۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰

جدیدترین توصیه های بهداشتی و روانشناسی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی توسط نواجوانان / ۱۰ راهبرد مهم به والدین برای مراقب از نوجوان در فضای مجازی

جدیدترین توصیه های بهداشتی و روانشناسی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی توسط نواجوانان / 10 راهبرد مهم به والدین برای مراقب از نوجوان در فضای مجازی

جدیدترین توصیه های بهداشتی و روانشناسی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی توسط نواجوانان /  ۱۰ راهبرد مهم به والدین برای مراقب از نوجوان در فضای مجازی

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، توصیه های بهداشتی و روانشناسی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی در نوجوانی توسط اندیشه معاصر بررسی و منتشر گردید. دانشمندان روانشناس اثرات بالقوه مفید و مضر استفاده از رسانه های اجتماعی را بر رشد اجتماعی، آموزشی، روانی و عصبی نوجوانان بررسی می کنند. این یک حوزه تحقیقاتی به سرعت در حال توسعه و رو به رشد است که برای بسیاری از ذینفعان (به عنوان مثال، جوانان، والدین، مراقبان، مربیان، سیاست گذاران، پزشکان و اعضای صنعت فناوری) که مسئولیت تضمین رفاه نوجوانان را به اشتراک می گذارند. و سیاست گذاران از جمله جراح عمومی ایالات متحده، دکتر ویوک مورتی، اهمیت این موضوع را مستند کرده اند و فعالانه به دنبال اطلاعات علمی هستند

توصیه های زیر بر اساس شواهد علمی تا به امروز و ملاحظات زیر است.

الف. استفاده از رسانه های اجتماعی ذاتاً برای جوانان مفید یا مضر نیست.

زندگی آنلاین نوجوانان هم منعکس کننده و هم بر زندگی آفلاین آنها تأثیر می گذارد. در بیشتر موارد، تأثیرات رسانه‌های اجتماعی به ویژگی‌های شخصی و روان‌شناختی و شرایط اجتماعی نوجوانان بستگی دارد که با محتوا، ویژگی‌ها یا عملکردهای خاصی که در بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شوند، تلاقی می‌کنند.

فضای مجازی و نوجوان

فضای مجازی و نوجوان

به عبارت دیگر، تأثیرات رسانه‌های اجتماعی احتمالاً به آنچه نوجوانان می‌توانند در اینترنت انجام دهند و ببینند، نقاط قوت یا آسیب‌پذیری قبلی نوجوانان و زمینه‌هایی که در آن رشد می‌کنند بستگی دارد.

ب. تجربیات نوجوانان آنلاین تحت تأثیر هر دو قرار می‌گیرد:

۱) اینکه چگونه تجربیات رسانه‌های اجتماعی خود را شکل می‌دهند (به عنوان مثال، آنها انتخاب می‌کنند چه کسی را دوست داشته باشند و دنبال کنند).

۲) هر دو ویژگی قابل مشاهده و ناشناخته ساخته شده در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی.

ج. همه یافته ها به طور یکسان برای همه جوانان اعمال نمی شود.

یافته‌های علمی یک بخش از اطلاعات را ارائه می‌دهند که می‌تواند همراه با دانش در مورد نقاط قوت، ضعف و زمینه جوانان خاص برای تصمیم‌گیری متناسب با هر نوجوان، خانواده و جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

د) رشد نوجوان تدریجی و پیوسته است و با تغییرات بیولوژیکی و عصبی شروع می شود که قبل از بلوغ قابل مشاهده است

(یعنی تقریباً از ۱۰ سالگی شروع می شود) و حداقل تا تغییرات چشمگیر در محیط اجتماعی جوانان (مانند همسالان، خانواده) ادامه می یابد. ، و زمینه مدرسه) و تغییرات عصبی کامل شده است (یعنی تقریباً تا ۲۵ سالگی). از خطرات) و محیط خانه.

از آنجایی که نوجوانان با سرعت های متفاوتی بالغ می شوند، و از آنجایی که هیچ داده ای در دسترس نیست که نشان دهد کودکان در سنی خاص تحت تأثیر خطرات و فرصت های بالقوه ناشی از استفاده از رسانه های اجتماعی قرار نمی گیرند، تحقیقات در حال توسعه است تا مشخص شود.

یک زمان یا سن برای بسیاری از این توصیه ها. به طور کلی، خطرات بالقوه در اوایل نوجوانی بیشتر از اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی است – دوره‌ای از انتقال‌های بیولوژیکی، اجتماعی و روانی بیشتر.

ه. نژاد پرستی منعکس کننده دیدگاه در رسانه اجتماعی

همانطور که محققان به طور گسترده تر در اینترنت دریافته اند، نژادپرستی (یعنی اغلب منعکس کننده دیدگاه های فناوری ساخت و ساز) در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی گنجانده شده است. برای مثال، الگوریتم‌ها (یعنی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ریاضی که تجربیات روزمره کاربران را به پست‌هایی که می‌بینند هدایت می‌کند) اغلب می‌توانند قرن‌ها سیاست نژادپرستانه و تبعیض را رمزگذاری کرده باشند. به نفرت نژادپرستانه دامن می زنیم.

تأثیر بالقوه حاصل از آن بسیار گسترده است، از جمله خشونت فیزیکی آفلاین، و همچنین تهدیدهایی برای رفاه.

و.گستره پژوهش

این توصیه ها بر اساس علم روانشناسی و رشته های مرتبط در زمان نگارش این مقاله (آوریل ۲۰۲۳) است. در مجموع، این مطالعات با هزاران نوجوان انجام شد که ارزیابی‌های استاندارد شده از عملکرد اجتماعی، رفتاری، روان‌شناختی و/یا عصبی را تکمیل کردند و همچنین گزارش دادند (یا مشاهده شده‌اند) که با عملکردها یا محتوای رسانه‌های اجتماعی خاصی درگیر بودند.

با این حال، این مطالعات دارای محدودیت هایی هستند.

اولاً، یافته‌هایی که نشان می‌دهند ارتباط‌های علّی نادر هستند، زیرا داده‌های مورد نیاز برای نتیجه‌گیری علت و معلولی برای جمع‌آوری چالش‌برانگیز هستند و/یا ممکن است در شرکت‌های فناوری در دسترس باشند، اما در دسترس دانشمندان مستقل قرار نگرفته‌اند.

دوم، تحقیقات طولانی مدت (یعنی چند ساله) اغلب در دسترس نیست. بنابراین، ارتباط بین استفاده نوجوانان از رسانه های اجتماعی و نتایج بلندمدت (یعنی تا بزرگسالی) تا حد زیادی ناشناخته است. ثالثاً، مطالعات نسبتا کمی بر روی جمعیت‌های به حاشیه رانده شده از جوانان، از جمله افرادی که از نژاد، قومیت، جنسی، جنسیت، پس‌زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی به حاشیه رانده شده‌اند، افرادی که توانایی‌های متفاوتی دارند، و/یا جوانانی با شرایط مزمن رشدی یا سلامتی، انجام شده است.

سوم، این توصیه‌ها به استفاده از همه فناوری‌ها در میان جوانان، از جمله پلتفرم‌های مبتنی بر آموزش یا مداخلات دیجیتالی که از رویکردهای مبتنی بر شواهد برای ارتقای نتایج سلامت سازگار استفاده می‌کنند، نمی‌پردازد. در عوض، این توصیه‌ها منعکس‌کننده ادبیات رسانه‌های اجتماعی هستند که به‌عنوان برنامه‌های کاربردی، پلتفرم‌ها یا سیستم‌های ارتباطی مبتنی بر فناوری تعریف می‌شوند که از معماری آنلاین استفاده می‌کنند که ناهمزمان، یکجانبه، دائمی، عمومی، دائماً قابل دسترس، محدود به نشانه‌های اجتماعی، قابل سنجش، تعاملات اجتماعی مبتنی بر بصری یا مبتنی بر الگوریتم.۱،۲

چهارم، این توصیه‌ها سیاست‌ها و قطعنامه‌هایی را تصویب می‌کنند که توسط شورای نمایندگان APA از جمله قطعنامه APA درباره سلامت روانی و رفتاری کودکان و نوجوانان (PDF, 72KB) تصویب شده است.

قطعنامه APA در مورد از بین بردن نژادپرستی سیستمیک در زمینه هایی از جمله رسانه های اجتماعی. این دستورالعمل‌های تمرین حرفه‌ای نیستند، بلکه برای ارائه اطلاعات مبتنی بر علم روان‌شناسی در نظر گرفته شده‌اند.

جدیدترین توصیه های بهداشتی و روانشناسی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی توسط نواجوانان

۱. جوانانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند باید تشویق شوند تا از کارکردهایی استفاده کنند که فرصت هایی برای حمایت اجتماعی، همراهی آنلاین و صمیمیت عاطفی ایجاد می کند که می تواند اجتماعی شدن سالم را ارتقا دهد.

داده ها نشان می دهد که رشد روانی جوانان ممکن است از این نوع تعامل اجتماعی آنلاین بهره مند شود، به ویژه در دوره های انزوای اجتماعی، زمانی که استرس را تجربه می کنند، زمانی که به دنبال ارتباط با همسالان با شرایط رشدی و/یا سلامتی مشابه هستند، و شاید به ویژه برای جوانانی که ناملایمات را تجربه می کنند. یا جداسازی در محیط های آفلاین.

به عنوان مثال، جوانان مبتلا به علائم بیماری روانی، مانند نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی، افسردگی یا تنهایی، ممکن است از تعاملات در رسانه های اجتماعی که امکان کنترل، تمرین و بررسی بیشتر تعاملات اجتماعی را فراهم می کند، بهره مند شوند. متأسفانه، این جمعیت ها نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای برخی از جنبه های منفی استفاده از رسانه های اجتماعی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است

رسانه‌های اجتماعی فرصتی قدرتمند برای اجتماعی کردن نگرش‌ها و رفتارهای خاص، تشویق نوجوانان به پیروی از نظرات و اعمال اجتماعی دیگران ارائه می‌دهند. بحث درباره رفتارهای سالم آنلاین می‌تواند فعالیت‌های آفلاین مثبت و نتایج سالم را ترویج یا تقویت کند.

رسانه‌های اجتماعی ممکن است از نظر روان‌شناختی مفید باشند، به‌ویژه در میان کسانی که بحران‌های سلامت روان را تجربه می‌کنند، اعضای گروه‌های به حاشیه رانده شده که به طور نامتناسبی در زمینه‌های آنلاین آسیب دیده‌اند. برای مثال، دسترسی به همسالان و نوجوانان پرسشگر اجازه می‌دهد تا اطلاعات بهداشتی دقیقی را با یکدیگر حمایت کنند و اطلاعات بهداشتی دقیقی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، برای رشد روان‌شناختی مفید است و می‌تواند از جوانان در برابر پیامدهای روان‌شناختی منفی در هنگام تجربه استرس محافظت کند. که نوجوانان نسبت به گفتگو با والدین یا مراقب خود بی میل یا ناتوان هستند.

۲. استفاده از رسانه های اجتماعی، عملکرد، و مجوزها/رضایت باید متناسب با قابلیت های رشدی جوانان باشد. طرح های ایجاد شده برای بزرگسالان ممکن است برای کودکان مناسب نباشد.

ویژگی‌های خاص (مانند دکمه «پسندیدن»، محتوای توصیه‌شده، محدودیت‌های زمانی نامحدود، پیمایش بی‌پایان) و اعلان‌ها/هشدارها (مانند تغییرات در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی) باید متناسب با توانایی‌های اجتماعی و شناختی و درک کاربران نوجوان تنظیم شوند. به عنوان یک مثال، نوجوانان باید بطور صریح و مکرر، به روش‌های متناسب با سن، در مورد شیوه‌ای که رفتارهای آنها در رسانه‌های اجتماعی ممکن است داده‌هایی را به دست آورد که می‌تواند از آن‌ها استفاده، ذخیره یا به اشتراک گذاشته شود، به عنوان مثال، برای تجارت (و) مطلع شوند. سایر) اهداف.

۳. در اوایل نوجوانی (یعنی معمولاً ۱۰ تا ۱۴ سال)، نظارت بزرگسالان (به عنوان مثال، بررسی مداوم، بحث و مربیگری در مورد محتوای رسانه های اجتماعی) برای استفاده بیشتر جوانان از رسانه های اجتماعی توصیه می شود. با افزایش سن و در صورت کسب مهارت های سواد دیجیتالی، استقلال ممکن است به تدریج افزایش یابد. با این حال، نظارت باید با نیازهای مناسب جوانان برای حفظ حریم خصوصی متعادل شود.

نواحی مغزی مرتبط با میل به توجه، بازخورد و تقویت همسالان در ابتدای نوجوانی به طور فزاینده‌ای حساس می‌شوند و نواحی مرتبط با خودکنترلی بالغ تا بزرگسالی به طور کامل رشد نمی‌کنند. بنابراین، تعیین حد مناسب، به ویژه در اوایل نوجوانی بسیار مهم است.

استفاده خود بزرگسالان از رسانه های اجتماعی در حضور جوانان نیز باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. علم نشان می‌دهد که جهت‌گیری و نگرش بزرگسالان (مثلاً مراقبان) نسبت به رسانه‌های اجتماعی (مثلاً استفاده در حین تعامل با فرزندان، منحرف شدن از تعاملات حضوری با استفاده از رسانه‌های اجتماعی) ممکن است بر استفاده خود نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی تأثیر بگذارد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیبی از ۱) محدودیت ها و مرزهای رسانه های اجتماعی، و ۲) بحث و گفتگو و مربیگری بزرگسال و کودک در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی، به بهترین نتایج برای جوانان منجر می شود.

۴. برای کاهش خطرات آسیب روانی، قرار گرفتن نوجوانان در معرض محتوایی در رسانه های اجتماعی که رفتار غیرقانونی یا ناسازگار روانی را به تصویر می کشد، از جمله محتوایی که جوانان را به انجام رفتارهای مخاطره آمیز سلامتی، مانند آسیب رساندن به خود (مثلاً برش دادن) راهنمایی یا تشویق می کند. ، خودکشی)، آسیب رساندن به دیگران، یا آنهایی که رفتارهای اختلال خوردن را تشویق می کنند (مانند غذا خوردن محدود، پاکسازی، ورزش بیش از حد) باید به حداقل برسد، گزارش شود و حذف شود؛ علاوه بر این، فناوری نباید کاربران را به سمت این محتوا سوق دهد.

شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رفتار ناسازگار ممکن است رفتار مشابهی را در بین جوانان آسیب پذیر ترویج کند و تقویت اجتماعی آنلاین این رفتارها ممکن است با افزایش خطر علائم روانی جدی، حتی پس از کنترل تأثیرات آفلاین مرتبط باشد.

ساختارهای گزارش‌دهی باید ایجاد شود تا محتوای مضر را به راحتی شناسایی کند و از اولویت‌بندی یا حذف آن اطمینان حاصل کند.

۵. برای به حداقل رساندن آسیب روانی، قرار گرفتن نوجوانان در معرض «نفرت سایبری» از جمله تبعیض آنلاین، تعصب، نفرت، یا آزار و اذیت سایبری به ویژه نسبت به یک گروه به حاشیه رانده شده (مانند نژاد، قومیت، جنسیت، جنسی، مذهبی، وضعیت توانایی)، یا نسبت به آنها. یک فرد به دلیل هویت یا اتحاد با یک گروه به حاشیه رانده شده باید به حداقل برسد.

تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن نوجوانان در معرض تبعیض و نفرت آنلاین، افزایش علائم اضطراب و افسردگی را پیش‌بینی می‌کند، حتی پس از کنترل میزان مواجهه نوجوانان با تجربیات مشابه آفلاین. شدیدتر باشد و در نتیجه به رشد روانی آسیب برساند.به عبارت دیگر، هم قلدری آنلاین و هم قلدری آفلاین می تواند خطر مشکلات سلامت روانی نوجوانان را افزایش دهد. تحقیقات حاکی از خطرات بالا هم برای عاملان و هم قربانیان نفرت سایبری است.

نوجوانان باید برای تشخیص نژادپرستی ساختاری آنلاین و انتقاد از پیام های نژادپرستانه آموزش ببینند. تحقیقات نشان می‌دهد که جوانانی که می‌توانند نژادپرستی را نقد کنند، هنگامی که شاهد رویدادهای آسیب‌زای مربوط به نژاد آنلاین هستند، دچار ناراحتی روانی کمتری می‌شوند. همانطور که در بالا ذکر شد، نظارت بزرگسالان و بحث فعال درباره محتوای آنلاین نیز می‌تواند تأثیرات قرار گرفتن در معرض تنفر سایبری را بر نوجوانان کاهش دهد. سازگاری روانی.
پسر نوجوانی که به صفحه گوشی هوشمند نگاه می کند

۶. نوجوانان باید به طور معمول از نظر علائم «استفاده مشکل‌ساز از رسانه‌های اجتماعی» که می‌تواند توانایی آن‌ها را برای درگیر شدن در نقش‌ها و کارهای روزمره مختل کند و ممکن است در طول زمان خطر آسیب‌های روانی جدی‌تری را ایجاد کند، غربالگری شوند.

شاخص های استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی عبارتند از

تمایل به استفاده از رسانه‌های اجتماعی حتی زمانی که نوجوانان می‌خواهند آن را متوقف کنند یا متوجه شوند که در انجام وظایف ضروری تداخل دارد.

صرف تلاش بیش از حد برای اطمینان از دسترسی مداوم به رسانه های اجتماعی

میل شدید به استفاده از رسانه های اجتماعی یا اختلال در فعالیت های دیگر به دلیل عدم استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی

گذراندن مکرر زمان بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده در رسانه های اجتماعی

دروغگویی یا رفتار فریبنده برای حفظ دسترسی به استفاده از رسانه های اجتماعی

از دست دادن یا بر هم خوردن روابط مهم یا فرصت های آموزشی به دلیل استفاده از رسانه

استفاده از رسانه های اجتماعی نباید فرصت ها را برای انجام تعاملات اجتماعی متقابل حضوری محدود کند و نباید به اجتناب روانی از تعاملات اجتماعی حضوری کمک کند.

۷. استفاده از رسانه های اجتماعی باید محدود شود تا در خواب و فعالیت بدنی نوجوانان اختلال ایجاد نشود.

تحقیقات به نوجوانان توصیه می‌کند که هر شب حداقل هشت ساعت بخوابند و برنامه‌های خواب و بیداری منظمی داشته باشند. داده ها نشان می دهد که استفاده از فناوری به ویژه در یک ساعت قبل از خواب، و به ویژه استفاده از رسانه های اجتماعی، با اختلالات خواب مرتبط است. خواب ناکافی با اختلال در رشد عصبی در مغز نوجوانان، عملکرد عاطفی نوجوانان، و خطر خودکشی.

استفاده نوجوانان از رسانه های اجتماعی نیز نباید در فرصت های نوجوانان برای فعالیت بدنی و ورزش تداخل ایجاد کند یا آنها را کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روانی ضروری است (یعنی میزان کمتر افسردگی).
دختر نوجوان در حالی که در رختخواب است در شبکه های اجتماعی می چرخد

۸. نوجوانان باید استفاده از رسانه های اجتماعی را برای مقایسه اجتماعی، به ویژه در مورد محتوای مرتبط با زیبایی یا ظاهر، محدود کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مقایسه‌های اجتماعی مرتبط با ظاهر فیزیکی، و همچنین توجه بیش از حد و رفتارهای مرتبط با عکس‌های خود و بازخورد آن‌ها، با تصویر ضعیف‌تر بدن، اختلال در غذا خوردن و علائم افسردگی، به ویژه در بین دختران مرتبط است.

۹. استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی باید با آموزش سواد رسانه‌های اجتماعی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کاربران شایستگی‌ها و مهارت‌های روان‌شناختی دارند که شانس استفاده متعادل، ایمن و معنادار از رسانه‌های اجتماعی را به حداکثر می‌رساند.

علم نوظهور پشتیبانی اولیه را از کارآمدی شهروندی دیجیتال و سواد دیجیتالی۴۷ برای افزایش فراوانی تعاملات مثبت آنلاین ارائه می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است

۹. استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی باید با آموزش سواد رسانه‌های اجتماعی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کاربران شایستگی‌ها و مهارت‌های روان‌شناختی دارند که شانس استفاده متعادل، ایمن و معنادار از رسانه‌های اجتماعی را به حداکثر می‌رساند.

علم نوظهور پشتیبانی اولیه را از کارآمدی شهروندی دیجیتال و سواد دیجیتالی۴۷ برای افزایش فراوانی تعاملات مثبت آنلاین ارائه می دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است

شایستگی های اضافی نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

زیر سوال بردن صحت و نمایندگی محتوای رسانه های اجتماعی

درک تاکتیک های مورد استفاده برای انتشار اطلاعات نادرست و نادرست

محدود کردن خطاهای «تعمیم بیش از حد» و «تخمین نادرست» که کاربران را به تخمین نادرست رفتارها یا نگرش‌های دیگران بر اساس محتوای رسانه‌های اجتماعی (یا واکنش‌ها به محتوا) سوق می‌دهد.

نشانه های استفاده مشکل ساز از رسانه های اجتماعی

چگونه روابط آنلاین سالم ایجاد و تغذیه کنیم

چگونه می توان درگیری هایی را که ممکن است در پلتفرم های رسانه های اجتماعی ظاهر شود، حل کرد

چگونه از مقایسه های اجتماعی بیش از حد آنلاین خودداری کنیم و/یا بهتر درک کنیم که چگونه می توان تصاویر و محتوا را دستکاری کرد

چگونه می توان نژادپرستی ساختاری آنلاین را تشخیص داد و پیام های نژادپرستانه را نقد کرد

نحوه برقراری ارتباط ایمن در مورد سلامت روان آنلاین

پسر نوجوان خندان در حالی که روی تختش نشسته است در فید رسانه های اجتماعی می چرخد

۱۰. منابع قابل توجهی باید برای بررسی علمی مداوم اثرات مثبت و منفی رسانه های اجتماعی بر رشد نوجوانان فراهم شود.

سرمایه گذاری قابل توجهی در بودجه تحقیقاتی مورد نیاز است، از جمله تحقیقات طولانی مدت، مطالعات کودکان کوچکتر، و تحقیق در مورد جمعیت های به حاشیه رانده شده.

دسترسی به داده‌ها در میان دانشمندان مستقل (از جمله داده‌های شرکت‌های فناوری) برای بررسی دقیق‌تر ارتباط بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رشد نوجوانان مورد نیاز است.

جواد آل حبیب

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط