۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵

اخبار روانشناسی؛

شادترین کشور جهان،کدام کشور است؟ + ۴ جمله ای که هر روز مردم این کشور برای شاد بودن استفاده می کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در شش سال گذشته، فنلاند در رتبه بندی شادترین کشور جهان قرار گرفته است .یک روانشناس می کوید:  من بیشتر عمرم را در اینجا زندگی کرده‌ام، و به‌عنوان یک روانشناس و محقق شادی ، اغلب از من می‌پرسند: دقیق...

روانشناسی شاد بودن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در شش سال گذشته، فنلاند در رتبه بندی شادترین کشور جهان قرار گرفته است .یک روانشناس می کوید:  من بیشتر عمرم را در اینجا زندگی کرده‌ام، و به‌عنوان یک روانشناس و محقق شادی ، اغلب از من می‌پرسند: دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود مردم فنلاند تا این حد از زندگی خود راضی باشند؟

چه چیزی باعث می‌شود مردم فنلاند تا این حد از زندگی خود راضی باشند؟

شاید تعجب کنید که بدانید مردم فنلاند اغلب اولین کسانی هستند که این خصوصیات را زیر سوال می برند. تصور ملی ما از خود این است که ما افراد ساکت، درونگرا و تا حدودی مالیخولیایی هستیم. این دقیقاً با شادترین مردم روی زمین بودن همخوانی ندارد .

با این حال، تحقیقات نشان داده است که کسانی که به شدت به دنبال شادی هستند ، کمتر شاد هستند. بنابراین اگر شادی واقعی به بهترین وجه به طور غیرمستقیم و بدون توجه زیاد به آن به دست آید، این چیزی است که مردم فنلاند در آن برتری دارند.

۴ عبارت رضایتمندی و شاد بودن

بخش بزرگی از رضایت ما ناشی از نحوه مراقبت نهادهای کشور از شهروندان است . اما فرهنگ و ارزش‌های ما نیز نقش کلیدی در نحوه برخورد ما به زندگی و تفکر درباره شادی ایفا می‌کنند. در این چهار عبارتی که ما همیشه استفاده می کنیم مشهود است.

۱. “کسی که خوشبختی دارد باید آن را پنهان کند”

در فنلاند، ما معتقدیم که اگر شادی را پیدا کرده‌اید، نباید آن را نشان دهید. مسلماً این تعبیر عجیبی است. وقتی دنیا با شما خوب رفتار می کند چرا باید لبخندتان را پنهان کنید؟

این جمله که توسط شاعر ملی فنلاند Eino Leino ابداع شده است ، از خلق و خوی متواضع ملی ناشی می شود. در اینجا از نمایش آشکار ثروت و موفقیت اجتناب می شود.

به عنوان مثال، در هلسینکی، پایتخت، به ندرت خودروهای فانتزی یا گران قیمت را در خیابان ها خواهید دید. حتی مدیران عامل و کوسه‌های مالی در اینجا تمایل دارند ولوو و فولکس واگن‌های خسته کننده را رانندگی کنند تا هر چیزی که آنها را از بین ببرد.

این طبیعت انسان است که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم که اغلب بر شادی ما تأثیر منفی می گذارد. با این حال، در فنلاند و سایر کشورهای شمال اروپا، مردم نسبت به این مقایسه‌ها بیشتر غافل هستند – و محتوای بیشتری دارند.

شادترین کشور جهان،کدام کشور است؟ + 4 جمله ای که هر روز مردم این کشور برای شاد بودن استفاده می کنند

شادترین کشور جهان،کدام کشور است؟ + ۴ جمله ای که هر روز مردم این کشور برای شاد بودن استفاده می کنند

۲. “بدبین هرگز ناامید نخواهد شد”

این یک ضرب المثل قدیمی فنلاندی بدون هیچ منشأ مشخصی است. همیشه یک ثابت فرهنگی بوده است.

ما معتقدیم که شکست ها یک واقعیت زندگی هستند. درد، ناامیدی و حتی تراژدی را تجربه خواهید کرد. این چیزی نیست که ما از آن می‌ترسیم، زیرا می‌دانیم که ابزارهایی را داریم که برای غلبه بر احساسی این چالش‌ها نیاز داریم.

یکی از فیلسوفان مورد علاقه من چارلز پیرس است . او یک آمریکایی بود، اما فلسفه او از «مسلح بودن»، – اساساً این که همه چیز بدترین یا بهترین نیست، اما همیشه «قابل بهبود است» – نگرشی است که بسیاری از مردم فنلاند، از جمله من، در آن سهیم هستند.

در هر شرایطی که هستید، همیشه چیزی وجود دارد که می توان آن را بهتر کرد. پذیرفتن این مبارزات اجتناب ناپذیر، در عین تمرکز بر آنچه که هنوز در دستان شماست و قابل بهبود است، شما را حتی در مواقع سخت فعال و پرانرژی نگه می دارد.

۳. هرکس آهنگر خوشبختی خودش است.

این ضرب المثلی است که ریشه در روم باستان دارد – “Faber est suae quisque fortunae” – اما مدتهاست که در فنلاند بسیار محبوب بوده است. این به ما یادآوری می کند که همه ما باید شادی خود را بسازیم. در ظرف نقره ای به ما داده نمی شود.

در حالی که هر کس باید مسئولیت زندگی خود را بپذیرد، تحقیقات نشان می‌دهد که ما چه کسی هستیم ، چه چیزی می‌توانیم در زندگی به دست آوریم و شادی ما اغلب مجموع افراد اطراف ما است. اینکه چقدر حمایت می کنیم اغلب تعیین می کند که در زندگی به کجا می رسیم.

با در نظر گرفتن این موضوع، من یک نسخه اصلاح شده از این عبارت را ترجیح می دهم: “هر کس محور خوشبختی خودش است.”

در هاکی روی یخ، یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های فنلاند، اگر در مرکز بازی هستید، باید برای گلزنی تلاش کنید. با این حال، اگر وینگرها و مدافعان شما توپ را به شما پاس ندهند، تنها خواهید ماند. ما برای موفقیت هم به تلاش خود و هم به حمایت جامعه مان نیاز داریم.

۴. “بعضی شادی دارند، همه تابستان دارند”

این یکی دیگر از اصطلاحات دوست داشتنی فنلاندی است که بیش از ۱۰۰ سال است که ارائه شده است.

اکثر مردم فنلاند می‌دانند که در حالی که جنبه‌هایی از زندگی ما وجود دارد که می‌توانیم آنها را تحت تأثیر قرار دهیم یا تغییر دهیم، چیزهای زیادی وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم. بنابراین حسادت به کسانی که در حال حاضر خوشحال هستند، حتی اگر در حال مبارزه باشیم، فایده ای ندارد.

گاهی زندگی می دهد، گاهی می گیرد. فردا ممکن است شخص دیگری روزهای سختی را سپری کند، در حالی که چیزی لذت بخش به سراغ شما می آید.

ما فنلاندی ها می دانیم که بدون توجه به شرایط، همیشه می توانید روی یک چیز حساب کنید: دیر یا زود، تابستان به سراغ همه ما می آید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط