۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

کلیپ مذهبی

ویدیو کمتر دیده شده از شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان

احمد متوسلیان در سال ۱۳۳۲ در خانواده‌ای مومن و مذهبی در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان اولین شهید ایرانی در راه فتح قدس است که راه را برای آزادی قدس و رهایی مردم فلسطین از ظلم و ستم اشغالگران صهیونیست و حامیان آنها باز کرد.

پس از انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت تشکیل کمیته انقلاب اسلامی محل خویش را عهده دار شد. پس از شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این ارگان پیوست و دوشادوش سایر همرزمانش با حداقل امکانات موجود به سازماندهی نیرو‌ها همت گماشت.
احمد متوسلیان پس از شروع قائله کردستان در اسفندماه سال ۱۳۵۷ به همراه ۶۶ تن از همرزمانش داوطلبانه عازم بوکان شد و به دلیل ابتکار عمل هوشیارانه و فرماندهی قاطع خود توانست کلیه اشرار مسلح را متواری کند.
وی پس از تثبیت مواضع نیرو‌های انقلاب در بوکان، به شهر‌های سقز و بانه رفت. در ابتدای ورود به شهر بانه، به تلافی کمین ناجوانمردانه‌ای که ضدانقلابیون به نیرو‌های ستون ارتش زده بودند، طی یک عملیات دقیق ضدکمین خسارات سنگینی به آنان وارد آورد که در این نبرد، چهارصد اسیر و دویست کشته از ضدانقلاب برجای ماند.

ویدیو | شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان اولین شهید ایرانی در راه فتح قدس است.

ویدیو | شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان اولین شهید ایرانی در راه فتح قدس است.

اعزام برای مقابله با اسراییل

حضور این دو نظامی ایران در سوریه به تصمیماتی بازمی‌گردد که پس از آزادسازی خرمشهر از سوی شورای عالی دفاع اتخاذ شد. حدود ۲ هفته پس از آزادسازی خرمشهر، ارتش اسراییل به بهانه ترور سفیرش در لندن ازسوی یک عضو سابق گروه فلسطینی مستقر در لبنان، حمله‌ای همه‌جانبه و گسترده به خاک این کشور ترتیب داد و سپس دمشق زیر آتش اسراییل رفت. پس از آغاز این حملات بود که در ایران نیروهای انقلابی به حمایت از لبنان برخاستند.

تصمیم شورای عالی دفاع بر اعزام هیات بلندپایه به دمشق

۱۷ خرداد ماه جلسه شورای عالی دفاع با حضور آیت‌الله خامنه‌ای رییس‌جمهوری وقت، هاشمی رفسنجانی رییس مجلس، میرحسین موسوی نخست‌وزیر، سیداحمد خمینی، تیمسار ظهیرنژاد رییس ستاد ارتش، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی، احمد عزیزی جانشین وزیر امور خارجه، علی شمخانی قائم‌مقام فرمانده کل سپاه و کمال خرازی سرپرست ستاد تبلیغات جنگ در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. آنجا تصمیم گرفته شد که یک هیات بلندپایه متشکل از مسوولان سیاسی و فرماندهان نظامی برای بررسی اوضاع به سوریه بروند.

نیروهای‌مان را اعزام خواهیم کرد

در همان روز پیام آیت‌الله خامنه‌ای رییس‌جمهوری وقت خطاب به حافظ اسد رییس‌جمهوری سوریه منتشر شد: «جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه در جنگ است اعلام می‌کند که در حد توان، قوای خویش را وقف دفع حملات رژیم اشغالگر قدس به جنوب لبنان خواهد کرد.»

هاشمی رفسنجانی رییس مجلس نیز پس از جلسه شورای عالی دفاع موضعی مانند موضع رییس‌جمهوری وقت درباره اعزام نیرو اتخاذ کرد: «ما هیچ محدودیتی برای اعزام نیرو به جنوب لبنان قائل نیستیم و از آنجا که دشمن اصلی، اسراییل است و داوطلب بسیار زیاد است. ارتش و سپاه پاسداران نیز میل زیادی برای نبرد با اشغالگران قدس دارند و ما منتظر هستیم که ببینیم چه مقدار به حضور نیروهای ما در منطقه نیاز است، به هر اندازه‌ای که نیاز باشد ما اعزام خواهیم کرد.»

آقای خامنه‌ای به احمد گفت «بروید جلوی اسراییلی‌ها را سد کنید»

محسن رضایی فرمانده کل وقت سپاه، همان ۱۷ خرداد ماه همراه احمد متوسلیان به ملاقات آیت‌الله خامنه‌ای رفت؛ او این دیدار را این‌گونه روایت می‌کند: «برادرمان حاج احمد را بردم خدمت مقام معظم رهبری که در آن زمان مسوول شورای عالی دفاع بودند. در آن ملاقات من خدمت آقا گفتم که ایشان یعنی حاج احمد کاملا آماده قبول این ماموریت است، منتها مایل است که از زبان شما بشنود که باید این کار را انجام بدهد.

وقتی آقا به حاج احمد گفتند که شما انتخاب شده‌اید تا به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی ایران به آنجا بروید، حاج احمد خیلی تحت تاثیر قرار گرفت. خود آقا هم تاکنون بارها آن جملاتی را که حاج احمد در آن ملاقات به کار برد به ما یادآور شده‌اند. حاج احمد در آن ملاقات خدمت آقا عرض کرد: یعنی خداوند متعال ما را انتخاب کرده که برویم و با اسراییلی‌ها بجنگیم؟ آقا فرمودند: بله؛ شما نماینده نظام هستید، بروید آنجا و جلوی اسراییلی‌ها را سد کنید.» در همان روزها، یعنی ۲۲ خرداد آیت‌الله خامنه‌ای در گفت‌وگو با یک خبرنگار هلندی بر همان مواضع پیام به حافظ اسد تاکید کرد: «من طی نامه‌ای به آقای حافظ اسد رییس‌جمهور سوریه، ضمن محکوم کردن این عمل که برخلاف همه قراردادهای بین‌المللی و برخلاف همه موازین اخلاقی مورد قبول مردم جهان است، اعلام کردم که آماده هستیم تا یگان‌هایی از نیروهای زرهی و پیاده خود را به لبنان بفرستیم و بعد هم بلافاصله اقدام کردیم به فرستادن فرماندهان درجه یک به سوریه…»

اعزام قوای محمد رسول‌الله

به هر شکل، همین هم شد؛ ایران که خود در حال جنگ بود، زبده‌ترین نیروهای خود را راهی سوریه کرد.

نیروهای تیپ ۲۷ محمد رسول‌الله به «قوای محمد رسول‌الله» معروف شده بودند؛ آنها در سه مرحله عازم سوریه شدند. به روایت «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، در مرحله اول «احمد متوسلیان به همراه تعدادی از نیروها عازم شد. در حقیقت آنها رفتند تا به عنوان جلودار قوای اعزامی ایران در دمشق، زمینه را برای اعزام دیگر نیروها آماده کنند. پس از آن، مرحله دوم اعزام انجام گرفت و سپس حجم زیادی از نیروهای رزمنده به کمک نیروی هوایی ارتش، راهی سوریه شدند. سرپرستی مجموعه سوم را محمد ابراهیم همت برعهده داشت.»

همزمان با ورود نیروهای ایرانی به دمشق، اسراییل به صورت یک‌طرفه آتش‌بس اعلام کرد.

در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط