۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹

۲۰ هزار مدارس طرح امین در کشور وجود دارند

به گزارش تحریریه پایگاه  خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین ملانوری در نشستی که با موضوع افتتاحیه طرح امین در قم برگزار شد، تربیت دانش آموزان مومن، دانا، متعهد و انقلابی را از مهمترین اهداف راه اندازی مدارس امین عنوان کرد. مع...

20 هزار مدارس طرح امین در کشور وجود دارند

به گزارش تحریریه پایگاه  خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین ملانوری در نشستی که با موضوع افتتاحیه طرح امین در قم برگزار شد، تربیت دانش آموزان مومن، دانا، متعهد و انقلابی را از مهمترین اهداف راه اندازی مدارس امین عنوان کرد. معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه با اشاره به اهمیت طرح مدارس امین در گذشته اظهار داشت: برای حضور طلاب و روحانیون در مدارس آموزش و پرورش لازم بود سازمانی این کار پی گیری کند. لذا مدیریت حوزه های علمیه، دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفت. بعد طلاب متقاضی گزینشو در مرحله اول ۵ طلبه پذیرفته و وارد آموزش و پرورش شدند.

در مراحل بعدی هم این ورودی به یک هزار طلبه افزایش یافته است. مسئول مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ بیان داشت: این کارها انجام شد تا در ادامه، بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح و برای تصویب شدن نیازمند به برنامه عملیاتی بود. در اینجا هم مدیریت حوزه های علمیه برای اجرایی شدن سند تحول در آموزش و پرورش تلاش فروانی انجام داده که در این رابطه طرح امین که طرح علملیاتی است، طراحی و اجرا شده تا از این طریق بتوان به شاخص ها مورد نظر در سند تحول بنیادین رسید.

این برنامه، طراحی و اجرایی و در پی آن تا ابتدای سال گذشته ۴ هزار طلبه خواهر و بردار وارد مدارس آموزش و پروش شدند و طرح تربیتی را اجرا می کردند.حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به توسعه طرح در دولت انقلابی و مردمی سیزدهم بیان داشت: در این دولت۲۰ هزار مدارس طرح امین در کشور وجود و درحال فعالیت و آثار خوبی هم رقم زدند و بر اساس ارزیابی ها ۸۰ درصد شاخصه های تربیتی در مدارس امین به وسیله مربیان اجرا شده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه با اشاره رضایت مندی ۹۰ درصد مدیران، معلمان و اولیاء از طرح تربیتی امین، فعالیت مربیان این طرح را یا عالی، خیلی خوب یا خوب و درصد پایینی هم متوسط ارزیابی کردند.

عضو شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به کیفی سازی طرح امین اضافه کرد: همه مسئولین از جمله مدیر حوزه های علمیه بر کیفی گزینی طرح تأکید دارد و این کیفی سازی کار باید در مواردی چون آموزش مؤثر مربیان امین انجام شود که برای انجام بهتر فعالیت ها راه اندازی شورای علمی تربیتی در اواخر سال گذشته با همراه برخی معاونین وزیر، مسئول ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش و بعضی اساتید تعلیم تربیتی شکل گرفت و این شورای برنامه آموزشی مربیان را در ۲۴۰ ساعت طراحی کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با شاره به پویا بودن طرح امین بیان داشت: این پویایی باید از سوی شورای علمی تربیتی صورت گیرد و این طرح را باید به روز باشد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه با اشاره به اجرای سیاست های طرح امین گفت: که از جمله این سیاست ها می توان به محورهایی چون اهتمام تفاوت های فردی و جنسیتی در امر تربیت، محوریت قرآن و عترت در تعلیم و تربیت، توجه به منویات امامین انقلاب و مراجع تقلید، مقدم بودن تذکیه برتعلیم،، و توسعه مشارکت معلمان و والدین در بحث تعلیم و تربیت است.وی با اشاره به محورهای شاخص طرح امین در سند تحول بیان داشت: محور شاخصه های طرح، در سند تحول بیش از ۷۰ عنوان است که باید پیگیری شود که از این میان ۲۲ شاخص اصل، بعضی شاخص ها اصلی و بعضی رفتار ارزشی است و برای نهادینه کردن شاخصه ها در دانش آموزان با روش های خاص کارمان انجام می دهیم.
20 هزار مدارس طرح امین در کشور وجود دارند

۲۰ هزار مدارس طرح امین در کشور وجود دارند

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: از جمله این شاخصه های تربیتی شامل کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی، ایمان به غیب، محبت و عشق به خدا، قرآن و اهل بیت، توجه به نماز، توجه به صداقت و راستگویی، دوری از گناه، حیاء و عفت، توجه به امر به معروف و نهی از منکر، توجه به نظام اسلامی، ولایت فقیه و مرجع تقلید می باشند.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه افزود: اما شاخصه های رفتار ارزشی شامل مواردی چون دوری از مال حرام و حق الناس، توجه به ادب در گفتار و توجه به امر جهاد و ایثار، قناعت و پرهیز از اسراف توجه به صله و رحم احترام به والدین بزرگترها، کمک به دیگران، اهتمام به طهارت، حضور در مساجد، توجه به نظم و انضباط، توجه به واجبات دین و فروعات دین است.

اجرای برنامه فرهنگی و تربیتی طرح از سوی مربیان در فصول ارتباطات و برنامه فرهنگیوی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی و اجرای در فصل ارتباطات وتعامل با گروه های مختلف بیان داشت: مسئله دیگر برنامه فرهنگی، تربیتی و اجرایی امین است که در چند فصل برنامه هایی طراحی شده که مربیان باید اجرا کنند که از جمله آن ایجاد رابطه صحیح و حسنه با دانش آموزان از سوی مربیان با تعیین ۵۱ روش، پاسخ گویی به سوال، ارشاد و راهنمایی دانش آموز به سمت مسائل مذهبی، ارتباط و تعامل با مدیر مدرسه، ارتباط مناسب و مؤثربا مدیران، معلمان مدارس و اولیاء در جهت پیشرفت فعالیت های درسی است.حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: فصل دوم برنامه فرهنگی و تربیتی است و باید از سوی مربیان اجرا شد.

از جمله برنامه صبحگاه، فعالیت قرآنی در مدرسه، برنامه انس دانش آموز با مسجد، اجرای مسابقات دانش آموزی و برنامه مناسبتی و مذهبی، تشکیل جلسات خانواده، نظارت و همراهی در برنامه های فوق برنامه غیر درسی در مدرسه، اجرای برنامه مرتبط با اذان و معارف، برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، آموزش احکام، سخنرانی در مناسبت ها، تعامل با معلم دانش آموز، حضور در کلاس های ثابت و خالی، راه اندازی اتاق مشاوره در مدرسه برای دانش آموزان و خانواده ها، شرکت در جلسات اولیاء مربیان، تشکیل و هدایت کمیته علمی و فرهنگی و حضور در آن، برگزاری مراسم دعا در مدارس، حضور در خوابگاه دانش آموزی، اجرای مؤثر حلقه های صالحین، اجرا بازدید دانش آموزان از مدارس علمیه، برگزاری یادوار شهدا، جشن تکلیف پسران و دختران است.معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه با اشاره به فعالیت انجام شده در معاونت تبلیغ در ارتباطات با مدارس امین افزود: از جمله این موارد راه اندازی نشریه سفیر امین به صورت ماهانه، راه اندازی کانال محتوایی امین برای مربیان طرح و دانش آموزان است.وی با اشاره به برگزاری همایش « همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش» بیان داشت: همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش که در آن طرح امین امسال اجرا می شود، در ۱۱ مهر ماه در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهراء قم برگزار می شود. در این همایش مدیر حوزه های علمیه سخنرانی خواهد کرد. این همایش از ساعت ۸ صبح شروع می شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط