۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱

بلینکن: زمان برای به نتیجه رسیدن توافق جدید با ایران در حال کمتر شدن است / ایران با حسن نیت رفتار نکند به سایر گزینه‌ها روی می‌آوریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در جمع خبرنگاران درباره زمان بازگشت به توافق هسته ای با ایران (برجام) مدعی شد که محدودیت زمانی برای این مساله تعیین نمی‌کنم ...

بلینکن: زمان برای به نتیجه رسیدن توافق جدید با ایران در حال کمتر شدن است / ایران با حسن نیت رفتار نکند به سایر گزینه‌ها روی می‌آوریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در جمع خبرنگاران درباره زمان بازگشت به توافق هسته ای با ایران (برجام) مدعی شد که محدودیت زمانی برای این مساله تعیین نمی‌کنم اما زمان بسیار بسیار بسیار کوتاه شده است.

این مقام ارشد دولت بایدن در تدام فضاسازی ها در بحبوبه مذاکرات وین ادعا کرد که نمی خواهم برای فرصت باقی مانده یک محدوده زمانی تعیین کنم اما باید بگویم فرصت رو به اتمام است و دستیابی به مزایای برجام از طریق بازگشت متقابل به پایبندی به این توافق هر روز با پیشرفت های ایران در برنامه هسته ای آن مشکل تر می شود.

بلینکن تصریح کرد که ما به دلیل یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی آمریکا در یک دهه گذشته، یعنی خروج از برجام، به این نقطه رسیده ایم.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که در پی این اقدام برنامه هسته ای ایران پیشرفت و فعالیت منطقه ای ایران بیشتر شده است.

بلینکن در ادامه اتهام پراکنی ها علیه نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد: در خروج از توافق هسته ای ایران به ما قول داده شد که با توافق قوی‌تری جایگزین شود  فشار حداکثری که علیه ایران اعمال می‌شود، فعالیت‌های مخرب این کشور را در سراسر منطقه مهار می‌کند.

وی ادعا کرد: در عوض، البته ما دقیقا شاهد برعکس آن بودیم. ایران از محدودیت‌هایی که برجام بر آن تحمیل کرده بود، رها شده است و به اقدامات تهاجمی خود در هر کشوری در منطقه ادامه می‌دهد.

بلینکن در تداوم سیاست های فشار و تعامل آمریکا مدعی شد ما فعالانه به دنبال گزینه‌ها و جایگزین‌های دیگر هستیم.

این مقام دولت بایدن در تداوم اتهام افکنی ها و سیاست ایران هراسی بدون به اشاره به این مطلب که آمریکا چگونه نقض برجام و بدعهدی خود را جبران خواهد کرد ، مدعی شد که اگر ایران با حسن نیت رفتار نکند، به سایر گزینه ها روی می آوریم.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد آنچه تحمل نخواهیم نکرد بازی کردن ایران با زمان در میز مذاکره (وقت کشی) از طریق عدم تعامل با حسن نیت و سرعت و در عین حال ادامه توسعه برنامه هسته ای اش است.این گزینه پایدار نیست و نخواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ما در حال بررسی گزینه‌ها و جایگزین ها هستیم، مدعی شد واشنگتن در مقایسه با سال گذشته،  تقریبا در همه مسائل از جمله  برنامه هسته ای ایران، احتمال تجاوز روسیه علیه اوکراین و همسایگانش و تلاش های چین برای به چالش کشیدن نظم بین المللی با متحدان و شرکای خود هم عقیده و همسو است.

راب (رابرت) مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در تداوم فضاسازی ها و سیاست ایران هراسی غرب علیه پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بدون اشاره به نقض برجام و بدعهدی کشورش در این زمینه مدعی شد زمان برای احیای برجام رو به اتمام است و شکست مذاکرات به تشدید بحران منجر خواهد شد.

وی در تداوم این اتهام افکنی ها درباره پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد اگر آنها با سرعت کنونی خود پیش بروند، فکر می کنم در چند هفته آینده  به این نتیجه خواهیم رسید که دیگر توافقی برای احیا باقی نمانده است.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که دولتش سیاست شکست خورده فشار و تعامل را پیگیری می کند، مدعی شد که مشخص است ایران با گسترش برنامه هسته ای خود به دنبال ایجاد اهرم فشار و استفاده از آن برای دستیابی به توافق بهتر است اما این روش موفق نخواهد شد.

رابرت مالی مدعی شد اگر آنها سعی کنند اهرم فشار بیشتری ایجاد کنند، اول اینکه آنها یک توافق بهتر بدست نخواهند آورد زیرا ما اعلام کرده ایم آماده ایم آنچه را پنج سال پیش در مورد آن مذاکره شده است، انجام دهیم. دوم اینکه اگر رویکرد آنها این باشد، استراتژی آنها نتیجه معکوس خواهد داد.

این مقام آمریکایی در تداوم اتهام افکنی ها و پیشبرد سیاست فشار بر ایران مدعی شد در آینده ای نزدیک  مجبور خواهیم شد برجام را مرده در نظر بگیریم و باید در مورد یک توافق کاملا جدید وارد مذاکره شویم و البته وارد یک دوره تشدید بحران خواهیم شد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار