۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶

اجتماعی

احکام جدید بازنشستگان کشوری صادر شده | حکم بازنشستگان چیست؟

احکام جدید بازنشستگان برای دریافت حقوق چگونه شد؟ در اندیشه معاصر جواب را ببینید.

احکام جدید بازنشستگان کشوری صادر شده | حکم بازنشستگان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یدالله فرجی فعال صنفی بازنشستگان کارگری به لزوم صدور هر چه سریعتر احکام حقوقی جدید بازنشستگان تاکید کرد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و مشاهده اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۳

با توجه به اینکه نرخ تورم در کشور ما سرعت فزاینده ای را داشته و هر ساله شاهد افزایش قیمت ها در بخش های مختلف اقتصادی کشور می باشیم، نهادهای حمایت کننده کارمندان و کاگران نیز سعی بر این داشته تا با جلب موافقت دولت و مجلس، حقوق این گروه ها را نیز تا حد امکان، متناسب با نرخ تورم افزایش داده تا این افراد برای تامین معاش خود و خانواده شان دچار مشکل نشوند.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

سازمان بیمه ‌ای مربوط به بازنشستگان کشوری، صندوق بازنشستگی کشوری بوده که با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و مسئولیت اداره امور بازنشستگان کشوری را بر عهده دارد. صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله با توجه به تصمیم دولت و مصوبه مجلس، افزایش حقوق بازنشستگی افراد کشوری را اجرایی نموده و منابع لازم برای پرداخت آن را ارائه می نماید.

افزایش حقوق کشوری، هر ساله در حکم حقوق بازنشستگان کشوری منعکس گردیده و از طریق صندوق بازنشستگی کشوری به اطلاع آن ها می رسد. طبق احکام جدید ، به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال هزار و چهارصد و دو، افزایش خواهد داشت و بنابراین احکام جدید ، متناسب با این مبلغ افزایش حقوق اصلاح گردیده و در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

ورود به سایت و سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری cspf.ir

در سال های گذشته، افراد کشوری، در ابتدای سال و پس از تصویب و اعمال افزایش حقوق بازنشستگی باید برای اطلاع از احکام جدید بازنشستگان کشوری حضورا به صندق بازنشستگی کشوری مراجعه نموده و احکام جدید بازنشستگی خود را دریافت می نمودند که فرآیندی وقت گیر و هزینه بر بود.

به همین دلیل، همراستا با گسترش مفهوم دولت الکترونیک و غیر حضوری شدن خدمات دولتی، صندوق بازنشستگی کشوری نیز اقدام به تاسیس سامانه ای نموده است که بازنشستگان کشوری می توانند در ابتدای هر سال، با مراجعه به آن برای دریافت احکام جدید بازنشستگان کشوری اقدام نمایند. لینک ورود به سایت و سامانه احکام جدید  cspf.ir در قسمت زیر ارائه گردیده است.
سایت و سامانه احکام جدید  cspf.ir همچون سال های گذشته سایت صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir بوده که  می توانند با مراجعه به آن و بی آن که نیاز به مراجعه حضوری باشد، از طریق بخش (درگاه خدمات الکترونیکی) برای دریافت احکام جدیدو اطلاع از میزان افزایش حقوق بازنشستگی خود اقدام نمایند.

همه «حداقل‌بگیر» می‌شوند!

به گفته وی، افزایش ناچیز دستمزدِ سایر سطوح مزدی، کمال بی‌عدالتی‌ست؛ بازنشسته‌ای که سی سال برای این کشور زحمت کشیده و عرق ریخته و پای تولید و سازندگی ایستاده، چرا باید «سایر سطوح مزدی» به حساب بیاید و مشمول افزایش ۲۲ درصدی حقوق شود؟

فرجی تاکید کرد: افزایش سایر سطوح مزدی کمتر از حداقل مزد و مستمری، هیچ تناسبی با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی ندارد و با این رویکرد، به تدریج سایر سطوح مزدی از میان برداشته می‌شود و همه بازنشستگان تبدیل به حداقل‌بگیر می‌شوند؛ بازنشسته‌ای که امروز سایر سطوح است، در زمان اشتغال حقوق بالاتر از حداقل دستمزد داشته و بیشتر از حداقل بیمه تامین اجتماعی پرداخته؛ پس حالا باید از اندوخته‌ی سی سال خود، حقوق عادلانه دریافت کند؛ انصاف نیست که این بازنشسته را به یک حداقل‌بگیرِ چند بار زیر خط فقر بدل کنند.

او افزود: افزایشی مطابق با تورم و سبد هزینه‌های زندگی، باید بلااستثنا به همه مستمری‌ها اضافه شود؛ نباید تفاوتی میان حداقل و سایر سطوح باشد؛ ماده ۹۶ این الزام را تاکید کرده است؛ این ماده قانونی باید مبنای تصمیم‌گیری در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی قرار بگیرد.

۲۰ درصد افزایش اصلاً کافی نیست

این بازنشسته با تاکید بر اینکه بازنشستگان دولتی سطح حقوق بالاتری نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی دارند؛ اضافه کرد: بازنشستگان صندوق‌های دولتی سطح حقوق و مزایای بالایی دارند و عموم آن‌ها با ۲۰ درصد افزایش حقوق، بیش از ۱۲ یا ۱۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند؛ گرچه این رقم اصلاً کافی نیست اما بازهم بهتر از حقوق کارگران بازنشسته است که گویا قصد دارند آن را با افزایش امسال به ۱۰ میلیون تومان برسانند؛ وقتی خط فقر بیش از ۳۰ میلیون تومان است، بازنشسته با ۱۰ میلیون که هیچ، با ۱۵ میلیون هم نمی‌تواند نصف ماه زندگی کند.

فرجی در ادامه بیان کرد: خیلی دوست داریم بدانیم فیش حقوق و مزایای مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است و چه ارقامی دارد؛ واقعاً آقایان با ماهی چند میلیون تومان زندگی می‌کنند که در مصاحبه‌ها از ۲۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان کشور دفاع می‌کنند؟ چطور توقع دارند یک خانواده بازنشسته با ۱۰ میلیون تومان ناچیز، ۳۰ روز یک ماه را سر کند و هیچ مشکلی نداشته باشد؟! اول از فیش‌های حقوقی خودشان رونمایی کنند بعد در مورد حقوق بازنشستگان تصمیم بگیرند!

نحوه دریافت حکم حقوق احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۳

بازنشستگان کشوری برای دریافت حکم حقوق احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۳ و فیش حقوقی بازنشستگان لازم است که ابتدا وارد سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری شوند
شخص ابتدا، باید مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سایت صندوق بازنشستگی کشوری یعنی cspf.ir را جست و جو نماید تا مطابق تصویر زیر وارد صفحه اصلی سایت شود.برای دریافت حکم حقوق احکام جدید بازنشستگان کشوری ۱۴۰۳، شخص باید بر روی گزینه حقوق که در تصویر با فلش قرمز مشخص گردیده، کلیک نماید.در صفحه جدید؛ یعنی صفحه درگاه خدمات الکترونیکی سایت صندوق بازنشستگی کشوری، شخص باید بر روی گزینه دریافت فیش و حکم حقوقی کلیک کنداکنون فرد برای دریافت حکم حقوق احکام جدید بازنشستگی کشوری ۱۴۰۳ خود، باید اطلاعات مربوط به ورود به سامانه را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه ورود را کلیک نمایدپس از اینکه فرد وارد پورتال شخصی خود در سامانه درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری گردید، می تواند برای مشاهده و دریافت حکم حقوق احکام جدید بازنشستگی کشوری خود اقدام کند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط