۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

افشای اسناد تکلیف قانونی دولت برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی/ پاسخ معاون وزیر درباره زمان اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، معاون سابق روابط کار وزارت کار درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این یک تکلیف قانونی است و از نظر حقوقی یک «حق مُکتَسِبه» برای کلیه مستمری‌بگیران تا پایان سال ۱۴۰۱ است. حاتم شا...

 آدرس درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشور/ https://www.sabasrm.ir/

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، معاون سابق روابط کار وزارت کار درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این یک تکلیف قانونی است و از نظر حقوقی یک «حق مُکتَسِبه» برای کلیه مستمری‌بگیران تا پایان سال ۱۴۰۱ است.

حاتم شاکرمی، معاون سابق روابط کار وزارت کار اسنادی را که ثابت می‌کند متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و همسان سازی باید برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز اعمال شود منتشر کرد.

حاتم شاکرمی گفت: افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ هم بازنشسته شدند، مشمول متناسب‌سازی هستند که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به جز در مورد حداقل‌بگیران سال ۱۴۰۰، متناسب‌سازی را برای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نکرده است.

به گزارش نبض بازار، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سال‌هاست که به یکی از مطالبات اولیه مستمری‌بگیران این سازمان (به ویژه مشمولان مستمری‌بگیر سایر سطوح) بدل شده است. بسیاری از فعالان حقوق بازنشستگان بر این باور هستند که سازمان تامین اجتماعی نسبت به این مسئله یک وظیفه قانونی دارد، اما این سازمان گاه نگاهی متفاوت‌تر به این موضوع داشته و دربرابر اجرای متناسب‌سازی سکوت کرده و تعلل‌های طولانی انجام می‌دهد.

حاتم شاکرمی (معاون سابق روابط کار وزارت کار و کارشناس امور کار و تامین اجتماعی) به عنوان یک کارشناس دادگستری در حوزه روابط کار نسبت به مسئله متناسب‌سازی و معوقه موسوم به ۲۵ درصد آن نظرات حقوقی متفاوتی دارد. گفتگوی ایلنا با شاکرمی را در ادامه می‌خوانید:

فلسفه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از ابتدا چه بود؟  

لازم است جهت تنویر افکار عمومی و به خصوص کسانی که در زمینه مسائل کارگری تلاش می‌کنند، نکاتی مطرح شود تا در این زمینه با اطلاعات دقیقی مسائل مورد بحث ارائه شود. واقعیت این است که متناسب‌سازی حقوق مستمری بازنشستگان یک تکلیف قانونی برای جبران افت مستمری آن‌ها نسبت به سال برقراری مستمری بازنشسستگان است. این تکلیف قانونی باید در مورد کلیه احکام بازنشستگانی که تا پایان برنامه ششم توسعه صادر شده و مستمری آن‌ها برقرار شده است، اعمال شود؛ این درحالی است که متاسفانه هنوز سازمان تامین اجتماعی (علیرغم وجود مصوبات) قانونی نسبت به اجرای کامل این وظیفه قانونی خود (در کنار اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی) اقدام نکرده است؛ لذا درخصوص متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل اینکه در متناسب‌سازی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ صد در صد عمل نشده است؛ در واقع در بحث متناسب‌سازی سازمان ۷۵ درصد از کل آن را انجام داده و در مورد بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به جز حداقل‌بگیران سال ۱۴۰۰ هنوز اصلا این تکلیف را انجام نداده است.

این تکالیف قانونی سازمان در راستای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان شامل چه مواردی هستند؟  

همانطور که در بیان مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی و نمایندگان‌شان بار‌ها مطرح شده، سازمان تامین اجتماعی در بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه مکلف شده است که مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای برنامه ششم، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را برای جبران افت میزان مستمری آن‌ها متناسب‌سازی کند.

در بند (ب) بخشنامه ۱/۷۶ سازمان تامین اجتماعی با موضوع متناسب‌سازی مرحله دوم حقوق مستمری بگیران (به تاریخ ۲۲ /۲/ ۱۴۰۰ و به شماره ۱۳۴۵/۱۴۰۰/۱۰۰) متناسب‌سازی حقوق کلیه مستمری بگیرانی که پرونده آن‌ها فعال بوده و همچنین افرادی که تا پایان برنامه ششم توسعه مستمری آن‌ها برقرار می‌شود (و به ویژه بند ۴ این بخشنامه که طبق آن متناسب‌سازی برای افرادی که مستمری آن‌ها در سال ۱۴۰۰ یا تا پایان برنامه ششم برقرار خواهد شد)، مورد تاکید قرار گرفته است.

پس به دلیل اینکه برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۱ تمدید شده افرادی که در سال ۱۴۰۱ هم بازنشسته شدند مشمول متناسب‌سازی مستمری خود می‌شوند؟

بله؛ دقیقا افرادی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ هم بازنشسته شدند، مشمول متناسب‌سازی هستند که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به جز در مورد حداقل بگیران سال ۱۴۰۰، متناسب‌سازی را برای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نکرده است.

چرا در میان برخی مدیران سازمان تامین اجتماعی و سایر مسئولان ذی‌ربط به گونه‌ای صحبت می‌شود که این متناسب‌سازی گویا یک هدیه، هبه یا مزایای جانبی بوده که سازمان به بازنشستگان خود اهدا کرده است؟  

به هیچ وجه چنین نیست و این یک تکلیف قانونی است و از نظر حقوقی همسان سازی یا متناسب‌سازی یک «حق مُکتَسِبه» برای کلیه مستمری‌بگیران تا پایان سال ۱۴۰۱ است که متاسفانه سازمان بطور کامل برای بازنشستگان در دو سال گذشته آن را اجرا نکرده است و باید به اجرای قانون تن دهد.

متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ شامل چه آیتم‌ها و مواردی بوده و به چه گزینه‌هایی اصابت دارد؟  

همانطور که گفتم اساسا متناسب‌سازی جبران ضریب افت مستمری در زمان برقراری است که می‌شود اینطور توضیح داده شود:

۱) اعاده سطح مستمری نسبت به زمان برقراری یا همان جبران ضریب افت مستمری که در زمان برقراری مستمری به نسبت حداقل دستمزد به مستمری زمان محاسبه (به نسبت خود حداقل دستمزد) به دست می‌آید. در پایان ضریب بدست آمده ضربدر حداقل دستمزد زمان اجرا می‌شود. اکنون سازمان تامین اجتماعی تنها ۷۵ درصد از آن را اجرا کرده و ۲۵ درصد آن باقی مانده که اولین نقص عملکرد سازمان در این زمینه است.

۲) حداقل پرداختی به کلیه حداقل بگیران، با ۳۰ سال سابقه مصوب شد و حداقل بگیران با ۲۰ سال سابقه و کمتر، و به ازای هر سال مازاد بر ۳۰ سال تا سقف ۳۵ سال مصوب شد.

۳) تفاوت تطبیق تا ۵۰ درصد مستمری اسفندماه سال برقراری: یعنی یکی از آیتم‌های متناسب‌سازی تفاوت تطبیق تا ۵۰ درصد مستمری اسفندماه همان سال برقراری که کمتر از آن نباشد و بالای ۱۰۰ درصد مستمری اسفند سال برقراری هم نباشد.

۴) افزایش کمک معیشتی و مسکن و افزایش هزینه عائله‌مندی که یکسان‌سازی مبلغ آن با بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر دستگاه‌های اجرایی منظور شده است.

۵) مشمولیت متناسب‌سازی براساس قانون و بخشنامه‌های هیات امنا و هیات مدیره سازمان قطعی است و کلیه بازنشستگان تا پایان دوره ۱۴۰۱ مشمول خواهند بود.

در این زمینه می‌شود به گزارش وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورخه ۱۷ /۳/ ۱۴۰۰ به شماره ۴۵۲۲۱ هم در مورد متناسب‌سازی استناد کرد.

درباره ادعای مدیرعامل سازمان که در صورت اجرای متناسب‌سازی نیز این اقدام تنها ۴ تا ۵ درصد روی میزان مستمری بازنشستگان سایر سطوح تاثیر خواهد داشت، چه نظری دارید؟

آقایان (در مدیریت سازمان تامین اجتماعی) می‌توانند ابتدا بخشنامه و مصوبات متناسب‌سازی را به طور کامل از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در هر ابعاد و آیتم‌هایی که بوده را اجرا کنند و سپس ببینند اجرای کامل با محاسبات کارشناسان خودشان چه میزان تاثیر خواهد داشت! از آنجا که در دو سال گذشته برای مستمری‌بگیران سایر سطوح متناسب‌سازی اجرا نشده، پیشاپیش نمی‌توان نظری داد.

پاسخ معاون وزیر درباره زمان اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از جنس همسان‌سازی است، اظهار کرد: همسان‌سازی‌ها و متناسب‌سازی‌ها بار مالی بسیار سنگینی را به صندوق‌های بازنشستگی و سایر مجموعه‌های مرتبط تحمیل می‌کند و اجرای آن نیازمند به اختصاص زمان و بررسی و تخصیص منابع لازم است.

علیرضا عسگریان با اشاره به روند تکمیل داده‌ها و اطلاعات اقتصادی مردم در پایگاه رفاه ایرانیان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. نزدیک به یازده شاخص اساسی در این پایگاه است که این یازده شاخص مدام به‌روزرسانی و تجزیه تحلیل می‌شوند.

علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با اموری مثل برنامه هفتم توسعه و سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی در این برنامه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، پایگاه رفاه ایرانیان و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیحاتی ارائه کرد.

 اجرای متناسب‌سازی بار مالی بسیار سنگینی دارد

وی با اشاره به بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، از بار مالی آن بر صندوق‌ها گفت.

عسگریان با اشاره به اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از جنس همسان‌سازی است، اظهار کرد: همسان‌سازی‌ها و متناسب‌سازی‌ها بار مالی بسیار سنگینی را به صندوق‌های بازنشستگی و سایر مجموعه‌های مرتبط تحمیل می‌کند و اجرای آن نیازمند به اختصاص زمان و بررسی و تخصیص منابع لازم است.

امکان ندارد تغییر سن بازنشستگی تدریجی نباشد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث اصلاحات پارامتریک مندرج بر برنامه هفتم توسعه در پاسخ به انتقادات مطرح درباره تند بودن روند تغییرات بازنشستگی در این سند گفت: تغییرات در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد. حتی خود تدریجی بودن این تغییرات هم حتی محل بحث و گفتگوی باز است و هنوز چیزی نهایی نشده است. تغییرات سنجه‌ای شاید پنج ساله باشد و تغییرات در این عرصه طی پنج سال شوک آور نیست. قرار نیست تغییری طی یک یا دو سال رخ دهد و هیچ فردی در این حوزه؛ نظری مبتنی بر تحولات ضربتی پارامتریک ندارد.

وی افزود: صندوق‌های تامین اجتماعی اکنون با موقعیت خاصی مواجه هستند و منابع آن‌ها باید تامین شوند. از سوی دیگر، مردم و بازنشستگان نیز نباید بیش از این از ناحیه سیاست‌های مربوط به حفظ منابع صندوق‌ها آسیب ببینند. این دو مورد، پارامترهای اصلی ما در سیاست‌گذاری هستند. ما این دو پارامتر را باید با هم در نظر گرفته و نقطه تعادل بین حفظ منابع صندوق‌ها و وارد نیامدن فشار به جامعه را پیدا کنیم و روی همان نقطه تعادل حرکت کنیم. اگر آن نقطه تعادل محور گفتگوهای حول برنامه هفتم باشد، دیگر همه نسبت به اجرای آن پاسخگو و مسئولیت پذیر خواهند بود.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

ناشناس

۱۵ خرداد ۱۴۰۲


شما قانون را رعایت نمی کنید بعد به فکر منابع صندوق ها صحبت میکنید کیا منابع صندوق ها را از بین بردند به آن هم جواب دهید فکر نمی کنید مدیران خطا کرده باشند و شما روزتان به آنها نمی رسد چرا دولت منابع صندوق ها را بلوکه کرده جواب دهید

نظرات بسته شده است