۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳

استقلال با این شکایت فروردین ماه دوباره محروم می‌شود!/ خداحافظی دوباره شاگردان نکونام با لیگ قهرمانان؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،وقتی در زمستان سال ۱۴۰۰ استقلال به خاطر بحث‌های مدیریتی همراه با پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا محروم شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند این اتفاق زنگ خطری خواهد بود تا مدیران کلان ورزش کشورمان به فکر بیفتن...

لوگوی استقلال در مدت 78 سال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،وقتی در زمستان سال ۱۴۰۰ استقلال به خاطر بحث‌های مدیریتی همراه با پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا محروم شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند این اتفاق زنگ خطری خواهد بود تا مدیران کلان ورزش کشورمان به فکر بیفتند و مانع از تکرار چنین اتفاق تلخی شوند اما ضعف مدیریت در استقلال و عدم نظارت کافی بر عملکرد مدیران پیرامون پرداخت مطالبات طلبکاران خارجی باعث شد آبی پوشان پایتخت به رغم کسب عنوان قهرمانی در لیگ بیست و یکم، نتوانند در فصل جاری لیگ قهرمانان حاضر شوند و این مسئله تبعات بسیار سنگینی برای آنها داشت. حذف شدن استقلال در لیگ قهرمانان اتفاق تلخی بود که فروردین ماه امسال به وقوع پیوست و این مسئله روی تحولات مدیریتی در باشگاه تاثیر بسیار پررنگی داشت به طوری که علی خطیر پس از روی کار آمدن با صراحت تاکید کرد تا وقتی او مدیرعامل استقلال باشد تحت هیچ شرایطی اجازه تکرار چنین اتفاق تلخی را نمی‌دهد ولی حالا خبرهای رسیده حکایت از احتمال وقوع یک فاجعه دیگر برای استقلال دارد که البته خوشبختانه هنوز وقت کافی برای مدیریت بحران داریم و اساساً مسئله به بحران تبدیل نشده است ولی اگر موضوع را جدی نگیریم، قطعاً همان ماجرای تلخ قبلی تکرار شده و استقلال حتی در صورتی که سهمیه لیگ قهرمانان بگیرد، باز هم نمی‌تواند در این مسابقات شرکت کند. اتفاق تلخی که نکونام و شاگردانش در وقوع احتمالی آن کوچکترین تقصیری ندارند ولی متاسفانه برایشان تبعات روحی و مالی خواهد داشت.

شکایت‌های پرتغالی و برزیلی

مشکلات مالی و ضعف مدیریتی موجب شد استقلال تابستان امسال رافائل سیلوا را با وجود اینکه هنوز هم با استقلال قرارداد دارد از دست بدهد و این بازیکن با اتکا بر بندهای موجود در قراردادش، توانست یکطرفه با استقلال فسخ کند و حالا علاوه بر مطالبات فصل قبل، خواهان دریافت همه مبلغ موجود در قرارداد فصل جاری خودش هم شده است. سیلوا علیه استقلال در دادگاه بدوی حکم گرفته و اگر این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده و استقلالی‌ها نتوانند رضایت او را جلب کنند، هیچ چاره دیگری ندارند جز اینکه با او تسویه حساب نمایند. از طرف دیگر ریکاردو ساپینتو نیز در دادگاه اول خود حکمی به ارزش بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار علیه استقلال گرفته است و شکست خوردن استقلال در دادگاه تجدید نظر داستان را فوق العاده بغرنج خواهد کرد. در همین رابطه یکی از حقوقدانان آشنا به امور ورزشی به خبرورزشی گفت: با توجه به حساسیت پرونده و اینکه استقلال نماینده ایران است و حتی یک دلار هم اگر از این مملکت کمتر ارز خارج شود به نفع ورزش ایران است، ترجیح می‌دهم مصاحبه نکنم تا مبادا حرف‌هایم را با استناد به نام و سابقه‌ام به عنوان مدرک احتمالی علیه استقلال استفاده کنند ولی واقعیت امر این است که اصلاً تصور نکنید استقلال در دادگاه تجدید نظر به طور کامل برنده شده و بدهی‌هایش به رافائل و ساپینتو صفر می‌شود چون اولاً هر دو نفر قرارداد دارند و با استناد به آن عمل کرده‌اند و در ثانی، مصاحبه‌های تلویزیونی مدیران سابق و اسبق باشگاه موجود است که با صراحت از بدهی خودشان به ساپینتو و رافائل حرف می‌زنند. وقتی مدارک موجود است و خود این افراد هم اذعان کرده‌اند، تصوری کاملاً اشتباه است که فکر کنیم در دادگاه تجدید نظر همه چیز به نفع نماینده کشورمان می‌شود. ما در بهترین حالت فقط می‌توانیم با یک دفاعیه خوب میزان بدهی را کم کنیم که البته وقوع چنین اتفاقی نیز قطعی نیست.

فروردین، پایان مهلت

حکایت بدهی‌های خارجی استقلال و دریافت مجوز حرفه‌ای جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا سازوکاری دقیقاً مانند فصل گذشته دارد. باشگاه استقلال یا باید تمام مطالبات طلبکاران داخلی و خارجی خود که شکایت کرده و حکم قطعی گرفته‌اند را پرداخت کند یا اینکه از آنها به صورت کتبی مهلت چند ماهه بگیرد. البته مسئولان فدراسیون این هشدار را به استقلالی‌ها و سایر تیم‌های متقاضی دریافت مجوز حرفه‌ای داده‌اند که اصلاً سراغ گزینه مهلت گرفتن نروند. در واقع خیلی بعید به نظر می‌رسد افرادی که علیه یک باشگاه حکم قطعی بگیرند، زحمات خودشان را با ارائه مهلت کتبی هدر بدهند چون اگر به استقلال یا هر باشگاه دیگری چنین مهلتی بدهند و پس از پایان آن پولشان را دریافت نکنند، دوباره باید یک پروسه چند ماهه دیگر را برای دریافت حکم مجدد سپری کنند. این همان درخواستی بود که استقلال از شفر و استراماچونی هم کرد اما هیچکدام حاضر به پذیرش آن نشدند و تمام مطالبات خود را به همراه غرامت دریافت کردند. طبق خبرهای رسیده استقلال تا نیمه فروردین سال آینده برای تسویه حساب با ساپینتو رافائل و سایر طلبکارانش فرصت دارد و پس از آن اسناد مالی برای صدور مجوز حرفه‌ای وارد آخرین مرحله بررسی خواهد شد و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دقیقاً مانند سال گذشته کوچک‌ترین اغماضی پیرامون این مسئله صورت نخواهد گرفت و اگر استقلال نتواند با طلبکارانش تسویه حساب کند، دوباره از لیگ قهرمانان محروم خواهد شد.

چشم امید به دادگاه عالی ورزش

در این میان باشگاه استقلال البته جدا از راهکار تسویه حساب با طلبکاران، هنوز یک امید کوچک دیگر هم دارد. از قرار معلوم راهکاری وجود دارد که اگر اجرایی شود، استقلال در صورت نتیجه نگرفتن در کمیته انضباطی فیفا می‌تواند پرونده را به دادگاه عالی ورزش ببرد. این دادگاه مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است و اگر استقلالی‌ها در آن بازنده شوند احتمال اینکه غرامت پرداختی به خارجی‌ها افزایش پیدا کند نیز اصلاً کم نیست اما تنها مزیت آن این است که روند بررسی پرونده چند ماه طول می‌کشد و اگر تاریخ صدورحکم دادگاه عالی ورزش پس از پایان مهلت تعیین شده برای ارسال مدارک جهت دریافت مجوز حرفه‌ای در فروردین ماه سال آینده باشد، استقلالی‌ها می‌توانند مجوز حرفه‌ای گرفته و فصل آینده در لیگ قهرمانان حاضر شوند. این پرونده‌ها هم تکلیفشان به سال ۲۰۲۵ یعنی فروردین ۱۴۰۴ موکول خواهد شد. این دقیقاً همان قاعده‌ای بود که استقلال زمستان سال ۱۴۰۰ می‌توانست از آن استفاده کند چون دادگاه عالی ورزش در آن مقطع هنوز حکم قطعی خود پیرامون استراماچونی را صادر نکرده بود ولی استقلالی‌ها با وجود بهره‌مندی از چنین فرصتی، به دلایل دیگری از لیگ قهرمانان محروم شدند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط