۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷

اقتصادی

جت وارداتی داریم اما خودرو وارداتی نه

مدت‌هاست که عدم تخصیص ارز برای واردات گسترده خودرو، بلای جان بازار آشفته خودرو کشور شده و حال دولت از واردات جت شخصی می‌گوید.

جت وارداتی داریم اما خودرو وارداتی نه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مدتی پیش و همزمان با انتشار خبر آزاد شدن خرید جت شخصی در ایران، موجی از انتقادات به سمت و سوی این طرح روانه شد. عده کثیری از مردم بر این باور بودند که در کشوری که بسیاری از مردم از حیث قدرت اقتصادی از خرید یک خودرو بی‌کیفیت داخلی نیز محروم هستند، لزومی برای تخصیص ارز برای واردات و خرید جت شخصی وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد دولت برای واردات جت شخصی ارز دارد، اما برای واردات خودرو خیر!

تخصیص ارز برای واردات جت شخصی به کشور

پس از انتشار ویدیویی از مذاکرات روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ معاون اول دولت مبنی بر مخالفت با واردات خودرو‌های دست دوم، این سوال مطرح می‌شود که آیا دلیل خاصی برای عدم ابلاغ آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده وجود دارد؟ آیا دولت از وضعیت فعلی بازار خودرو رضایت دارد؟ چرا با گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب و قانونی شدن، همچنان دولت تمایلی به ابلاغ این نوع واردات ندارد؟ آیا واقعا در مسیر ورود خودرو‌های کارکرده مشکل ارز وجود دارد؟

به‌نظر می‌رسد کمبود ارز بهانه باشد؛ چون همان‌طور که دولت می‌گوید برای چای و موبایل ارز هست، برای جت شخصی هم ارز وجود دارد، اما گویا برای واردات خودرو ندارد. به همین دلیل، آیین نامه واردات خودرو‌های دست دوم در کشوی میز معاون اول خاک می‌خورد و بایکوت شده است.

خودرو

خودرو

آزادسازی خرید و فروش هواپیما‌های شخصی

اول اردیبهشت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که خرید و فروش هواپیما‌های جت هفت نفره برای عموم آزاد است، خاطر نشان کرد در حال حاضر بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از مخاطبان جت‌های خصوصی هستند. همچنین وی با بیان این‌که خرید و فروش هواپیما‌های جت برای عموم آزاد است، اعلام کرد که متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید بیزنس جت اقدام کنند و افراد متقاضی استفاده از این ناوگان هم می‌توانند با شرکت‌های دارنده این هواپیما‌ها وارد قرارداد شوند و در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد که دولت رئیسی می‌خواهد فقط برای اقشار پردرآمد فضای زندگی بهتر را فراهم کند. این در حالی است که قدرت خرید مردم به‌شدت کم شده است و پس از انتظار و معطلی زیاد با قیمت‌های موجود، بی‌توجهی به واردات و عرضه قطره‌چکانی، خرید خودرو برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی به یک آرزوی محال و در بهترین حالت خواسته دور و دراز بدل شده است. در این وضعیت از یک سو در دولت رئیسی فضا برای خرید جت شخصی باز می‌شود و از سوی دیگر مسیر‌های ورود خودرو‌های وارداتی مسدودتر می‌شود. این در حالی است که قرار بود با ورود خودرو‌های وارداتی کارکرده، در کنار واردات خودرو‌های صفر و افزایش تولید محصولات تولید داخل، شرایط خرید برای بخش عمده‌ای مردم فراهم شود؛ اما با گذشت بیش از یک سال از آغاز دور جدید واردات، اتفاق خاصی رخ نداده است.

در نهایت شما کاربران گرامی گجت نیوز بگویید که این رویه دولت فعلی را مثبت یا منفی ارزیابی می‌کنید و آیا وضعیت آشفته خودرو در کشور با این اوصاف تشدید خواهد شد یا خیر.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

منبع : مخاطب 24

مطالب مرتبط