۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

جدول هزینه «بیمه خودرو» در سال ۱۴۰۲ / افزایش ۵۰ درصدی «نرخ دیه»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بر اساس اعلام قوه قضائیه نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان است که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.   میزان بیمه شخص ثالت برای گروه های مختلف ماشی...

بیمه خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بر اساس اعلام قوه قضائیه نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان است که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

 

میزان بیمه شخص ثالت برای گروه های مختلف ماشین (دو سیلندر؛ ۴ سیلندر و … موتور سیکلت ) و سایر خودروها مثل ماشین آلات کشاورزی و… متفاوت است.

 

برای مثال حق بیمه پایه سالیانه خودروی سواری کم‌تر از ۴ سیلندر سه میلیون و ۴۷ هزار تومان و برای خودروی بیش از ۴ سیلندر چهار میلیون و ۷۴۷ هزار تومان است.

بیمه ماشین

بیمه ماشین

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

نرخ و قیمت دیه هر سال با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلام شده توسط بانک مرکزی توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می‌شود. بر همین اساس نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

با تعیین دیه ۱۴۰۲، مشخص می‌شود که افرادی که به‌دلایلی مثل تصادف با عابر پیاده محکوم به پرداخت دیه کامل در سال ۱۴۰۲ هستند، بسته به نوع آسیب باید چه مبلغی را پرداخت کنند. توجه داشته باشید که دیه، یوم الادا است و اگر در سال‌های قبل محکوم به پرداخت دیه شده‌اید یا آسیبی دیده‌اید و می‌خواهید دیه بگیرید باید آن را با نرخ سال جدید حساب کنید. مبلغ جدید دیه از اول فروروین ۱۴۰۲ لازم‌الاجرا است.

دیه کامل مرد در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

همان طور که گفتیم دیه کامل مرد در سال ۱۴۰۱ در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۹۰۰ میلیون تومان است و در ماه‌های حرام به مقدار یک سوم دیه به آن اضافه می‌شود. در نتیجه دیه کامل مرد در ماه‌های حرام معادل۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.


دیه کامل زن در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات قوانین جزایی کشور ما دیه زنان است. چرا که در قانون مجازات اسلامی دیه قتل مردان دوبرابر زنان تعیین شده و همین موضوع، موجب شده تا نقد و انتقادهای زیادی بر این موضوع وارد شود. این قانون، زمانی اجرا می‌شود که مبلغ دیه، بیش از یک سوم دیه کامل باشد. برای مواردی که دیه کمتر از یک سوم دیه کامل است، میان دیه زن و مرد، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

بر همین اساس، دیه کامل زن نیز در سال ۱۴۰۲، برابر با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان در ماه‌های عادی و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام است.

قانون برابری دیه زن و مرد و بیمه شخص ثالث

بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث دیه زیان دیدگان تصادفات رانندگی بدون توجه به جنسیت پرداخت می‌شود و مابه التفاوت میزان دیه زن و مرد در سوانح رانندگی از صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

بنابراین دیه سال ۱۴۰۲ زن و مرد در تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث، «بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند.»

مقایسه نرخ دیه سال ۱۴۰۲ با سال قبل

در نشست اسفندماه سال ۱۴۰۱ هم سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی قضائی، دیه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است. به این صورت که دیه سال ۱۴۰۱ در ماه‌های عادی ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه های حرام ۹۰۰ میلیون تومان بود.

بنابراین مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۰۰۰ میلیون تومان و این مقدار در ماه‌های حرام سال ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط