اخبار بازنشستگان

سن بازنشستگی/درخواست بازگشت مصوبه سن بازنشستگی به مجلس/اما و اگرهای افزایش سن بازنشستگی

مصوبه پرسروصدای افزایش سن بازنشستگی در راستای کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت مالی صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله که بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه است

زمان اجرای سن بازنشستگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مصوبه پرسروصدای افزایش سن بازنشستگی در راستای کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت مالی صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله که بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه است.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

مصوبه پرسروصدای افزایش سن بازنشستگی

در راستای کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت مالی صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله که بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه است از موضوعات پر بحث یک ماه اخیر بوده واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

زمان اجرای سن بازنشستگی

سن بازنشستگی

<p>مصوبه‌ای که موافقانش دلیل آن را رفع ناترازی صندوق‌ها عنوان می‌کنند و مخالفان با اشاره به ابهامات آن، معتقدند باید مصوبه برای اصلاحاتی از سوی شورای نگهبان بازگشت شود، که بنا بر اظهارات سخنگوی شورای نگهبان هنوز نوبت به بررسی این مصوبه در شورای نگهبان نرسیده است.

دراین حال با وجود آنکه سخنگوی این شورا بررسی دقیق مصوبه را وعده داده است، اما همچنان هشدارهای کارشناسان و نمایندگان کارگری، نسبت به این مصوبه فراوان و خواستار رد آن و بررسی و اصلاح مجدد در مجلس شده‌اند.

سید حسن هاشمی رئیس کانون بازنشستگان اصفهان

وی تصریح کرد: ابهامات این مصوبه به گونه‌ای است که نمایندگان مجلس سن بازنشستگی را ۴۲ سال و نیم فعالیت عنوان کرده‌اند، اما بنا بر اظهارات رئیس مجلس سن بازنشستگی تا ۳۵ سال است.

<p>رئیس کانون بازنشستگان اصفهان گفت: این موارد به ابهاماتی تبدیل شده است که نمایندگان، برای رفع آن درخواست بازگشت مصوبه به صحن مجلس را داده‌اند.

به گفته هاشمی چنین تغییری در سن بازنشستگی با هدف رفع ناترازی صندوق‌ها مصوب شده است اما ممکن است باعث مشکلاتی چون افزایش بیکاری و یا ریزش بیمه شوندگان شود.

وی با اشاره به تصویب افزایش سن بازنشستگی توسط نمایندگان مجلس گفت: به دلیل ابهامات موجود درخواست بازگشت آن از شورای نگهبان شده است.

در جلسه علنی روز یکشنبه، بیست‌وهشتم آبان، نمایندگان مجلس بند الحاقی بند «خ» و بند «ز» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند که سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش می‌دهد. این مصوبه برای اجرا نیازمند تأیید شورای نگهبان است، اما بحران صندوق‌های انهاو افزایش سن امید به زندگی، مهم‌ترین دلیل این تصمیم جنجالی مجلس بود.

بر اساس این مصوبه از دو تا پنج ماه به ازای هر سال و به میزان سنوات خدمتی به ان اضافه شده است، به‌طور مثال بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود.

موج واکنش‌ها به این خبر باعث شد رئیس مجلس اعلام کند: سقف افزایش سنوات خدمتی برای مردان حداکثر ۳۵ سال یا ۶۲ سال و برای زنان سقف سن ۵۵ سال است همچنین سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال خواهد بود.

مصوبه سن بازنشستگی بر این نکته تاکید دارد که برای بیمه‌پردازانی با سابقه خدمت ۲۸ تا ۳۰ سال، به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌شود، همچنین اگر دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند، می‌توانند به شکل موردی و بدون در نظر گرفتن زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس‌جمهور بر اساس قوانین مربوط، نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.</p>

ورشکستگی صندوق‌ها به توان افزایش سن امید
با وجود نگرانی کارگران از افزایش ناگهانی سنوات خدمت برای جبران بحران صندوق‌های بازنشستگی، موافقان این مصوبه بر این باورند که این تصمیم در چهارچوب برنامه هفتم توسعه برای حل مشکل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی گرفته شده همچنین سن امید به زندگی در کشورمان در مردان ۷۶ سال و در زنان ۷۸ سال است، در حالی که برخی از شاغلان اکنون در حدود ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند و مدت زمان زیادی مستمری‌بگیر صندوق‌های بازنشستگی خواهند بود.

مصوبه بازنشستگی مجلس از ابتدای سال ۱۴۰۵ اجرا خواهد شد، سیدصولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر تاکید کرد: طبق این مصوبه، افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام، سابقه بیمه دارند مشمول مصوبه نمی‌شوند.

از مجموع ۱۷ صندوق بازنشستگی در کشور با جمعیت ۶۰ میلیون نفری تحت پوشش، چهار صندوق توان پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان خود از محل منابع داخلی را ندارند و کاهش جمعیت حق بیمه‌پرداز، افزایش تعداد مستمری‌بگیران و تحمیل تکالیف غیربیمه‌ای، موجب وابستگی این صندوق‌ها به اعتبارات عمومی شده است.

احیای

شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی، مهم‌ترین راهکاری است که برای حل بحران کهنه در این بخش پیشنهاد می‌شود، اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، راهکار افزایش سن بازنشستگی را در کنار برخی اصلاحات مدیریتی برگزیده‌اند.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط