۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱

جواد آل حبیب: داشتن رابطه موفق در زندگی زناشویی با این ترفند طلایی / سیل احساسی عواطف چیست؟ + نحوه جلوگیری از سیل احساسات در دعوای زن و شوهری

جواد آل حبیب: داشتن رابطه موفق در زندگی زناشویی با این ترفند طلایی / سیل احساسی عواطف چیست؟ + نحوه جلوگیری از سیل احساسات در دعوای زن و شوهری

جواد آل حبیب روانشناس بالینی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، برای داشتن رابطه موفق در  زندگی زناشویی لازم است همانگونه که برخی از کارها انجام شود، نباید برخی از کارها نیز انجام گردد. عدم شکل گیری برخی از اتفاقات موجب استحکام زندگی زناشویی و ادامه دار بودن آن است. در این رابطه خبرنگار اندیشه معاصر با جناب آقای جواد آل حبیب  کارشناس ارشد روان شناسی بالینی به سخن پرداخته است. ایشان در ابتدای سخن بیان کردند که بسیاری از زمان هاست که افراد یعنی زن و شوهر از جهت روانی و عاطفی تحت فشار قرار می گیرند، در نتیجه منجر به اتفاقات ناخوشایند من جمله درگیری لفظی از پایین ترین حد تا به روابط فراخانواده می پیوندد. اینجا لازم است که ما به سیل احاساساتی که بر ما وارد می شود احاطه داشته و آن را کنترل کنیم. نحوه کنترل احساسات را در ادامه برای شما همراهان عزیز اندیشه معاصر توضیح می دهیم.

وی افزود: با این حال، یک چیز وجود دارد که ما یاد گرفته‌ایم هرگز انجام ندهیم: زمانی که از نظر عاطفی دچار سیل شده‌ایم بجنگیم.

سیل احساسی چیست؟

آل حبیب در پاسخ به این سوال گفت: سیل عاطفی زمانی است که شما از نظر روحی و جسمی تحت فشار هستید. این اغلب زمانی اتفاق می افتد که بدن ما در طول یک درگیری احساس خطر می کند و ما را از گفتگوهای سازنده باز می دارد.

ما متوجه شده ایم که سیل عاطفی این یک الگوی رایج در روابط ناراضی است.

هرکسی برای خود اندازه و  متر داخلی خود را دارد که میزان منفی و ترس را در یک لحظه اندازه گیری می کند. وقتی بیش از حد زیاد می شود، سیستم عصبی به حالت بیش فعالی می رود و ما اساساً وارد حالت “جنگ یا گریز” می شویم.

در اینجا برخی از نشانه های سیل عاطفی وجود دارد:

این روانشناس بالینی در پاسخ به برخی از نشانه های سیل عاطفی گفت:

اینکه قلبت تند تند میزنه و احساس میکنی نفسم بند اومده.

فک یا عضلات شما منقبض می شود.

برای شنیدن همسرتان مشکل دارید.

شما در تلاش هستید تا روی هر چیزی خارج از افکار مسابقه ای خود تمرکز کنید.

می خواهید فریاد بزنید و چیزهای منفی بگویید، فرار کنید یا شریک زندگی خود را نادیده بگیرید.

این رفتارها می تواند هم به اعتماد شریک زندگی شما به شما و هم به پایه های رابطه شما آسیب برساند. ممکن است به طور کلی ارتباط خود را متوقف کنید و شروع به رنجش از یکدیگر کنید.

نحوه جلوگیری از سیل احساس در هنگام مبارزه و دعوای زن و شوهری

جواد آل حبیب برای جلوگیری از سیل در هنگام مبارزه تصریح کرد که زمانی که از نظر عاطفی هجوم می‌آورید، خیلی سخت است که جلوی خود را بگیرید تا از انجام این کار جلوگیری کنید. ممکن است چیزهایی بگویید که منظورتان نیست. اما توجه به احساسات و انرژی ذهنی خود می تواند مانع از پیشروی بیش از حد شما شود.

وقتی متوجه می‌شویم که در جریان یک مشاجره دچار سیل شده‌ایم، به یکدیگر اطلاع می‌دهیم: «در حال حاضر احساس ناراحتی می‌کنم و به مدتی برای خودم نیاز دارم که تنها باشم و در اتاق بمانم.»

سپس وارد اتاق های جداگانه می شویم و فعالیتی را انجام می دهیم که حواس ما را پرت می کند یا آرام می کند.

این مهم است: ما به خود اجازه نمی دهیم که چقدر ناراحت هستیم. در عوض، ممکن است یک جلسه مدیتیشن یا یوگا یا ورزش یا حرکات آرامش بخش سریع انجام دهیم، یک مقاله بخوانیم یا یک بازی با تلفن خود انجام دهیم.

سپس گفتگو را در زمان توافق شده ادامه می دهیم – زمانی که احساس بهتری داریم. این تمرین به ما کمک می کند به یاد داشته باشیم که هدف نهایی این نیست که یکی از ما “برنده” شود یا حرف آخر را بزند.

نکته این است که با هم به عنوان یک تیم از طریق چالش ها کار کنید.

اشکالی ندارد که در رابطه خود دعوا کنید. اختلاف نظرها طبیعی و در برخی موارد سالم هستند. حتی زمانی که درگیری به سمت خارج از منزل پیش می رود. توانایی زوج ها برای اصلاح و ترمیم تعاملشان مستلزم دانستن این است که چه زمانی باید یک قدم به عقب بردارند.

نکته پایان مهم

جواد آل حبیب در پایان تصریح کرد: برای مسلط شدن بر سیل احساسات و جلوگیری از آن باید بتوانید در وسط دعوا مکث کنید و یک پیشنهاد صلح بدهید. به یاد داشته باشید، زوج‌های موفق کمتر از زوج‌های دیگر دعوا نمی‌کنند،  آنها بهتر با هم دعوا می‌کنند. در اینجا نیاز به تامل شما زوج های عزیز است.

امیدوارم هر روز پیش از دیروز شاهد زندگی پر از نشاط زوج های ایرانی باشیم.

جواد آل حبیب

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط