۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷

خاطره بازی با سریال های مناسبتی ماه رمضان

به گزارش اندیشه معاصر؛ رسانه ملی از دهه هفتاد بطور جدی برای ساخت سریال های مناسبتی ماه رمصضان برنامه ریزی کرد. سریال هایی چون«مهمان»،«تعطیلات نوروزی»و«نیمه پنهان ماه»در این دهه از تلویزیون پخش شدند که البته جوانان امروز آنها را به یاد نمی...

سریال های مناسبتی ماه رمضان

به گزارش اندیشه معاصر؛ رسانه ملی از دهه هفتاد بطور جدی برای ساخت سریال های مناسبتی ماه رمصضان برنامه ریزی کرد. سریال هایی چون«مهمان»،«تعطیلات نوروزی»و«نیمه پنهان ماه»در این دهه از تلویزیون پخش شدند که البته جوانان امروز آنها را به یاد نمی آوردند.دهه ۸۰ با سریال هایی چون«گمگشته»و«همراز»اغاز شد و اوج پخش سریال های پربیننده ماه رمضان بود.سریال هایی که هنوز هم در بازپخش خود از شبکه های اصلی تلویزیون و همچنین شبکه آی فیلم برای مخاطب جذاب و دوست داشتنی هستند. دهه ۸۰ اوج سریال های طنز بود،سریال هایی چون «پشت کنکوری ها»،«خانه به دوش»،«متهم گریخت»،«برای آخرین بار»،«زیرزمین»،«بزنگاه»و«یک وجب خاک» از جمله سریال های طنز موفق این دوره هستند.

 

پای سریال های ماورایی و متافیزیکی هم در این دهه به تلویزیون باز شد و برای نخستین بار  مفاهیمی چون زندگی پس از مرگ و فضای برزخ و یا تجسم جسمانی شیطان و چگونگی نقش او در وسوسه کردن انسان در قالب یک داستان نمایشی به تصویر کشیده شدند؛از جمله موفق ترین آنها می توان به سریال «او یک فرشته بود»،«کمکم کن»، «اغما» و «روز حسرت»اشاره کرد و البته سریال های«آخرین گناه»«سی امین روز»،«ملکوت»،«پنج کیلومتر تا بهشت»و«سقوط یک فرشته» که نتوانستند چندان در جذب مخاطب موفق عمل کنند.سریال وزین «صاحبدلان»و سریال خوش ساخت«میوه ممنوعه»نیزبه این دوره تعلق دارند.سریال های این دهه اغلب داستانشان در فضای ماه رمضان روایت می شد و کاملا با حال و هوای معنوی و عرفانی این ماه تناسب داشتند.

 

عملکرد سریال سازی مناسبتی تلویزیون در دهه ۹۰ افت جشمگیری داشت. محتوای سریال های این دهه نه تنها ربطی به ماه رمضان نداشت بلکه معمولا دارای فضای جدی و گاه خشن بود، دیالوگ های سنگین شخصیت های این سریال ها نیز برای پخش در ساعات پس از افطار که معمولا تمام اعضای خانواده اعم از کودک ونوجوان و جوان و میانسال دور هم جمع هستند،اصلا مناسب نبود،سریال هایی چون«مادرانه»،«مدینه»،«زیرپای مادر»،«نفس»،«رهایم نکن»،«برادرجان»،«ازیادها رفته»وسریال خسته کننده«سرباز»از این جمله اند. شاید تنها سریال های موفق این دهه بتوان از سریال طنز«دودکش»و«پایتخت ۴ »و«زیرخاکی»نام برد و البته یک مجموعه سریال جدید به نام «بچه مهندس»که سری چهارم آن امسال در حال پخش می باشد.

 

فرصت طلایی فیلم سازان برای سریال های مناسبتی ماه رمضان

 

برکسی پوشیده نیست که ماه رمضان فرصت مناسبی برای فیلمسازان فراهم می آورد تا آثارشان بهتر و بیشتر دیده شود اما متأسفانه از یک طرف عدم توانایی تولید سریال هایی با محتوای مناسب و جذاب و از طرف دیگر عجله بیش از حد در تولید سریال های مناسبتی که ناشی از برنامه ریزان نامناسب مدیران و عوامل ساخت سریال هاست،موجب می شود تا این فرصت خوب از دست برود.

 

سال گذشته پرونده سریال سازی دهه ۹۰ بسته شد و رسانه ملی در مجموع نتوانست نمره قابل قبولی بدست آورد،حال باید منتظر نشست تا ببینیم در اولین ماه رمضان دهه ۱۴۰۰ تلویزیون چگونه عمل خواهد کرد،آن هم با توجه به کرونا و وضعیت دشوار تولید برای فیلمسازان.

 

از طرفی در کنداکتور امسال جای سریال طنز خالی است و از طرف دیگر بعد از یک دهه فقدان دوباره یک سریال ماورائی روی آنتن رفته است؛سریال«احضار»ساخته علیرضا افخمی.همچنین شبکه ۵ نیز امسال بعد از چندسال با سریال«رعد و برق» مهمان خانه ها خواهد بود.

 

*نفیسه ترابنده

مطالب مرتبط