۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶

دکتر مهناز عسکریان: درآمدی بر قوانین اجتماعی برگرفته از کتاب ۱۰۰ قانون زندگی

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان، روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه در درآمدی بر قوانین اجتماعی برگرفته از کتاب ۱۰۰قانون زندگی نگاشتند: علاوه بر قوانین شخصی ، قوانین اجتماعی نیز است که میتواند در برابر ...

دکتر مهناز عسکریان درامدی بر قوانین اجتماعی

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مهناز عسکریان، روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه در درآمدی بر قوانین اجتماعی برگرفته از کتاب ۱۰۰قانون زندگی نگاشتند: علاوه بر قوانین شخصی ، قوانین اجتماعی نیز است که میتواند در برابر همسر ، دوستان و بستگان ، فرزندان ، دایره اجتماعی و جهان از آنها مستفیذ گردید . این قوانین برای داشتن یک زندگی اجتماعی مطلوب در کنار یکدیگر ضروریست.

دکتر عسکریان در ادامه نوشتند: در این مقاله اشاره ای خواهیم داشت به قوانین اجتماعی لازم که عبارتند از :

تفاوت ها را بپذیرد و نقاط مشترک را محکم بچسبید. به جای اینکه طوری رفتار کنیم که انگار تافته ای جدابافته ایم می توانیم با همسرمان رفتار بسیار خوبی داشته باشیم. اجازه بدهید همسرتان جای خودش باشید. یادتان بماند که جذب چه چیزی در همسرتان شدید و چه خصوصیت ویژه ای در او دیدید که جذب او شده اید.

از آنها بخاطر خوبی ها یشان ستایش و تمجید کنید. دور بزن برگرد و همان مهربانی را سر بگیر. همیشه آماده و حاضر باشید که قوی و مستقل باشید و در نظر همسرتان فردی عالی و متمایز از دیگران به چشم آیید.

دکتر مهناز عسکریان

 دکتر مهناز عسکریان

همیشه برای عذرخواهی پیش قدم باشید. ما معذرت خواهی میکنیم و با این کار شان ، منزلت و ارزش خودمان را حفظ می کنیم.

سعی کنید برای خوشحال کردن همسرتان یک گام اضافی بردارید. چرا نمیتوانید سعی کنید برای همسریا دوستتان بهترین باشید ، شادش کنید ؟ ایمان داشته باشید که شریک زندگیتان بهترین ها را برای شما میخواهد. همیشه کسی را داشته باش که ازدیدنت خوشحال شود. ما همه دوست داریم کسی باشیم که از دیدن ما خوشحال شوند و این به ما احساس باارزش بودن میدهد.

بدانید چه وقت گوش کنید و چه وقت عمل کنید.

دانستن اینکه چه وقت چای تعارف کنیم ، همدردی نماییم ، جعبه ابزار ذهنمان را آماده کنیم و یا طناب نجاتی در اختیار دیگران قرار بدهیم، همه و همه مهارتهای آموختنی است. برای زندگی مشترک شور و هیجان داشته باشید. شما در زندگی خود به شادی ها و خنده های همسرتان عادت کرده اید ، مگر نه؟

مطمئن باشید عشق و علاقه شما روز به روز ، بیشتر و بیشتر میشود. ما همه از حق زندگی خصوصی و شخصی برخورداریم . ما حق داریم مورد احترام واقع شویم و ارزش و اعتبار خود را بالا نگاه داریم.

گفتگو کنید.

اگر صحبت نکنیم حتما مورد اشتباهی وجود دارد، اگر حرف نزنیم پس چه کنیم. به زندگی خصوصی همسرتان احترام بگذارید. اگر شما احساس کردید یا وسوسه شدید که از زندگی خصوصی کسی سردرآورید.

نگاهی سختگیرانه و عمیق به خود بیندازید و سعی کنید این ویژگی را از اعماق و درون خود بیرون بکشید و از خود بپرسید چرا؟

شاید واقعیت برای شما کمی تلخ و ناخوشایند باشد. اما باید آن را بدانید. کنترل کنید، ببینید که هردوی شما در زندگی هدفهای مشترکی دارید. شما باید چک کنید که هردوی شما از روی یک نقشه مسیرتان را مشخص میکنید.

با همسرت بهتر از بهترین دوستت رفتار کن.

شما به چه چشمی به همسرتان نگاه میکنید. نقش آنها در همسر شما بودن چیست؟ رضایت و قناعت هدفی بزرگ است.

قناعت چیزی است که بعد از اینکه شور و شوق شما خاموش میشود به آن نیاز دارید. شما نباید آداب مشابهی داشته باشید. شادترین روابط دوستی روابطی هستند که هر دو نفر احساس میکنند که باید در عادات خود انعطاف پذیری لازم را داشته باشند.

اگر سعی دارید دوست باشید ، دوست خوبی باشید.

مهمترین چیز حضور در موقع گرفتاری دوستانتان است، نه در ایام خوشی و شادیشان. وقتی را به کسانیکه دوست دارید ، اختصاص دهید.

هرچه بیشتر وقت صرف روابطمان کنیم ، چیز بیشتری عایدمان میشود. به بچه ها اجازه بدهید به هم بریزند ؛آنها به کمک شما نیاز ندارند. نباید همیشه راه درست را به بچه ها دیکته کنید ، چون به این ترتیب هیچ وقت خودشان چیزی یاد نمیگیرند. برای والدین خود ارزش و احترام قائل شوید.وظایف خود را بشناسی.

والدین موفق آنهایی هستند که میگویند ادامه بده ، شما میتوانید آن را انجام دهید ، شما توانایی این کار را دارید.هرگز پولی قرض ندهید، مگر اینکه آمادگی سوخت شدن آن را ندارید. درمورد فرزندان و والدین نیز چنین است. هرگز به آنها پول قرض ندهید. آنها هرگز آن را برنمیگردانند.پس به چه کسی باید پول قرض دهید؟غریبه ها البته ، شاید آنها نیز آن را بازنگردانند.

برای کسانیکه دوستشان دارید ، خوشایند باشید .

شخصی باید بار را بلند کند ، شاد باشید ، تیرگی را زایل کنید . مثبت اندیش باشید زبان شما ترجمه کننده فکر و عقل شماست.به بچه هایتان مسئولیت واگذار کنید. به اندازه توان به آنها مسئولیت بدهید شما نمیتوانید بیشتر از توان و قدرتشان به آنها مسئولیت واگذار کنید.بچه هایتان نیاز دارند که با شما دعواکنند و با شما اختلاف نظر داشته باشند. آنها به اندازه شمااز این رابطه جدید احساس تهدید میکنند ؛به آنها فرصت دهید آنها آشتی خواهند کرد .

مانزدیک تر از آنیم که فکر میکنید.  در مورد دیگران قضاوت نکنید .

اگر به اندازه کافی به عقب برگردید خواهید دید که ما همه با هم در ارتباطیم و اگر روکش های ظاهری مان را کنار بگذاریم درمیابیم که تفاوت بین ما بسیار اندک خواهد بود. بخشیدن باعث رنجش ما نمیشود .

بخشنده بودن به این معنا نیست که ما باید با رفتار بد کنار بیاییم.کمک کردن به دیگران باعث رنجش ما نمی شود.

مقصود این است که هر روز نسبت به مردم بهترین افکار را داشته باشیم.به آنچه که به طور گروهی انجام میدهیم افتخار کنیم. برای اینکه حامی جامعه خویش باشیم لازم است که ابراز علاقه کرده و نقشی را برعهده بگیریم.

با افراد مثبت معاشرت کنید.

هیچ فایده ای در معاشرت با کسانی که احساس خوبی به شما منتقل نمی کنند نیست، مگر اینکه افسردگی را دوست داشته باشید.نسبت به زمان و اطلاعاتتان سخاوتمند باشید.

دکتر مهناز عسکریان

دکتر مهناز عسکریان

اگر شما مهارت یا استعداد خاصی دارید، آن را منتقل کنید. وارد گود شوید.یعنی آستینهایتان را بالا بزنید ، دل به دریا بزنید و یک تجربه واقعی کسب کنید.به اخلاقیات پایبند باشید. پایبندی به اخلاقیات هزاران بار از انتقام گرفتن شیرین تر است. برای حرفه تان برنامه داشته باشید. در خانه ماندن و تمام روز تلویزیون تماشا کردن یک انتخاب نیست.یاد بگیرید جامعه خودتان را به عنوان زیرمجموعه یک تصویر بزرگتر ببینید. درحرفه خود بهترین باشید. ما باید با اخلاق پاک و صادق ، در جریان کارقابل اعتماد باشیم.

نسبت به آسیب ها و خراب کاری هایی که انجام میدهی آگاه باش. بنابراین تصمیم بگیریم به دنبال عزت و سربلندی باشید و جز عزت و سربلندی چیز دیگری را نجویید.بخشی از راه حل باش، نه مشکل. اگر ما بعضی کارها را انجام ندهیم این دنیا و این سیاره افسانه ای مان وضعیت جسمی و روحی ناراحت کننده ای پیدا میکند و مانند دوچرخه ای میشویم که یک نفر با زور آن را میکشد.

تاریخ میخواهد درباره شما چه بگویدوقتی از دنیا رفتی چه لقبی به تو خواهند داد؟

پس تلاش کنیم که چیزهای خوبی را از خودمان قبل از مرگ به دنیا عرضه کنیم. تاریخ ممکن است واقعا ما را به عنوان افراد بسیار کوچک در حد موریانه ای ، بی ارزش جلوه دهد. چشمانت را همه وقت باز نگه دار. بر امور کنترل داشته باش، مسئولیت پذیر باش و زمانی که کسی در اتاق نیست  چراغ های آن را خاموش کن. اگر بیاییم و دسته جمعی مشارکت کنیم میتوانیم چیزهای بزرگی را به دست آوریم. نمی تواند رنگ سبز داشته باشد. هرچیزی نمی تواند به همان سبزی و منظمی چیزی باشد که ما میخواهیم اشیا و امور همیشه به رنگ سبز ، سازمان یافته و منظم و بر حسب خواسته ما نیستند.

بعضی چیزها را سرجای خودش بگذاریم که شب ها خواب راحت تری داشته باشیم. بنابراین نسبت به مرتب بودن متعهد باشیم . دست و دلباز باشید . اگر شما تسهیلات و امکاناتی دارید ، آنها را به افرادی که نیازمند آن تسهیلات هستند قرض دهید.

اگر شما قدرت تاثیر گذاری برای بهتر شدن موقعیت را دارید از آن بهره ببرید.

سعی کنید هر روز به دنبال قوانین جدیدی باشید یا هر از گاهی قوانین جدیدی را بیابید. این قوانین نوعی یاداوری است آنها شروعی برایتان هستند تا مورد استفاده قرار دهید و حرکت نمایید.

دکتر مهناز عسکریان

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط