به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با نزدیک شدن به هفته معلم، فرهنگیان در انتظار محقق شدن وعده اجرای رتبه بندی معلمان هستند و در آخرین اخبار منتشر شده آئین نامه تدوین و به دولت ارسال شده است اما هنوز سوالاتی درخصوص ملاکها و نحوه اجرا از سوی فرهنگیان مطرح میشود.
چهار عامل موثر در آییننامه رتبه بندی معلمان
صلاحیت و شایستگی (میانگینی از نمرههای ارزشیابی و نظر آموزش مربوطه)
- شایستگی عمومی ۳۰ درصد (اخلاق و اعتقادات)
- شایستگی تخصصی ۲۶ درصد (شامل مدرک تحصیلی و …)
- شایستگی حرفهای ۲۴ درصد
- تجربه ۲۰ درصد (سنوات سابقهها مثل سابقه تدریس، مدیریت، حضور در مناطق محروم و …)
بر اساس آیین نامه رتبه بندی معلمان که برای صدور احکام معلمان ابلاغ شده است، نحوه امتیازدهی رتبه بندی معلمان هر ۵ سال به شرح زیر است:
جدول امتیازدهی رتبه بندی معلمان
رتبهها | پایهها | شایستگی عمومی | شایستگی تخصصی | شایستگی حرفه ای | تجربه |
آموزشیار معلم (رتبه یکم) | - پایه یک (حداقل): ۴۵
- پایه دو: ۴۷
- پایه سه: ۵۰
| حداقل ۱۳ امتیاز | حداقل ۱۲ امتیاز | حداقل ۱۱ امتیاز | حداقل ۲ امتیاز |
مربی معلم (رتبه دوم) | - پایه یک: ۵۵
- پایه دو: ۵۷
- پایه سه: ۶۰
| حداقل ۱۶ امتیاز | حداقل ۱۴ امتیاز | حداقل ۱۳ امتیاز | حداقل ۱۰ امتیاز |
استادیار معلم (رتبه سوم) | - پایه یک: ۶۵
- پایه دو: ۶۷
- پایه سه: ۷۰
| حداقل ۱۹ امتیاز | حداقل ۱۶ امتیاز | حداقل ۱۵ امتیاز | حداقل ۱۲ امتیاز |
دانشیار معلم (رتبه چهارم) | - پایه یک: ۷۵
- پایه دو: ۸۰
- پایه سه: ۸۵
| حداقل ۲۳ امتیاز | حداقل ۱۹ امتیاز | حداقل ۱۷ امتیاز | حداقل ۱۴ امتیاز |
استاد معلم (رتبه پنجم) | - پایه یک: ۹۰
- پایه دو: ۹۵
- پایه سه: ۱۰۰
| حداقل ۲۵ امتیاز | حداقل ۲۱ امتیاز | حداقل ۲۰ امتیاز | حداقل ۱۷ امتیاز |
نکته: کسب رتبههای چهارم و پنجم شرایط اختصاصی نیز دارد که در ادامه ذکر میشود.
انتهای پیام/*