۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳

اخبار روانشناسی؛

در یک شریک زندگی باید به دنبال چه ویژگی هایی باشم؟

نگامی که سعی می کنید در رابطه خود، چند چیز را در یک شریک جستجو کنید. "اینها می توانند به شما کمک کنند تا هر زمانی که با هم هستید احساس لذت بخش کنید و به طور منطقی عاری از آشفتگی در رابطه باشید."

روانشناسی ویژگی های شریک زندگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در یک شریک زندگی باید به دنبال چه ویژگی هایی باشم؟ ما در اندیشه معاصر به این موضوع پرداخته ایم. برخی از ویژگی ها و ویژگی ها، مانند احترام و همدلی، می توانند به شکوفایی رابطه شما در دراز مدت کمک کنند و به سلامت روانی شما کمک کنند.

هنگام قرار ملاقات با فردی جدید، ممکن است فهرستی از ویژگی هایی داشته باشید که دوست دارید آنها داشته باشند – مانند “من را می خنداند”، “در اتاق خواب عالی است”، یا “با دوستانم کنار می آیم”.

مطمئناً اینها ارزش در نظر گرفتن را دارند. اما وقتی شروع می کنید به این شخص به عنوان شریک زندگی خود فکر کنید، ویژگی های “عمیق” دیگری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

دکتر دیوید راکوفسکی، روانشناس بالینی دارای مجوز و موسس گروه مشاوره ولینگتون، می گوید: «هنگامی که سعی می کنید در رابطه خود، چند چیز را در یک شریک جستجو کنید. “اینها می توانند به شما کمک کنند تا هر زمانی که با هم هستید احساس لذت بخش کنید و به طور منطقی عاری از آشفتگی در رابطه باشید.”

ویژگی هایی که باید در شریک زندگی جستجو کرد

۱- پایه محکمی دارند

از نظر انسانی، این ربطی به آجر و ملات ندارد. لوری کرت، LCSW، BCC و یکی از بنیانگذاران موسسه روابط آسپن بیان می‌کند که در عوض، این در مورد داشتن ریشه‌های قوی فیزیکی، عاطفی، اجتماعی، مالی و هدفمند است.

او خاطرنشان می کند: «این بدان معنا نیست که آنها باید محبوب ترین، ثروتمندترین، خوش اندام ترین و موفق ترین فرد باشند. اما آنها باید بتوانند در هر جنبه ای از زندگی به تنهایی بایستند یا فعالانه روی انجام آن کار کنند.

در حالی که این جنبه ها به نفع شریک زندگی شما هستند، برای شما نیز مفید هستند. کرت توضیح می‌دهد: «در رابطه با کسی که مسئولیت سلامتی خود را بر عهده می‌گیرد به این معنی است که نیازی به پر کردن شکاف‌های عزت نفس، اعتماد به نفس و امنیت او نخواهید داشت.

۲. آنها می توانند ارتباط موثر برقرار کنند

همانطور که گفته می شود، ارتباط کلیدی است. و در حالی که شریک زندگی شما باید بتواند خود را بیان کند، به همان اندازه مهم است که بتواند به نیازها و نگرانی های شما گوش دهد.

پریسا قنبری، روان درمانگر ثبت شده در تورنتو، کانادا، توضیح می دهد که به اشتراک گذاشتن احساسات و نیازها به طور واضح و مستقیم به “بهبود احساس صمیمیت و نزدیکی” کمک می کند.

او ادامه می دهد: “شریک هایی که در برقراری ارتباط خوب هستند، زندگی ما را آسان تر می کنند.” “در تلاش برای درک آنها و نیازهای آنها حدس و گمان و سردرگمی وجود ندارد.”

البته ارتباط خوب کار می خواهد. اما مراحل مختلف، مانند چک‌این‌های منظم، می‌تواند به حفظ شرایط کمک کند.

در یک شریک زندگی باید به دنبال چه ویژگی هایی باشم؟

در یک شریک زندگی باید به دنبال چه ویژگی هایی باشم؟

۳. ارزش های شما را به اشتراک می گذارند

هیچ زوجی ۱۰۰% قرار نیست همیشه در مورد همه چیز به توافق برسند و احتمالاً اگر این کار را انجام دهند بسیار کسل کننده خواهد بود. اما راکوفسکی معتقد است که داشتن باورها و نگرش‌های مشابه نسبت به ستون‌های کلیدی «زندگی» حیاتی است.

به عنوان مثال، او خاطرنشان می کند: «از نحوه تربیت فرزندانی که ممکن است تصمیم بگیرید تا اینکه آیا خیریه و سایر اشکال انفاق باید بخشی از ایجاد یک زندگی مشترک با ارزش و خوب باشد یا خیر.»

راکوفسکی ادامه می دهد که یک شریک می تواند در برخی جنبه ها بر دیگری تأثیر بگذارد. اما «زمانی که ارزش‌های خود را شناسایی می‌کنید و در بهترین شرایط، به طور قابل‌توجهی همپوشانی دارند، واقعاً به شما کمک می‌کند.»

۴. احترام نشان می دهند

آرتا فرانکلین آواز خواند که همه ما به احترام نیاز داریم – و او اشتباه نکرد. اما این به این معنا نیست که از شریک زندگی‌تان بیشتر از آن‌که به خود احترام بگذارد، به شما احترام بگذارد.

در عوض، دکتر اشلی هد، روانشناس بالینی دارای مجوز با Thriveworks در هافمن استیتز به اشتراک می گذارد، آنها باید نظرات، ارزش ها و احساسات شما را در نظر بگیرند و بر اساس آن عمل کنند.

همچنین مهم است که شریک زندگی شما به مرزهای شخصی شما احترام بگذارد.

هد می گوید: «هر شریک باید موافقت کند که از آن مرزها عبور نکند، صرف نظر از ناامیدی، احساسات جریحه دار شده یا در مواقع عصبانیت».

دریافت احترام نیز برای کمک به حفظ احترام به خود و دانستن ارزش و ارزش خود حیاتی است.

۵. همدلی نشان می دهند

به بیان ساده، نشان دادن همدلی توانایی تشخیص و درک احساسات و نیازهای شخص دیگر است.

اگرچه ممکن است این کیفیتی نباشد که ابتدا به ذهن خطور کند، اما همدلی برای موفقیت در رابطه بسیار مهم است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که همدلی با رضایت از رابطه مرتبط است.

شرکای همدلی در مقایسه با کسانی که همدلی ندارند، اگر از رابطه خود ناراضی باشند، احتمال بیشتری دارد که احساس تنهایی و ناامنی کنند.

قنبری می‌گوید علاوه بر این، «داشتن یک شریک همدل به ما کمک می‌کند در رابطه بیشتر احساس کنیم و درک کنیم». این نه تنها به ایجاد احساس رضایت کمک می کند، بلکه به ایجاد اعتماد و احترام نیز کمک می کند.

۶. عیوب خود را می شناسند و از آنها قدردانی می کنند

ما در مورد کسی صحبت نمی کنیم که فکر می کند کامل است و هرگز برای بهبود خود در صورت لزوم تلاش نمی کند. کرت نشان می‌دهد که در عوض، این افراد می‌توانند «نقایص خود را با لطف و بدون تحقیر، شرم، سرزنش یا اجتناب ببینند».

اگر شریک زندگی شما بتواند این کار را انجام دهد، هر دوی شما از مزایای آن بهره مند خواهید شد. او ادامه می‌دهد: «آن‌ها به اندازه کافی اعتماد به نفس و عشق به خود خواهند داشت تا بتوانند اشتباه خود را تصدیق کنند.»

به علاوه، «احتمال بیشتری دارد که فضای امن یکسانی را برای شما فراهم کنند تا ناقص باشید و کمتر احتمال دارد که سرزنش و مسئولیت را منحرف کنید».

۷. آنها برای نفوذ باز هستند

قنبری خاطرنشان می کند: «با برخی از شرکا، یا راه آنهاست یا بزرگراه. برای مثال، او می‌گوید: «آیا تا به حال با شریکی برخورد کرده‌اید که نیازها و خواسته‌های شما را می‌داند و از دادن خواسته‌های شما امتناع می‌کند؟»

اما بودن با کسی که مایل به پذیرش نیازهای شما و در نظر گرفتن نظرات شما باشد حیاتی است. قنبری می‌گوید، علاوه بر تقویت احساس ارزشمندی و احترام به خود، «به رضایت و شادی بیشتری منجر می‌شود، زیرا احساس می‌کنید برای [آنها] ضروری هستید».

۸. آنها محبت را به روشی که شما نیاز دارید می دهند

همه ما دوست داریم محبت را به روش های مختلف نشان دهیم و دریافت کنیم: برخی از آنها بسیار حساس هستند، در حالی که دیگران عشق را از طریق اعمال عملی نشان می دهند. اما اگر اینها در یک رابطه هماهنگ نباشند، می تواند منجر به ناامیدی و حتی احساس طرد شدن شود.

راکوفسکی می‌گوید: «همسری را پیدا کنید که به طور کلی قدردانی و تمایل خود را نسبت به شما به طریقی که با چیزی که باعث می‌شود احساس کنید دیده‌شده و دوست‌داشتنی می‌شوید سازگار باشد، به اشتراک بگذارد. این یکی از ایده‌های بنیادی در پشت پنج زبان عشق است که توسط گری چپمن در دهه ۱۹۸۰ ابداع شد.

۹. هنگام بحث گوش می دهند و باز هستند

هد می‌گوید: اگر شریک زندگی‌تان در هنگام اختلاف‌نظر فعالانه به او گوش ندهد و فقط منتظر فرصت بعدی باشد تا دو سنت خود را بدهد، «فضایی برای حل مشکل نمی‌دهد».

علاوه بر این، احساس اینکه دیدگاه شما مورد قدردانی قرار نمی‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی، رنجش، بی‌احترامی و اینکه شما «دیده نمی‌شوید» ایجاد کند.

هد ادامه می‌دهد: «باز و کنجکاو ماندن باعث می‌شود اطلاعات بیشتری دریافت شود و به فرد امکان می‌دهد دیدگاه‌های جدیدی را ببیند». این می تواند به ویژه در “درمان دشواری ها” مفید باشد

یک رابطه سالم چگونه به نظر می رسد؟

در حالی که مهم است که به دنبال ویژگی های مطلوب در شریک زندگی خود بگردید و آنها را تشخیص دهید، همچنین مهم است که تشخیص دهید مسئولیت فقط به عهده آنها نیست. در یک رابطه موفق، تانگو به دو نفر نیاز دارد.

کرت می‌گوید: «مجردها می‌توانند با دیدی نزدیک‌بین از آنچه نیاز دارند و می‌خواهند وارد دنیای دوست‌یابی شوند». “این به ویژه در صورتی صادق است که آنها از یک جدایی بد جدا شوند یا زخم هایی از روابط گذشته داشته باشند.”

او ادامه می‌دهد که «نگاه عمیقی به این موضوع داشته باشید که آیا می‌توانید همین کار را انجام دهید یا خیر».

بنابراین آیا این بدان معناست که شما باید دقیقاً همان صفات و ویژگی های شریک زندگی خود را داشته باشید؟ راکوفسکی می‌گوید قطعاً نه.

او می گوید: «مردم با انواع نقاط قوت و ضعف می آیند. «بهترین روابط لزوماً از افرادی تشکیل نمی‌شوند که شبیه هم هستند، بلکه توسط افرادی با نقاط قوت تشکیل می‌شوند که به حمایت از کمبودهای شرکایشان کمک می‌کنند.»

سر موافق است. من از شرکای خود می‌خواهم تا مشخص کنند که در رابطه به چه مقدار همپوشانی نیاز دارند. برای مثال، من زوجی داشتم که شریک A برای اجتماعی بودن و شریک B برای استقلال ارزش قائل بودند.

“در این مورد، آنها توافق کردند که این یک تفاوت سالم است – زیرا شریک A را به چالش می کشد تا پرحرف تر شود و در رویدادهای شبکه شرکت کند، در حالی که شریک B از زمان بیشتری برای تنهایی برای رشد سرگرمی های شخصی قدردانی می کند.”

بیایید خلاصه کنیم

شناخت ویژگی‌هایی که برای شما مهم و معنادار هستند می‌تواند به تعیین اینکه آیا شریک زندگی‌تان فرد مناسبی است که در مسیر زندگی در کنار شما باشد یا خیر، کمک کند.

روابط یک خیابان دو طرفه است، بنابراین بسیار مهم است که شما همچنین می توانید ویژگی های ارزشمند مشابهی را ارائه دهید و از شریک زندگی خود انتظار نداشته باشید که تمام کارهای سخت را انجام دهد.

اگر شریک زندگی شما تمام ویژگی‌هایی را که می‌خواهید ندارد، به این معنی نیست که باید از هم جدا شوید: ویژگی‌های مختلف (اما مکمل) می‌توانند کلید موفقیت باشند.

به‌علاوه، اگر طرف مقابلتان نیازهای شما را از لحاظ خاصی برآورده نمی‌کند، مشاوره زوج‌ها ممکن است به شما کمک کند تا به جلو بروید. قنبری اطمینان می‌دهد: «همیشه به دریافت دیدگاه شخص ثالث در رابطه و شناسایی پویایی‌های روابط ناسالم و سالم کمک می‌کند تا ببینیم آیا می‌توانیم آنها را بهبود ببخشیم یا خیر.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط