی ۸۹ بیمار مبتلا به کولیت زخمی انجام شد. تاثیر این ماده گیاهی با دوز ۲ گرم در روز در درمان و پیشگیری از رشد بیماری در مقایسه با داروها بیشتر بود.

پیشگیری از سرطان

پژوهش‌های مختلفی نشان دادند که مصرف بعضی از مواد غذایی و گیاهان دارویی می‌تواند موجب مهار رشد سلول‌های سرطانی شود. گزارش تحقیقات اپیدمیولوژیک حاکی از آن است که در کشورهایی که مصرف زردچوبه بالاست، سرطان‌های روده‌ای کمتر مشاهده می‌شود.

اثرات ضدسرطانی زردچوبه از این نظر بااهمیت است که به عنوان یک ماده افزودنی به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این ماده با دوز بالا از تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند، ولی به سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌کند.

کنترل بیماری‌های قلبی- عروقی

تحقیقات نشان داده‌اند که کورکومین می‌تواند از طریق چندین مکانیزم به سلامت قلب کمک کند:

بهبود عملکرد عروق: کورکومین می‌تواند به بهبود عملکرد اندوتلیوم، لایه داخلی رگ‌ها و شریان‌ها، کمک کند. این امر به حفظ جریان خون سالم و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
کاهش کلسترول: کورکومین سطح کلسترول LDL (بد) را نیز در خون کاهش و سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش می‌دهد. این امر به نوبه خود به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
جلوگیری از تشکیل لخته خون: کورکومین می‌تواند به جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خونی در خون کمک کند و خطر تشکیل لخته خون که می‌تواند منجر به سکته قلبی یا مغزی شود را کاهش دهد.

بهبود دیابت

بررسی ها نشان دادند التهاب نقش عمده‌ای در توسعه دیابت نوع ۲ دارد. کورکومین موجود در زردچوبه سبب کاهش سطح قند خون و افزایش قابل توجهی در سطح انسولین پلاسما می‌شود.

زیبایی پوست

کورکومین به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی خود می‌تواند به چندین روش به سلامت و زیبایی پوست کمک کند:

کاهش التهاب: التهاب می‌تواند منجر به مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه شود. کورکومین با کاهش التهاب می‌تواند به بهبود این شرایط پوستی کمک کند.
روشن کردن پوست: کورکومین می‌تواند به روشن شدن پوست و کاهش لکه‌های هایپرپیگمانتاسیون و جای زخم کمک کند.
کاهش چین و چروک: کورکومین با افزایش تولید کلاژن و الاستین، دو پروتئین مهم در حفظ صافی و انعطاف پذیری پوست، به کاهش چین و چروک و خطوط ظریف نیز کمک می‌کند.
مبارزه با رادیکال‌های آزاد: رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایدار هستند که می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند و منجر به پیری زودرس شوند. این ماده با خواص آنتی اکسیدانی قوی خود می‌تواند از سلول‌های پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط