۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸

ماه رجب | توبه بهترین کار در آغاز ماه رجب / توبه و شیوه استغفار در مفاتیح برای ورود به ماه رجب المرجب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بهترین کار برای سالک این است که در آغاز ماه رجب توبه کند.  ورود در ماههای حرام و ماههایی که مورد عنایت و لطف خاص پروردگار است آداب و شرایطی دارد، شما وقتی که به دیدن یک نفر می روید با همان لباسی ک...

توبه در ماه رجب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بهترین کار برای سالک این است که در آغاز ماه رجب توبه کند.  ورود در ماههای حرام و ماههایی که مورد عنایت و لطف خاص پروردگار است آداب و شرایطی دارد، شما وقتی که به دیدن یک نفر می روید با همان لباسی که در منزل است که نمی روید، لباس خود را عوض می کنید، حمام می روید، عطر می زنید، خودتان را آماده می کنید، چه صحبتی بکنید؟ چگونه تکلّم کنید؟ ماه رجب هم از دیدگاه اولیاء الهی  یک چنین خصوصیتی دارد.

توبه در ماه رجب / غسل و نماز توبه

لذا می فرمودند بهترین کار برای سالک این است که توبه کند، قبل از ماه غسل کند، غسل توبه و غسل استخاره و سر به سجده بگذارد بعد از دو رکعت نماز، صد مرتبه « اسْتَخیرُاللـهَ بِرَحْمَتهِ» بگوید یعنی خدایا من خودم را برای ورود در این ماه می خواهم آماده کنم، دست و پای خودم را می خواهم جمع کنم، وضع خودم را می‌خواهم درست کنم و حساب خودم را می خواهم با تو تصفیه کنم! در یک جایی بودیم و رفقا از من سؤال کردند، بهترین عمل برای ماه رجب چیست؟

گفتم: من همانی را عرض می کنم که بزرگان فرمودند، بهترین عمل این است که انسان خود را از خود بیرون بیاورد، از خودیت بیرون بیاورد و بعنوان یک عبد باشد و ارادۀ خود و اختیارخود را تسلیم اختیار پروردگار کند، هرکاری را قبل از اینکه بخواهد انجام دهد، اول ببیند که خدا چه می‌خواهد؟ بعد انجام بدهد، هر فکری که می خواهد در ذهنش بیاید اول ببیند که خدا بر چه امری رضایت دارد؟ بعد راجع به آن فکر کند، هر اقدامی که می خواهد بکند اول یک جنبۀ اتصال و ارتباط به او را در نظر بگیرد و بعد نسبت به این قضیه اقدام کند، این مقام عبودیتی است که اگر خداوند توفیق بدهد به بنده‌ای، می تواند حظّ و نصیب بیشتری را ببرد.

فیوضاتى که در ماه شعبان و رمضان نصیب انسان مى‏شود، از ماه رجب منبعث مى‏ شود

مى‏توانیم بگوییم که فیوضاتى که در ماه شعبان و رمضان هم حتّى نصیب انسان مى‏شود، از ماه رجب منبعث مى‏شود و از این ماه است که به ماه شعبان و ماه رمضان سرایت پیدا مى‏کند و رجب را «شهرُ الله» مى‏گویند. یعنى اختصاص به خود خدا دارد و جهتش را هم آنطورى که مى‏فرمودند و از بزرگان شنیده شده، این است که تجلیّات حضرت حقّ در ماه رجب بیش از سایر ایّام است و  روایت « ألا إنَّ لِرَبّکُم فى أیَّام دَهرِکُم نَفَحاتٍ ألا فَتَعرَّضوا لَها وَ لاتَعَرَّضوا عَنها »که از پیغمبر اکرم مروى است را مربوط به ماه رجب مى‏ دانستند.

البتّه ممکن است مربوط به سایر ایّام هم باشد، ولى در ماه رجب این حالت شدیدتر است. روایت پیغمبر اکرم که مى‏فرمایند: بدانید که خداوند متعال در هر وقتى از اوقات یک نفحاتى دارد که نفحات خاصّه‏اى است و مواظب باشید، پیگیر باشید، مترصّد و مراقب باشید که خود را در جَنب و در کنار این نفحات قرار بدهید و مبادا إعراض کنید و آن غفلت شما موجب بشود که آن نفحه بیاید و به شما نخورد و شما را بهره‏مند و متنعّم نکند.

فلهذا المؤمن کَیِّس «آدم مؤمن، رِند است» و آدم رِند و زرنگ آن کسى است که از بهترین فرصتها، بهترین نتیجه‏ها را مى‏گیرد؛ این را مى‏گویند آدم رند و زرنگ. اگر قرار است انسان زرنگ باشد، زرنگ در امر آخرتش باشد.  آدم رند و زرنگ به آن آدمى مى‏گویند که خودش را- آقا!- معطّل دیگران نکند. این مى‏شود آدم زرنگ. معطّل دیگران: زید چطور است، من هم اینجور باشم؛ پا به پاى او بخواهم بیایم. نه، آقا جان! دیگران حساب و کتابى براى خودشان دارند، ما براى خودمان حساب و کتابى داریم. هر کسى براى خودش حساب و کتاب خاصّی دارد معطّل بقیّه بخواهیم بشویم قافیه را باختیم؛ قافیه را از دست دادیم. پس به دنبال این بگردیم چه کارى انجام بدهیم که بیشتر بتوانیم استفاده بکنیم.

بیانات آیت الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط