به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، چرا «گوگل» تلاش میکند در حوزههایی خارج از فناوری سرمایهگذاری کند؟ گوگل، که بهطور سنتی بهعنوان یک شرکت فناوری شناخته میشود، در سالهای اخیر به شکل فزایندهای به سرمایهگذاری در بخشهایی روی آورده که در نگاه اول ربطی به دنیای فناوری ندارند، مانند بهداشت، انرژیهای نو، حملونقل و حتی کشاورزی. اما چرا این غول فناوری چنین مسیری را انتخاب کرده است؟
چرا «گوگل» تلاش میکند در حوزههایی خارج از فناوری سرمایهگذاری کند؟
پاسخ در دو نکته کلیدی نهفته است:
اول، گوگل آیندهنگر است و میداند که فناوری بهزودی به همه عرصههای زندگی بشر نفوذ خواهد کرد. بنابراین، سرمایهگذاری در این بخشها، درواقع سرمایهگذاری در نسخه فناورانه آیندهی آنهاست.
دوم، گوگل بهدنبال تنوعبخشی به منابع درآمدی خود و کاهش وابستگی به تبلیغات آنلاین است. این سرمایهگذاریها به آن کمک میکند تا در بلندمدت در حوزههایی رشد کند که میتوانند سودآوری و نفوذ جهانی شرکت را تضمین کنند.
در آوریل سال گذشته، شرکت گوگل موفق شد وارد باشگاه شرکتهای تریلیون دلاری شود، چراکه ارزش بازار آن از دو تریلیون دلار عبور کرد. هرچند از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از ارزش آن کاسته شده، اما همچنان جایگاه پنجم را در میان بزرگترین شرکتهای فناوری جهان حفظ کرده است.
موفقیت و جایگاه فعلی گوگل عمدتاً مدیون تنوع سرمایهگذاریهای شرکت مادر آن، یعنی آلفابت (Alphabet) است؛ شرکتی که تقریباً در هیچ حوزهای از فناوری سرمایهگذاری را از قلم نینداخته؛ از نقشهها و امنیت سایبری گرفته تا شبکههای اجتماعی، هوش مصنوعی و مراکز داده.
اما به نظر میرسد این تنوع سرمایهگذاری هم برای آلفابت کافی نیست؛ چراکه این شرکت به دنبال سرمایهگذاری در حوزههایی فراتر از فناوری سنتی است، مانند فضا، بهداشت و درمان و داروسازی. چرا چنین راهی را در پیش گرفته است؟
سبد سرمایهگذاری متنوع
گرچه آلفابت مالک اصلی گوگل و شرکتهای زیرمجموعه آن است، اما خود آلفابت پس از موفقیتهای گسترده گوگل تأسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۵ به ابتکار لری پیج و سرگئی برین بنیانگذاری شد و در حال حاضر تحت مدیریت ساندار پیچای اداره میشود؛ همان چهرههایی که پشت موفقیتهای گوگل نیز قرار دارند.
آلفابت با مجموعهای گسترده از سرمایهگذاریها در شرکتهای مختلف فناوری، به غول تکنولوژی چندشاخهای تبدیل شده است؛ از مرورگر کروم و نقشههای گوگل گرفته تا یوتیوب و موتور جستوجوی معروف آن. همچنین شرکتهایی مانند Waze که هرچند نام گوگل را یدک نمیکشند، اما زیرمجموعه آن هستند.
رفتهرفته این سبد سرمایهگذاری گسترش یافت و حوزههایی بیرون از فناوری مانند سلامت و اکتشافات فضایی را نیز دربر گرفت. این گستردگی باعث شد نشریه فوربس، گوگل را بهعنوان یک بازیگر بزرگ در عرصه سلامت توصیف کند.
سرمایهگذاری در سلامت به شیوههای مختلف
گوگل از چند مسیر مختلف وارد حوزه سلامت شده است؛ چه از طریق سرمایهگذاری مستقیم توسط بازوی سرمایهگذاریاش (GV Investment) و چه از طریق تأسیس شرکتهای زیرمجموعه در دل آلفابت. در حال حاضر گوگل دستکم شش سرمایهگذاری کلیدی در حوزه سلامت دارد که مهمترین آنها شرکتهای Verily Life Sciences و Isomorphic هستند که تمرکز آنها بر توسعه دارو و علوم زیستی است.
آلفابت همچنین به همان شیوهها وارد حوزه حملونقل و فضا شده است. سه سرمایهگذاری مهم در حملونقل دارد که از طریق شرکتهایی مانند Waymo و Wing انجام شده و همچنین در شرکتی هندی به نام Pixxel که در زمینه ایستگاههای فضایی و تصویربرداری ماهوارهای فعالیت دارد نیز سرمایهگذاری کرده است.

گوگل در عرصه غیرفناوری وارد شد / سرمایه گذاری گوگل در حوزه های خارج از فناوری / چرا گوگل تلاش میکند در حوزههایی خارج از فناوری سرمایه گذاری کند؟
فناوری در خدمت سلامت
گوگل تنها به سرمایهگذاری در سلامت اکتفا نکرده، بلکه تلاش کرده تا فناوری را در خدمت این حوزه قرار دهد. برای نمونه، پلتفرمی با نام Google Care Studio راهاندازی کرده که به پزشکان امکان میدهد بهصورت ایمن دادههای بیماران را به اشتراک بگذارند.
این پلتفرم امکان دسترسی سریع و جامع پزشکان به سوابق پزشکی بیماران را حتی اگر در چند کشور و مؤسسه مختلف ثبت شده باشند، فراهم میسازد. همچنین گوگل موتور جستوجوی تخصصی برای تحلیل و یکپارچهسازی دادههای سلامت طراحی کرده تا به پزشکان امکان دهد به سرعت به نتیجهگیریهای علمی و پژوهشی دست یابند.
افزون بر این، تیم شرکت «آیزومورفیک» توانسته با بهرهگیری از هوش مصنوعی، روند توسعه داروها را بهشکل چشمگیری تسریع کند و مدت زمان تحقیقات در این حوزه را کاهش دهد. این دستاوردها باعث شد «دِمیس هَسابیس» بخشی از جایزه نوبل شیمی سال گذشته را به خاطر فعالیتش در شرکت «آیزومورفیک» از آن خود کند.
تیم گوگل موفق شد با استفاده از هوش مصنوعی، شبیهسازی دقیقی از شیمی زیستی انسان ارائه دهد؛ موضوعی که به سرعت گرفتن روند توسعه داروها و آزمایشهای مرتبط کمک زیادی کرده است. این پیشرفتها باعث شد این بخش در مارس سال گذشته موفق به جذب سرمایهای بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار شود.
تلاش برای فتح فضا
گوگل با سرمایهگذاری در چندین شرکت فعال در حوزه فضا، تلاشهای خود را برای حضور در این عرصه و پرتاب ماهوارههای اختصاصیاش تقویت کرده است. این تلاشها جدید نیستند و به سالها پیش بازمیگردند.
برای مثال، گوگل در سال ۲۰۱۵ نزدیک به یک میلیارد دلار در شرکت «اسپیسایکس» (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک سرمایهگذاری کرد و با این مبلغ، کمتر از ۱۰٪ از سهام این شرکت را در اختیار گرفت. همچنین، گوگل ۳۶ میلیون دلار نیز در شرکت هندی «پیکسل» (Pixxel) سرمایهگذاری کرد؛ شرکتی که در تلاش است با استفاده از فناوری تصویربرداری طیفی، ماهوارههایی برای پایش زمین بسازد. در دسامبر ۲۰۲۴ نیز گوگل سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در شرکت نوپای «CME» انجام داد؛ شرکتی که قصد دارد فضاپیماهایی با استفاده از چاپ سهبعدی فلزات تولید کند.
اگرچه گوگل بهصورت رسمی دلیل اصلی این سرمایهگذاریها را اعلام نکرده، اما میتوان اهداف احتمالی آن را فراتر از صرف سرمایهگذاری مالی دانست. پژوهشهای اسپیسایکس در زمینه توسعه اینترنت ماهوارهای میتواند به نفع گوگل باشد، چراکه این شرکت نیز بهدنبال همین فناوری است. همچنین، فناوری تصویربرداری طیفی زمین و ساخت فضاپیما با چاپ سهبعدی فلزات، میتواند در آینده روند ساخت و پرتاب ماهوارههای اختصاصی گوگل را تسهیل کند.
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.