مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی| جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳
از زمانی که خبر واریز مبلغ علیالحساب متناسبسازی حقوق بازنشستگان کشوری اعلام شد، احساس ناامیدی در میان بازنشستگان تأمین اجتماعی به وجود آمد.
از زمانی که خبر واریز مبلغ علیالحساب متناسبسازی حقوق بازنشستگان کشوری اعلام شد، احساس ناامیدی در میان بازنشستگان تأمین اجتماعی به وجود آمد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مرحله دوم همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال۱۴۰۳ ، عنوان مطالبی است که در اندیشه معاصر به آن می پردازیم و یادآور می شویم که همسان سازی حقوق یا یکسان سازی دریافتی بازنشستگان از دهه ۸۰ میان گروههای مختلف مطرح شده است. هدف این طرح کاهش تفاوتهای قابل توجه میان دریافتی بازنشستگان و شاغلان و هم سطح کردن حقوق آنها با سطح شاغلان و تورم کشور بوده است.در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲، نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسانسازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند. این بند با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.
محمد اسدی، رئیس کانون بازنشستگان، اظهار داشت: بار دیگر میان بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان لشگری و کشوری تبعیض قائل شدهاند. مبلغ یک میلیون تومان مربوط به همسان سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز واریز نشده است، در حالی که این مبلغ برای بازنشستگان کشوری و لشگری پرداخت شده است.
اسدی در ادامه میافزاید: سازمان تأمین اجتماعی با پشتوانه صندوقهایی که ۳۰ سال بیمه شدگانش حق بیمه به آن واریز کردند امروز از پرداخت مبلغ همسانسازی ناتوان است.
او تأکید میکند ناتوانی سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مبالغ همسانسازی به بهانه عدم تأمین منابع مالی است.
اسدی اضافه کرد: ضعف مدیریت درادوار گذشته باعث شده که امروز بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور با ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده از پرداخت ماهانه یک میلیون تومان برای همسانسازی ناتوان باشد.
رئیس کانون بازنشستگان گفت: همین مبلغ اندک یک میلیون تومان هم به بسیاری از بازنشستگان تعلق نمیگیرد. چرا که در اجرای قانون همسانسازی بر اساس مصوبات مقرر گردید مبلغ همسانسازی برای حداقل بگیران اجرا شود.
محمد اسدی رئیس کانون بازنشستگان از اصلاح این مصوبه خبر داد و گفت: با اجرای این قانون انتقادات زیادی از سوی غیر حداقل بگیران مطرح شد که بر اساس تلاشهای صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه با ارائه یک طرح دو فوریتی قانون ملزم با اتصال غیر حداقل بگیران به قانون همسان سازی شده است.
این فعال بازنشستگان ادامه داد: درباره جزئیات اجرای این قانون مقرر گردید ۱۰ درصد پایه حق غیر حداقل بگیران در پرداخت همسان سازی در نظر گرفته شود.
او با اشاره به اینکه تبعیض در میان بازنشستگان کشوری- لشگری و تأمین اجتماعی بسیار مشهود است گفت: متأسفانه ما بازنشستگان نمیدانیم پرداخت همسانسازی تأمین اجتماعی وظیفه چه ارگانی است، مگر سازمان تأمین اجتماعی مستقل نیست و صندوق در اختیار او نیست.
اسدی تأکید کرد: صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی موظف است به بازنشستگان و تأخیر در پرداختها همسانسازی پاسخگو باشد.
صحبتهای رئیس کانون بازنشستگان میتواند نویدبخش این باشد که مرحله دوم همسانسازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی در راه است.
به گزارش اندیشه معاصر، بهروز محبی نجمآبادی، ضمن اشاره به تاخیر در روند اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان بیان داشت: مجلس بر اساس برنامه هفتم توسعه همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی را در دستور کار داشت و آن را مصوب کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد افزود: متاسفانه در زمان لایحه بودجه و بودجهنویسی ۱۴۰۳ متوجه شدیم دولت این موضوع را در نظر نگرفته است.
وی اظهار کرد: در آن زمان لایحه دولت را پس فرستادیم و اعلام کردیم همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه حتما باید دیده شود اما دولت در منابع دچار مشکل بود.
محبی نجمآبادی گفت: در نهایت مجلس مصوب کرد قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و ما مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان را در ۳ سال متوالی «۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۳۰ درصد» بتوانیم همسانسازی کنیم که بازنشسته ما در انتهای ۳ سال معادل ۹۰ درصد شاغل دریافتی داشته باشد، در نهایت این اتفاق افتاد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماههای اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.
نجمآبادی با اشاره به اینکه آییننامه شیوه اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی باید توسط سازمان اداری استخدامی آماده شود گفت: بخشی از تاخیر ناشی از این موضوع است که به زودی انجام و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ میشود و احکام اعمال خواهد شد.
وی گفت: به طور کلی منابع برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان کاملا حساب شده دیده شده است و در این باره هیچ مشکلی نداریم.
جدول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳ را در اندیشه معاصر ارائه داده ایم و دلایلی که با عنوان معطل شدن اجرای قانون همسان سازی حقوق ذکر شده اند را به عنوان توجیه تاخیر در اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان شرح داده ایم؛ ضمن آنکه توضیحاتی اجمال در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان از لزوم اجرای «قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان » تا دلیل تاخیر در اجرای قانون همسان سازی حقوق بیان شده است.
نمایندگان در نشست علنی ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسانسازی حقوق بازنشستگان با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بند الحاقی یک ماده ۲۹ همسانسازی حقوق بازنشستگان از این قرار است که؛ به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسب سازی حقوق بازنشستگان با نود درصد (%۹۰) حقوق و فوقالعادههای مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همطراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد (%۴۰) و در سالهای دوم و سوم هر کدام سی درصد (%۳۰) ما به التفاوت تا نود درصد (%۹۰) یاد شده خواهد بود. آیین نامه اجرائی این بند به تصویب هیئت وزیران میرسد.
هادی طحاننظیف «سخنگوی شورای نگهبان» ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در یک نشست خبری درباره معطل ماندن اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان بهدلیل ایراد شورای نگهبان به برخی از احکام برنامه هفتم گفت: نسبتبه این موضوع ایرادی نداشتیم اما لایحه برنامه هفتم مواد و احکام متعددی دارد که نسبت به مفاد احکام دیگر ایراد و ابهاماتی داشتیم که در رفتوآمد بین مجلس و شورای نگهبان ایجاد شده بود.
چرایی تاخیر در اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان؛ از تغییر دولت تا آماده نبودن آییننامه شیوه اجرای آن توسط سازمان اداری استخدامی
وی افزود: قاعدتاً در رفتوآمد این ایرادات باقیمانده هم باید برطرف شود و پس از آن مصوبه بهصورت یکجا جهت اجرا ابلاغ خواهد شد. طبق مفاد مصوبه، قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازمالاجرا خواهد بود.
در پی تصویب همسانسازی حقوق بازنشستگان در مجلس و تایید برنامه هفتم در شورای نگهبان دوم مرداد ۱۴۰۳ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد.
بر اساس این ابلاغیه، صندوقهای بازنشستگی مکلفند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، حقوق بازنشستگی مشمولان صندوق خود را با رعایت این آییننامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، متناسبسازی کنند.
همه بیمهشدگانی که مطابق با قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی ذیربط تا پایان سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت حقوق بازنشستگی شدهاند، در سال ۱۴۰۳ مشمول متناسبسازی موضوع این آییننامه هستند.
متناسبسازی اما تا به اینجای سال بهصورت کامل اجرایی نشده است و تنها برای چندماه مبلغی به صورت علیالحساب به حساب بازنشستگان واریز شده است.
بهروز محبی نجم آبادی، ضمن اشاره به تاخیر در روند اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان بیان داشت: مجلس بر اساس برنامه هفتم توسعه همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی را در دستور کار داشت و آن را مصوب کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد افزود: متاسفانه در زمان لایحه بودجه و بودجهنویسی ۱۴۰۳ متوجه شدیم دولت این موضوع را در نظر نگرفته است.
وی اظهار کرد: در آن زمان لایحه دولت را پس فرستادیم و اعلام کردیم همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه حتما باید دیده شود اما دولت در منابع دچار مشکل بود.
محبی نجمآبادی گفت: در نهایت مجلس مصوب کرد قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و ما مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان را در ۳ سال متوالی «۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۳۰ درصد» بتوانیم همسانسازی کنیم که بازنشسته ما در انتهای ۳ سال معادل ۹۰ درصد شاغل دریافتی داشته باشد، در نهایت این اتفاق افتاد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماههای اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.
نجمآبادی با اشاره به اینکه آییننامه شیوه اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی باید توسط سازمان اداری استخدامی آماده شود گفت: بخشی از تاخیر ناشی از این موضوع است که به زودی انجام و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ میشود و احکام اعمال خواهد شد.
وی گفت: به طور کلی منابع برای اجرای قانون همسانسازی حقوق بازنشستگان کاملا حساب شده دیده شده است و در این باره هیچ مشکلی نداریم./اندیشه معاصر
به گزارش اندیشه معاصر، این موضوع آنچنان برای مجلس حائز اهمیت بود که دولت به ناچار در نسخه اصلاح لایحه تدوینی خود، منبعی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفت و از این طریق توانست نظر مجلسی ها را برای ورود به بررسی جزئیات نقشه مالی کشور برای سال ۱۴۰۳ جلب کند.
با این حال، دولتیها ازجمله علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی اخیرا در تشریح عملکزد دولت در این زمینه، به فضای مجازی پناه برد و گفت که بر مبنای آییننامه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، مبلغی بهعنوان علیالحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد. وی در ادامه گفته بود که «تعیین میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته، پس از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید صورت میگیرد.»
آنچه بهادری جهرمی از آن سخن گفت، مربوط به واریز «مبلغ ۳ میلیون تومان علیالحساب کمک معیشت و متناسبسازی بازنشستگان» است که بر اساس اعلام دولتی ها به همه بازنشستگان پرداخت شده و فقط برای سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته و آماری از صندوق بازنشستگی کشوری و مجموع پرداختی این صندوق به بازنشستگان کشوری در دست نیست. این موضوع را میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، درباره پرداخت علیالحساب برای ماههای فروردین تا خرداد ماه بازنشستگان مطرح کرده بود.
با این همه بازنشستگان به این موضوع نقد دارند. آنها میگویند چرا مبلغ سه میلیون تومان بهصورت علیالحساب، دقیقاً از محل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که از جیب خودمان برداشت شده باید به طور مجدد به ما پرداخت شود آن هم به عنوان علیالحساب؟
پیش از او، داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه از تدوین آئیننامهای که جهرمی از ابلاغ آن خبر داده، صحبت کرده بود. البته بعدا از زبان یک نماینده مجلس اعلام شد که منظورِ رئیس سازمان از همسانسازی حقوق بازنشستگان، بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری است نه تامین اجتماعی؛ موضوعی که باز به نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی دامن زد. البته منظور به این نگرانی پاسخ داده است: «در قانون بودجه امسال پیشبینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسانسازی اجرا شود و در حال برگزاری جلسات با تامین اجتماعی هستیم تا نحوه پرداخت این مبلغ نهایی شود.»
در بخش دیگری از سخنان منظور به برنامه هفتم اشاره شده است. به گفته او، «در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که همسانسازی طی سه سال اجرا شود؛ به طوری که در سال اول اجرای (۱۴۰۳) برنامه ۴۰ درصد و در دو سال بعد (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هر سال ۳۰ درصد انجام شود.»
فعالان حوزه بازنشستگی به این گفته منتقدند؛ آنها این پرسش مهم را مطرح کردهاند که چرا در برنامه هفتم توسعه، همسانسازی به سه سال آینده موکول شده است آن هم با مدل ۴۰-۳۰-۳۰ و با نصف اعتبارات لازم و حتی این مبلغ ناچیز ۴۰ درصد سال اول هنوز اجرا نشده است و در هالهای از ابهامات قرار دارد؟
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که همسان سازی حقوق بازنشستگان یک قانون مهم است که باید اجرا شود.
مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در تذکر شفاهی، گفت: تعداد مربیان پیش دبستانی و نهضتی پس از سال ۱۳۹۱، ۲۴ هزار نفر بیشتر نیست، اکنون وزیر آموزش و پرورش از دولت مصوبه گرفته که بتواند از وجود ۸۰ هزار نفر بازنشسته استفاده کند باید ضمن احترام به بازنشستگان مشکل این عزیزان را نیز حل کنیم.
وی در تذکر دیگری گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان یک قانون مهم است که باید اجرا شود.
نماینده لنگرود در تذکری به رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه برنجکاران هنوز برنج خود را نفروخته اند، اجازه ندهید افراد صاحب منافع دولت شما را هم آلوده کنند و منافع ملی را زیر سوال ببرند./اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.