۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

کلیپ سلامت

ویدیو | فشار خون بالا و مشکلاتی که به وجود می آید

در طب سنتی معتقدند برای درمان فشارخون بالا از بادکش و حجامت استفاده کنید و با این کار فشار ناشی از خون را درون رگ ها کاهش دهید. همچنین پزشکان طب سنتی بیماران را به مصرف گیاهان آرام بخشی نظیر گل گاوزبان، گل بیدمشک و عناب تشویق می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،فشارخون از جمله بیماری های شایع در کشور است که سالانه مراجعان بسیاری به پزشکان بخاطر این عارضه مراجعه می کنند و از بدو تولد هر شخصی وجود دارد.  بنابراین فشار خون به تنهایی مشکلی ندارد، اما زمانی که با فشار خون بالا یا فشار خون پایین روبرو می شوید مشکل ساز می‌شود.

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟

احتمالا شما هم با دو واژه دیاستولیک و سیستولیک مواجه شده اید و خواسته باشد بدانید فشارخون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟ وقتی فشارخون را با دستگاه های مخصوص فشار سنج میگیرید. دو عدد به شما می دهد. یکی از اعداد از فشار و نیروی ناشی از خونی که قلب در تپش های خود آن را در میان سرخرگ ها پمپاز می کند بدست آمده است که به آن فشار سیستولیک می گویند، فشار خون نرمال سیستولیک تقریبا ۱۲۰ میلی لیتر جیوه است. اما عدد دیگر فشارخون در سیاهرگ هاست و در واقع فشار و نیروی خون درون سیاهرگ ها در زمان فاصله دو تپش قلب است، فشارخون نرمال دیاستولیک هم تقریبا ۸۰ میلی لیتر جیوه است.

ویدیو | فشار خون بالا و مشکلاتی که به وجود می آید

ویدیو | فشار خون بالا و مشکلاتی که به وجود می آید

فشار خون نرمال

یکی از بیماری های مهم  بالا رفتن فشارخون است. به این معنا که میزان نیروی وارده به دیواره رگ بسیار بالاتر از حد نرمال آن است. این اتفاق زمانی می افتد که سرخرگ بزرگ منعطف نباشد و رگ ها باریک شوند. علائم بالا رفتن فشارخون عبارتند از: تپش قلب، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و…

فشار خون پایین چیست؟ در این حالت فشار خون موجود در رگ ها پایین و کم است.پایین آمدن فشارخون از حد نرمال و طبیعی، هم خوب نیست. هرچند که خیلی ها به صورت ارثی و طبیعی دارای افت فشار هستند، در صورتی که این حالت همراه با علائم دیگری نباشد مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر همراه علائمی مانند: ضعف، رنگ پریدگی، کاهش ضربان قلب، سرگیجه و تاری دید باشد، مشکل جدی است و باید درمان صورت گیرد. اما علت فشارخون پایین و بالا چه چیزهایی می تواند باشد.؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم:

علت فشارخون بالا چیست؟

  • مصرف برخی از داروها از جمله داروهای استروئیدی
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • افزایش سن
  • مصرف مواد مخدر و سیگار و الکل
  • مصرف زیاد نمک، غذاهای فست فودی و پرکالری و چرب

فشارخون یکی از بیماری های است که از علل مختلف به وجود می آید و می توان این بیماری را با اصلاح رفتاری و غذایی و همچنین با روش های خانگی تا حدودی کنترل کرد در غیر این صورت می توان به پزشک مراجعه کرد و از طریق دارو این عارضه را بهبود بخشید در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط