۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

سخن سعدی دعوت همگان به خدمت به خلق است – خبرگزاری

[ad_1] به گزارش خبرنگار مهر، کوروش کمالی سروستانی شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت سعدی که به صورت مجازی برگزار شد، فلسفه آفرینش را مسئله‌ای چندتباری عنوان کرد که ریشه در علوم، فلسفه، کلام و عرفان دارد و افزود: نگاه قرآنی به این امر بیانگ...

سخن سعدی دعوت همگان به خدمت به خلق است – خبرگزاری

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش کمالی سروستانی شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت سعدی که به صورت مجازی برگزار شد، فلسفه آفرینش را مسئله‌ای چندتباری عنوان کرد که ریشه در علوم، فلسفه، کلام و عرفان دارد و افزود: نگاه قرآنی به این امر بیانگر آن است که آفرینش هر یک از موجودات جهان، به سبب غرض و غایتی است که از نخستین طلیعه پیدایش جهان آفرینش، بدان سوی و هدف، در حرکت است. غرض و غایتی که همانا انسان است و آسمان‌ها و زمین و هرچه در آنهاست برای او خلق شده و خداوند آنها را مسخر انسان قرار داده است تا مفاهیمی همچون خلافت، آزمایش، رحمت و مغفرت، عبادت و معرفت، تقوا، شکر و سپاس، تفکر و تعقل، هدایت؛ رستگاری و بازگشت را به تجلی گذارد واین همۀ اغراض و مفاهیمی است که در نص صریح قرآن در فلسفه آفرینش، بدان اشارت رفته است و مجرای عبور از این همه در سه عنصر نهفته است: توحید، تقرب و معرفت.

وی با بیان این نکته که فلسفه جهان و انسان را دو حقیقت جدایی ناپذیر برمی شمرد که هم در بخش نظری فلسفه قابل تأمل است و هم در بخش عملی گفت: بر این اساس، شرایع و انبیا از سویی و فلاسفه و حکماً در کسوت شاعران و نویسندگان از دیگر سوی؛ بر آن شده‌اند تا نوع انسانی را از اهمیت و ارزش جهان به وجود انسان را و اهمیت و ارزش انسان به ارزشهای معنوی و اخلاقی را برای سیر تکاملی بشر که در جوهره جهان یک قاعده طبیعی است؛ بدو یادآور شوند.

کمالی در ادامه با برشمردن نقش شیخ اجل در تبیین کرامت‌های انسانی و حفظ ارزش‌های آن، آثار وی را حامل تعاریفی صحیح از زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها، دینداری و حکومتداری آنان در امنیت و صلح و عدالت اجتماعی دانست و گفت: عرفان و معرفت سعدی به مانند سیاست و حکومتداری و فرمانروایی او؛ حوزه اجتماع را دربرمی‌گیرد؛ یعنی همان کاربردی کردن مفاهیم عرفان نظری در عرفان عملی، به منظور نجات جامعه خویش. از این روست که در دیدگاه او عارف، کسی است که به‌ظاهر حقیقت دینی قانع نیست، بلکه در باطن حقایق دینی ژرف‌کاوی می‌کند و در اندیشه ارتباط با مردم و مرهم نهادن بر زخم‌های جامعه و مردم است.

مدیر مرکز سعدی شناسی همچنین با بیان اینکه انسان کامل در نگرش عرفان اسلامی، فردی برون گراست گفت: سعدی نیز ضمن برخورداری از کمال عقلی و سیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس، در متن و عینیت جامعه حضور دارد و در عرفان عملی بر آن است که «به معنی توان کرد دعوی درست…دم بی قدم، تکیه گاهی است سست» و از این روست که پاکبازانه، همگان را در هر کسوت و موقعیتی، دعوت به خدمت به خلق می‌کند.

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار