۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳

احکام جدید رتبه بندی معلمان صادر شد/ جدول نهایی رتبه بندی معلمان (۱۳شهریور۱۴۰۲)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، احکام رتبه بندی معلمان که از هفته اول شهریور توسط کارگزینی‌های وزارت آموزش و پرورش شروع شده بود، صادر شد و اکنون از مهمترین اخبار معلمان است که در اندیشه معاصر به این مورد مهم می پردازیم. معلمان ت...

احکام جدید رتبه بندی معلمان صادر شد/ جدول نهایی رتبه بندی معلمان (۱۳شهریور۱۴۰۲)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، احکام رتبه بندی معلمان که از هفته اول شهریور توسط کارگزینی‌های وزارت آموزش و پرورش شروع شده بود، صادر شد و اکنون از مهمترین اخبار معلمان است که در اندیشه معاصر به این مورد مهم می پردازیم.

معلمان توجه داشته باشند که تا کنون تعداد محدودی رتبه به هر منطقه ارسال شده و تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به مرور رتبه‌بندی ها به ادارات ارسال میشود.

آموزش و پرورش خطاب به معلمان اعلام کرد:  از مراجعه حضوری یا تماس تلفنی خودداری فرمایید. چنانچه حکمی برای شما صادر شده باشد در سامانه مای مدیو قابل رویت است بنابراین نیاز به مراجعه حضوری به ادارات نیست.

از روز ۵شنبه لیست تاییدیه برخی رتبه های ۴ هم از طریق سیستم امور اداری شهرستانها دریافت و احکام مربوطه صادر و یا درحال صدور می باشد. در روزهای آینده تاییدیه رتبه های ۵ هم ارسال خواهد شد. به گزارش نواندیش از فرهنگیان، معلمان برای اطلاع از نتیجه رتبه بندی خود با مراجعه به سامانه https://my.medu.ir در قسمت حکم شاغلین می توانند احکام اصلاحیه رتبه صادر شده را ملاحظه و نیازی به تماس و یا مراجعه به کارشناسی های امور اداری ندارند.

جدول نهایی رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲

اجرای این طرح بزرگ نیازمند همکاری ویژه تمام فرهنگیان گرامی می باشد که شرایط حضور در آن را دارند و مدارک امتیاز آور و فرم های مربوطه خود مانند تقدیرنامه ها، گواهی ثبت نام دوره های ضمن خدمت فرهنگیان ۱۴۰۲، گواهی شرکت در مسابقات و جشنواره ها و… را در چهار مرحله مهم که در جدول زیر اشاره شده است، در سامانه رتبه بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir تکمیل و ارسال نمایند.

آیتم های رتبه بندی معلمان در سامانه
شایستگی های عمومی شایستگی های تخصصی شایستگی های حرفه ای تجربه
خوداظهاری خود اظهاری خود اظهاری سنوات خدمت
—- مدرک تحصیلی کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها سابقه تدریس به همکاران
—- دستاورد ها و خلاقیت های نو آوری طرح های آموزشی دریافت تقدیر نامه
—- تالیف و تدوین کتاب مشارکت در کارگاه ها و شورا ها دوره ضمن خدمت
—- تالیف و تدوین مقاله یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوری ارزشیابی عملکرد سالیانه
جدول امتیازبندی شماره ۱: ابعاد و عناوین شایستگی های عمومی
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
صفات و ویژگی های شخصیتی فرد

(۱۸۰)

ارتباط و تعامل موثر

(۶۰)

برقراری ارتباط کارآمد و مناسب با دیگران ارزیابان حرفه ای مدیر مستقیم
مهارت تفکر و حل مسئله

(۶۰)

استفاده از مهارت های تفکر برای ارائه، ارزیابی و اجرای راه حل ها در مواجهه با مشکلات و مسائل آموزشی و تربیتی
خلاقیت و تحول خواهی

(۶۰)

الهام بخش بودن برای دیگران و ایجاد راه حل های خلاقانه برای تحوب و رشد
باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور و پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلای اسلامی، قوانین و مقررات

(۱۲۰)

باور به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی، روحیه جهادی

(۷۰)

پایبندی به ارزش های اسلامی-ایرانی و انقلاب اسلامی و تلاش در جهت صیانت از آن ها
رعایت اخلاق اسلامی

(۲۵)

رعایت و حفظ تمامی شئون اسلامی و معلمی ( اخلاق، پوشش، حفظ کرامت و..) گزینش مدیر مستقیم
قانون گرایی و قانون مداری

(۲۵)

پایبندی به قوانین و مقررات اداری و آموزشی در راستای وظایف شغلی حراست مدیر مستقیم
جدول امتیازبندی شماره ۲: ابعاد و عناوین شایستگی های تخصصی
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
تسلط بر فرایند و برایند دانش تخصصی ( موضوع تدریس)، دانش تربیتی و حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی-یادگیری

(۱۲۰)

تسلط بر دانش تخصصی موضوعی

(۴۰)

تسلط بر دانش تخصصی و حوزه های آن، حسب اقتضای برنامه درسی و حوزه های یادگیری در برنامه درسی ارزیابان حرفه ای سرگروه ها ( با اخذ نظر از گروه آموزشی مربوطه) یا راهبران آموزشی یا مدیر مستقیم برحسب مورد
تسلط بر دانش یاددهی-یادگیری

(۳۰)

تسلط بر دانش یاددهی-یادگیری و آشنایی با روش های کاربست آنها در موقعیت های آموزشی و شعلی متناسب با شرایط مخاطبان ارزیابان حرفه ای معلم
تسلط بر دانش تربیتی

(۳۰)

تسلط بر دانش تربیتی و آشنایی با روش های کاربست آن در موقعیت های منتاسب با شرایط مخاطبان ارزیابان حرفه ای معلم
تسلط بر استاد بالادستی

(۲۰)

نشان دادن دانش عمیق در خصوص سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول و مبانی حاکم بر آن، برنامه درسی ملی، اهداف دوره های تحصیلی و آیین نامه اجرایی مدارس ارزیابان حرفه ای معلم
دستاوردها و خلاقیت و نوآوری علمی

(۳۰)

پیشنهاد تولید و ساخت

(۳۰)

طراحی، تولید و ساخت نرم افزار، تجهیزات و ابزارهای آموزشی، پرورشی ، کمک آموزشی و اداری ارزیابان حرفه ای معلم
توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش

(۳۰)

پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین متب و مقالات مرتبط (۳۰) اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی؛ هر مورد ۳امتیاز

تالیف، تدوین یا ترجمه کتاب در زمینه آموزشی و تربیتی؛ هرمورد ۵امتیاز

مقاله چاپ شده در نشریات علمی معتبر و مرتبط با آموزش و پرورش؛ هر مورد ۵امتیاز

ارزیابان حرفه ای معلم
آخرین مدرک تحصیلی

(۸۰)

مدرک تحصیلی اخذ شده

(۸۰)

دکتری: ۸۰امتیاز

کارشناسی ارشد: ۶۰امتیاز

کارشناسی: ۴۰امتیاز

کاردانی: ۳۰امتیاز

دیپلم: ۱۰امتیاز

اخذ مدرک از دانشسرا و مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی: ۲۰امتیاز

هیئت ممیزه توسط امور اداری معلم
جدول امتیازبندی شماره ۳: ابعاد و عناوین شایستگی های حرفه ای
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تحصصی و تربیتی

(۱۲۰)

 

کاربست مهارت های یاددهی-یادگیری

(۶۰)

مهارت های تدریس اثربخش در رشته های تخصصی یا کاربست تلفیقی دانش و مهارت های معلمی یا ایجاد موقعیت های یاددهی-یادگیری متناسب با شرایط دانش آموزان ( مهارت های اثربخش در شغل) ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
مهارت های تربیت (۶۰) مهارت های اثربخش تربیتی با کاربست اصوب تعلیم و تربیت اسلامی و دانش روانشناسی در موقعیت های تربیتی، متناسب با اهداف، نیازها و ویژگی های فراگیران ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
 

عملکرد رقابتی در موقعیت آموزشی و پرورشی

(۱۲۰)

مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری

(۶۰)

حضور فعال در شوراهای آموزشی پرورشی، اداری، کارگروه ها، انجمن ها، پایگاههای بسیج، اردوهای جهادی و .. ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
یادگیری مستمر

(۳۰)

بهره گیری از دانش روز یا کسب مهارت های لازم جهت رشد خود و دیگران مرتبط با عناوین شغلی ارزیابان حرفه ای معلم، مدیر مستقیم ( با اخذ نظر از شورای مدرسه، انجمن اولیا مربیان، ستاد تربیتی)
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های تابغع وزارت و معتبر ملی

(۳۰)

رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های منطقه ای، ناحیه ای و شهرستان: ۵ تا ۳ امتیاز

رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های استانی : ۸ تا ۱۰ امتیاز

رتبه ۱ تا ۳ در مسابقات و جشنواره های کشوری:۱۳ تا ۱۵ امتیاز

(سقف ارائه مقام های کسب شده ۲۰امتیاز)

معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۱۰امتیاز

معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۱۵امتیاز

معلم، پژوهشگر و کارمند نمونه منطقه ای: ۲۰امتیاز

ارزیابان حرفه ای معلم
جدول امتیازبندی شماره ۴ : ابعاد و عناوین شایستگی های تجربه
ابعاد عنوان شایستگی تعریف شایستگی مراجع ارزیابی نهایی مراجع اظهارنظر و ارزیابی اولیه
توانمندی های کسب شده در طول سال های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی

(۲۰۰)

سنوات خدمتی

(۶۰)

به ازای هر سال سابقه خدمت تجربی: ۲ امتیاز هیئت ممیزه امور اداری
ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری

(۳۰)

میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد دو سال آخر اشتغال، به ازای هر نمره بالاتر از ۷۰، ۱امتیاز هیئت ممیزه امور اداری
گواهی های ضمن خدمت

(۶۰)

عمومی حداکثر ۱۰۰ساعت ( هر ۵ساعت ۱امتیاز)

تحصصی خداکثر ۲۰۰ساعت ( هر ۵ساعت ۱امتیاز)

هیئت ممیزه امور اداری
سابقه تدریس به همکاران

(۳۰)

تدریس در کارگاه های تخصصی و کلاس های آموزش خانواده: هر مورد ۱ امتیاز

تدریس در دوره ضمن خدمت یا در دانشگاه های وابسته به وزارت: هر ۱۰ ساعت تدریس ۱ امتیاز

ارزیابان حرفه ای معلم
دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش

(۲۰)

رئیس جمهور: هرمورد ۳/۵ امتیاز

معاون رئیس جمهور و وزیر: هر مورد ۳ امتیاز

استاندار، معاون وزیر یا رئیس سازمان یا همتراز آن ها: هرمورد ۲/۵ امتیاز

مدیرکل: هرمورد ۲ امتیاز

رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه: هرمورد ۱ امتیاز

مدیر واحد آموزشی: هر مورد ۰/۵ امتیاز

( حداکثر امتیاز هریک ار مصادیق کسی رتبه و دریافت تقدیرنامه، ۲۰ امتیاز)

مدیر مستقیم معلم

 

با تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، معلمان با طی فرآیند طی شده به رتبه‌های خود دست یافتند و در مجموع ۹۶۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی شدند البته در این فرآیند، اعتراضات مختلفی از سوی معلمان نسبت به رتبه‌های تعیین شده شکل گرفت.

در حال حاضر، رتبه‌بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات قرار دارد و معلمانی که نسبت به رتبه‌های خود معترض بودند در بازه زمانی اعلام شده با ثبت اعتراض و بارگذاری مدارک مرتبط، اکنون در انتظار برای تعیین رتبه‌های جدید هستند.

برای آگاهی از فرآیند رسیدگی به اعتراضات معلمان با مجتبی هاشمی؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورشگفت‌وگویی داشتیم.

اعلام نتایج اعتراضات تا پایان تابستان

مجتبی هاشمی؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد با رسیدگی به اعتراضات برخی از معلمان به نتایج رتبه‌بندی نیز اتفاق خاصی رخ ندهد چون معلمی که مدارک و مستندات را در اختیار ندارد، چگونه می‌تواند آنها را به دست بیاورد،  گفت: بنده نیز معتقدم باید به سراغ معیارهای جدی‌تر که مرتبط با رفتارهای معلمان بوده و قابلیت سنجش بهتری دارد، برویم!

وی ادامه داد: در مرحله پاسخگویی به اعتراضات، نظرات حوزه‌های تخصصی که در آیین‌نامه نیز مشخص شده همانند انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه اخذ می‌شود هم‌اکنون کارگروه‌ها در حال فعالیت هستند و به صورت روزانه گزارش‌ها دریافت می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان نتایج رسیدگی به اعتراضات مشخص شود.

۳۴ درصد معلمان معترض!

وی درباره اینکه چند درصد معلمان به رتبه خود اعتراض داشتند؟ گفت: از مجموع ۹۴۰ هزار معلم مشمول رتبه‌بندی، ۳۴ درصد معلمان به رتبه خود اعتراض داشتند البته باید توجه داشت که معلمان طبق قانون رتبه‌بندی، مجاز نیستند بالاتر از سنوات خود،  رتبه دریافت کنند به عنوان مثال برای ۱۵ سال سنوات خدمت، سقف رتبه ۳ تعیین شده است اما برخی معلمان برای این اعتراض ثبت کرده‌اند در حالیکه ما در آموزش و پرورش موظف هستیم طبق قانون تعیین شده حرکت کنیم هر چند نظرات شخصی متفاوتی داشته باشیم.

۳۴ درصد معلمان معترض!

( طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است. آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبه‌های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ است.)

بیشترین اعتراض معلمان به شاخص‌های رفتاری و ارائه مدارک

هاشمی درباره اینکه بیشترین اعتراض معلمان به چه مواردی بوده است، متذکر شد: بیشترین اعتراضات مربوط به شاخص‌های رفتاری و مواردی بود که مدیران مدارس درباره آنها اعلام‌نظر کرده بودند همچنین در بخش‌های مرتبط با ارائه مدارک و با توجه به دشواری موجود در ارائه مدارک، شاهد ثبت اعتراضات بودیم.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون در مرحله استقرار رتبه‌بندی هستیم و به دلیل اینکه بخشی از فرهنگیان معترض هستند، فرآیندها باید مبتنی بر شرایط گذشته باشد بنابراین در مرحله رسیدگی به اعتراضات نمی‌توان معیار جدیدی را برای رسیدگی به اعتراضات تولید کرد و اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان باید بعد از گذراندن این مراحل باشد تا عدالت برای همه رعایت شود.

وی افزود: مرحله استقرار رتبه‌بندی معلمان شامل دو مرحله، اجرا و پاسخگویی به شکایات است و در پایان این مرحله باید تمام افراد به رتبه استحقاقی خود برسند و پس از آن در مرحله ارتقا، می‌توان معیارهای جدید تدوین و آیین‌نامه رتبه‌بندی را اصلاح کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه  رتبه‌بندی، نخستین تجربه نظام اداری کشور در حوزه کیفیت‌سنجی حرفه‌ای معلمان است و طبیعتاً در حوزه اجرا اشکالاتی وجود دارد، گفت: بخشی از اشکالات نیز مرتبط با آیین‌نامه و مقررات بوده و این موارد شناسایی شده است.

رتبه‌بندی باید معطوف به آینده باشد نه گذشته

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  بیان کرد: معیارهای تدوین شده برای سنجش معلمان، قابلیت اصلاح دارد و باید از گذشته‌کاوی آن هم در جایی که به معلم اعلام نشده است، چه مسائلی در آینده برای شما اتفاق می‌افتد پرهیز کرده و به سمت آینده‌نگری برویم و بررسی کنیم فرد در شاخص‌های معلمی چه معیارهایی دارد؛ معلمان بسیاری در مناطق محروم کشور فعالیت می‌کنند که روزانه کیلومترها مسیر برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند یا ایثار بسیاری برای شاگردان خود انجام داده‌اند اما این معیارهای تخصصی معلمی در رتبه‌بندی لحاظ نشده است.

هاشمی معتقد است که معیارهای تخصصی مرتبط با شغل معلمان کاملاً قابل احصا است و در اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی باید مهارت‌های تخصصی معلمان بیشتر رصد و معلم با شاخص‌های مرتبط با شغل معلمی سنجیده شود.

رتبه بندی معلمان در گام های پایانی / رتبه بندی فرهنگیان در مدرسه رخ می دهد + جزئیات 18 02 /1401

رتبه‌بندی باید معطوف به آینده باشد نه گذشته

پاسخگویی به سؤالات فرهنگیان مرحله نخست رسیدگی به اعتراضات

وی با تشریح فرآیندهای بررسی اعتراضات رتبه‌بندی گفت: فرآیند رتبه‌بندی معلمان در سامانه انجام شد و طبیعتاً در چنین شرایطی، توجیه و پاسخگویی دشوار است بنابراین تلاش کردیم در مرحله بررسی اعتراضات، ابتدا به سؤالات فرهنگیان پاسخ دهیم؛ گام دوم و سوم در بررسی اعتراضات رتبه‌بندی، بررسی مدارک و مستندات مرتبط با اعتراض افراد و پس از آن تشکیل کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات است.

اعتراضات به رتبه‌بندی را چه کسانی بررسی می‌کنند؟

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات در سطح مناطق تشکیل شدند آن هم به دلیل نوع شناختی که منطقه آموزش و پرورش از نیروهای خود دارد چون یکی از پرسش‌ها و اعتراضات معلمان این بود که چه افرادی آنها را ارزیابی کرده‌اند بنابراین در کارگروه‌های رسیدگی به اعتراضات، افرادی که در مجموعه ادارات آموزش و پرورش تصمیم‌گیر هستند و نسبت به مدیریت مناطق آشنایی کامل دارند، وظیفه رسیدگی به اعتراضات را بر عهده دارند.

کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری یکی از کارگروه‌های تشکیل شده برای رسیدگی به اعتراضات است و به گفته هاشمی، در اینجا پرونده معلمان معترض در معیارهای مختلف سنجیده می‌شود همچنین رصد می‌شود آیا فرد مشمول رتبه‌بندی است یا خیر؛ ارزشیابی سه سال گذشته افراد در سامانه رتبه‌بندی لحاظ شده است و یکبار دیگر در فرآیند بررسی اعتراضات توسط کارگروه امور اداری این موضوع و سنوات خدمت افراد بررسی می‌شود.

رصد مدرک تحصیلی یکی دیگر از وظایف کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری است و داشتن مدرک تحصیلی از مراکز تربیت معلم امتیاز بالاتری دارد.

به گفته هاشمی این مرحله از کار یعنی بررسی توسط کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری تا به امروز ۹۴ درصد پیشرفت داشته است.

کارگروه‌های تخصصی نیز ذیل معاونت آموزش ابتدایی، متوسطه و پرورشی به تناسب نیروهایی که دارند، تشکیل شده است.

دعوت از افراد برای بررسی رتبه

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: بخش دیگری از کار مرتبط با اسناد بارگزاری شده توسط معلمان در سامانه رتبه‌بندی است و فرایند بعدی، بررسی شایستگی‌های عمومی است که مرتبط با رفتار فرد است و کارگروه‌ها با توجه به شناخت نسبی که از افراد دارند درباره آنها نظر می‌دهند.

وی افزود: کارگروه‌ها این اختیار را دارند که از معلمان دعوت کرده و شایستگی‌های عمومی آنها را بررسی کنند البته اگر از فرد شناخت داشته باشند دیگر نیازی به دعوت از افراد نیست و می‌توانند از یک ارزیاب به صورت حضوری دعوت کنند یا اینکه پرونده را به ارزیاب حرفه‌ای ارجاع دهند.

هاشمی گفت: پس از تکمیل پرونده در کارگروه‌ها، آن را به هیئت ممیزه صالح ارسال می‌کنند که  رتبه‌های یک و دو در هیئت ممیزه استان و رتبه‌های سه، چهار و پنج در هیئت ممیزه مرکزی که در وزارت آموزش و پرورش مستقر است، بررسی می‌شوند و رتبه  نهایی افراد در هیئت‌های ممیزه مشخص می‌شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره اینکه اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی توسط چه تیمی انجام می‌شود؟ یادآور شد: واحد حقوقی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این زمینه مشارکت می‌کنند البته در نظر داریم تا طی یک فراخوان پیشنهادات معلمان، سایر نهادها و افراد صاحب‌نظر درباره اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را جمع‌آوری کنیم.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط