۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷

سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سیدعباس اعتمادی ۱۴۰۱ + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سیدعباس اعتمادی ۱۴۰۱ + فیلم   زندگی نامه و بیوگرافی آیت الله سید عباس اعتمادی سید عباس اعتمادى بن حجهالاسلام عالم فاضل آقا سید محمود بن حجهالاسلام آقا س...

سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سیدعباس اعتمادی 1401 + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سیدعباس اعتمادی ۱۴۰۱ + فیلم

 

زندگی نامه و بیوگرافی آیت الله سید عباس اعتمادی

سید عباس اعتمادى بن حجهالاسلام عالم فاضل آقا سید محمود بن حجهالاسلام آقا سید رضى بن العالم الجلیل آقا سید مهدى کاشانى از علماء و فضلاء معاصر کاشانست پدرانش همگى از سلسله سادات و علماء کاشان بوده‏اند- وى در ۲۹ ماه ذى‏الحجه ۱۳۴۸ قمرى در کاشان متولد شده و در مهد علم و فضیلت پرورش یافته و بعد از خواندن دروس جدید به ارشاد والدش به تحصیل علوم عربى پرداخته و مدت دو سال ابتداءاً در حوزه مرحوم آیت ‏اللَّه یثربى و آیت‏اللَّه حاج شیخ محمود نجفى اشتغال داشته.

ایشان در سال ۱۳۲۶ شمسى به قم مهاجرت نموده و تا سال ۱۳۳۴ شمسى اقامت و از محضر مرحوم آیت ‏اللَّه مجاهدى و آیت‏ اللَّه العظمى نجفى مرعشى مدظله و آیت‏اللَّه العظمى گلپایگانى و آیت ‏اللَّه العظمى بروجردى و آیت‏اللَّه محقق داماد استفاده نموده و نیز از ابحاث مرحوم آیت‏اللَّه حاج شیخ عبدالنبى اراکى و آیت‏اللَّه حاج شیخ محمدعلى عراقى بهره مند شده و مدت چهار سال از دروس خارج آیات عظام مذکور کامیاب گردیده آنگاه به مشهد مقدس رضوى مشرف و دروس حکمت و فلسفه را در آنجا از مرحوم کلباسى و استاد فیض استفاده کردند.

سپس مشرف به نجف و در مدرسه آیت‏اللَّه بروجردى اقامت و از اول ورود به حوزه درس آیت‏ اللَّه العظمى خوئى مدظلله حاضر و نزدیک دو دوره از اصول آن بزرگوار و نیز در بحث فقه آن استاد بزرگ تا پایان توقف در نجف شرکت نموده و هم از محضر مرحوم آیت ‏اللَّه سبحانى میرزا عبدالهادى شیرازى و آیت‏اللَّه حاج سید محمود شاهرودى و مرحوم آیت‏اللَّه حاج سید یحیى مدرس یزدى و آیت‏اللَّه حاج شیخ حسین حلى و بالاخص بحث خصوصى مرحوم آیت‏اللَّه حاج سید جواد طباطبائى تبریزى (قالب مثالى آیت‏اللَّه بروجردى در شباهت) استفاده نموده تا در ماه شعبان ۱۳۸۱ قمرى از نجف مراجعت و به امر والده‏اش به کاشان رحل اقامت افکنده و تاکنون به وظائف دینى و روحى از اقامه جماعت در مسجد اعظم (کرسى) و ارشاد انام و تبلیغ احکام و خدمات دیگر اشتغال دارند از آثار ایشانست

در این شهرستان ساختمان (دارالعلم اسلامى) که مرکز مطالعه عمومى و داراى کتابخانه معظم و مدرسه علمیه است و نگارنده از نزدیک آن را دیده و شاهد خدمات معظم له گشته ‏ام دیگر از آثار خالده معظم له- از این قرار است:

۱- مسجد اعظم کرسى با سقف آئینه که در ایران کم‏ نظیر است

۲- مسجد النبى (ص) که از مساجد آبرومند کاشانست

۳- مسجد خاتم‏الانبیاء که بهترین مسجد مدرن شهر است

۴- مسجد جامع حضرت امیرالمؤمنین (ع) که بسیار مجلل است ۵- مسجد مهدیه که در خارج شهر بنا نموده ‏اند

۶- مسجد الحسین (ع) در همان محل

۷- مدرسه علمیه و کتابخانه عمومى که در مرکز شهر بنام (دارالعلم) اسلامى کاشان که اشاره نمودم

سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سیدعباس اعتمادی 1401 + فیلم

سالگرد ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله سیدعباس اعتمادی ۱۴۰۱ + فیلم

و اما آثار قلمى:

۱- دیوان اشعار در دو جلد

۲- کتاب کشکول اعتمادى به نام (ویترین)

۳- حقیقت مرام در اجتماع یا یک ایده‏لوژى صحیح- معظم له داراى اجازه عدیده از مراجع نجف و قم مى‏ باشند

گذری بر زندگی آیت الله اعتمادی

خدمت به مردم، ارائه خدمات عام‌ المنفعه و اقدامات اثرگذار فرهنگی و مذهبی به شهروندان کاشانی از مهم‌ترین شاخصه‌های این عالم ربانی و نیز حرکت در خط ولایت فقیه و تبعیت از رهبری را به عنوان دیگر خصوصیت بارز آیت‌الله اعتمادی بود و ایشان را تجسمی از خدمت به مردم و تبلوری از علم و تقوا می توان توصیف کرد.

تأسیس حوزه علمیه توسط  آیت‌الله اعتمادی در شهرستان کاشان در زمان حساس و پرمخاطره در زمان طاغوت با وجود مخالفت‌های دستگاه وقت فعالیت‌های فرزند برومندش آمیر سید حسین اعتمادی در راستای همکاری در تأسیس حوزه علمیه در کشورهای اسپانیا و نروژ نیز از دیگر خدمات بیت این عالم است.

این عالم ربانی و مبارز از همان آغاز انقلاب اسلامی از نخستین علمای کاشان بود که در تظاهرات خیابانی به ایراد سخنرانی علیه رژیم طاغوت پرداخت.

آیت‌الله اعتمادی علاوه بر تدریس علوم حوزوی، ارائه مجموعه سخنرانی‌ها در قالب متجاوز از صدها نوار، تربیت و پرورش طلاب از ابتدای تحصیل تا سال آخر حیاتش تألیفات ارزنده‌ای از خود به یادگار گذاشت.

تأسیس ده‌ها مسجد، حسینیه، مراکز فرهنگی و خیریه، اجرای برنامه‌های تبلیغی و مذهبی از دیگر خدمات ارزشمند، مؤثر و ماندگار آیت‌الله اعتمادی در کاشان و حومه است.تدوین نخستین کتاب در کاشان در خصوص اهمیت انقلاب اسلامی به نام سیمای انقلاب اسلامی به انضمام اشعار عربی بی‌نقطه در مدح حضرت امام خمینی(ره) توسط این عالم بزرگوار آیت‌الله اعتمادی از دیگر خدمات این عالم انقلابی است.

با توجه به هوش و استعداد سرشارش که زبانزد همه اساتید و فضلا بود به گفته آیت‌الله سید محمدتقی طباطبایی در کمتر از۳۰ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد و از محضر آیت‌الله شاهرودی اجازه اجتهاد نیز گرفت.

آیت‌الله اعتمادی در سال۱۳۱۱ شمسی دیده به جهان گشود، پس از۲۰ سال تعلیم در حوزه‌های علمیه قم، مشهد مقدس و نجف اشرف به کاشان بازگشت و علاوه بر تألیفات ارزنده منشأ خدمات ماندگاری از جمله ساخت مسجد اعظم کرسی، دارالعلم اسلامی شامل حوزه علمیه و کتابخانه عمومی، دارالسلام آیت‌الله اعتمادی و چندین مسجد دیگر و همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن در سطح این شهرستان و حومه شد. سرانجام این عالم در سال۱۳۷۵ در بازگشت از حرم مطهر حضرت ثامن الائمه(ع) بر اثر سانحه تصادف به همراه فرزندش دار فانی را وداع گفت.

آیت الله نمازی در نوزدهمین سالگرد رحلت آیت الله اعتمادی در سال ۱۳۹۴

در این آیین که با حضور آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان و جمعی از طلاب، روحانیون، مسوولان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد، از مقام شامخ این عالم جلیل القدر تجلیل شد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در این آیین، انقلاب اسلامی ایران را شاخه و برگی از شجره طیبه نهضت امام حسین (ع) و عاشورا دانست و گفت: شرایطی برای سرور و سالار شهیدان حضرت سید الشهدا (ع) فراهم شد که قیام کربلا، عالم گیر شد.

آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: امام صادق (ع) نیز در دوران امامت رسالت شان را در بخش های گوناگون به ویژه در بخش علمی و فرهنگی به نمایش گذاشتند و شاگردانی چون جابربن حیان را با ۲۴۰ رساله که امروز نیز مرجع علمی دانشگاه های جهان است، به یادگار گذاشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در زمان حضرت امام حسین (ع) نیز فقط جبهه سیاسی بود و اگر جبهه دیگری نیز وجود داشت، حائز اهمیت نبود، اما در زمان امام صادق (ع) شرایط خیلی سخت تر بود به گونه ای که جبهه سیاسی خزنده، زیرکانه و هوشمندانه ای در پوشش و لعاب بر علیه دین اسلام فعالیت می کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در مورد شرایط و زمان ائمه معصومین بیش از پیش تحقیق و پژوهش کرد، گفت: اگر به شایستگی این تحقیقات انجام نشود، نمی توان بدرستی زندگی ائمه معصوین (ع) را ارزیابی کرد.

امام جمعه زاهدان همچنین با اشاره به اینکه حضرت امام صادق (ع) در زمان خود بساط تصوف و صوفی گری را جمع کرد، یادآور شد: متاسفانه در جامعه امروز نیز صوفی گری تصنعی حتی در شهرهای مذهبی و پرسابقه در حال یارگیری هستند.

وی تصریح کرد: حضرت امام صادق (ع) طلاب، دانش آموزان، دانش پژوهان و دانش طلبان برجسته را مطابق با سلیقه و ذوق و استعداد در رشته های مختلف از جمله؛ کلام، اجتهاد، فقه، شیمی و فیزیک تربیت کردند.

آیت الله سلیمانی با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله اعتمادی گفت: این عالم ربانی در فقه و فقاهت، حدیث و تفسیر سرآمد بود.

وی افزود: این عالم جلیل القدر در جبهه فقه و فقاهت، درجه اجتهاد را از فقهای بنام نجف، قم و ایمان خیز کاشان دریافت کرد.
آیت الله سیدعباس اعتمادی در سال ۱۳۱۱ در کاشان بدنیا آمد، این عالم ربانی بیش از ۲۰ سال در حوزه های علمیه قم، مشهد مقدس و نجف اشرف به تعلیم و تربیت طلاب پرداخت.

وی افزون بر تالیفات ارزنده، منشا خدمات ماندگاری از جمله ساخت مسجد اعظم کرسی، دارالعلم اسلامی شامل حوزه علمیه و کتابخانه عمومی، دارالسلام آیت الله اعتمادی و چندین مسجد دیگر و همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن در این شهرستان شد.
این عالم مجاهد در سال ۱۳۷۵ هنگام بازگشت از حرم مطهر حضرت ثامن الائمه امام رضا (ع) بر اثر تصادف به همراه فرزندش دارفانی را وداع گفت.

 اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار