۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶

نسخه دوم نرم افزار کتابخانه و درختواره کلام اسلامی رونمایی می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت‌الاسلام‌ شیرملکی در نشستی که با موضوع رونمایی مجازی از نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی(نسخه دوم) در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی درقم برگزار شد، از برگزاری مراسم رونمایی نرم افزارکتابخا...

نسخه دوم نرم افزار کتابخانه و درختواره کلام اسلامی رونمایی می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت‌الاسلام‌ شیرملکی در نشستی که با موضوع رونمایی مجازی از نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی(نسخه دوم) در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی درقم برگزار شد، از برگزاری مراسم رونمایی نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی(نسخه دوم) با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس بنیاد فرهنگی امامت خبر داد و گفت: این مراسم ۲۸ مهرماه ساعت ۱۰ صبح به صورت مجازی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می شود.
مدیر پروژه نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی ادامه داد: از دیگر برنامه های این روز سخنرانی حجت‌الاسلام محمد حسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خواهد بود.

وی بیان داشت: همچنین در این روز مجموعه آثار حضرت آیت الله سبحانی در ارتباط با علم کلام و مجموعه آثار ابن رشد اندلسی و فخرازی هم عرضه خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ شیرملکی گفت: این مراسم به صورت زنده در پایگاه نورسافت پخش خواهد شد و علاقمندان می‌توانند از طریق لینک Live.noorsoft.org در مراسم شرکت نمایند.
مدیر پروژه نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی با اشاره به اهمیت علم کلام گفت: در اهمیت علم کلام همین اندازه بس که در لسان علمای اسلام، علم کلام مشهور به فقه اکبر است.

وی در بیان چرایی علم اکبر به علم کلام در لسان علما بیان داشت: چون عهده دار تبیین و بحث در اوصاف الهی و تسهیل عقائد است و معتقدیم شرافت هر علمی به موضوع و مسائل آن علم برمی گردد و موضوع علم اکبر صفات و تبیین اوصاف خدا و در این رابطه بحث می کند و لذا علم کلام از شرافت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌ شیرملکی با بیان این که یکی از اهداف این مرکز آماده سازی بستر برای پژوهش و تحقیق در علوم اسلامی است که یکی از این بسترها همین علم کلام است، گفت: این مرکز از زمان تأسیسش سعی کرده در علوم مختلف از جمله علم کلام گام هایی خوبی بردارد.

مدیر پروژه نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی با بیان این که نرم افزارکلام اسلامی یک در گذشته منتشر شده افزود: نسخه اول این نرم افزار ۶۶۰ عنوان کتاب در افزون بر ۱۰۰۰ جلد از آثار کلامی بر محوریت: کلام عام، الهیات، نبوت، امامت، اهل البیت علیهم السلام، معاد، تاریخ کلام، روایات کلامی و … ارائه شد.

وی با بیان این که نرم‌افزار کتابخانه و درختواره علم کلام ۲ نیز روز چهارشنبه همین هفته عرضه خواهد شد بیان داشت: این نرم افزار، دارای کتابخانه و درختواره دانشی کلام اسلامی است که هرکدام از شاخه های علم کلام را می توان از طریق آن مورد مطالعه قرار داد.
وی افزود: درختواره این نرم افزار از دو کتاب کشف المراد علامه حلی و ابکارالافکار سیف الدین آمِدی اقتباس شده است.

حجت‌الاسلام‌ شیرملکی مهمترین امکانات و قابلیت ها نرم افزار دو را برقراری ارتباط بین متون و شرح و ترجمه آنها، جست‌وجوی ساده و پیشرفته در: نمودار درختی نمایه‌ها و کلیدواژه‌ها و متن کتاب‌ها، بهره‌مندی از موتور جست‌وجوی پیشرفته نور، با قابلیت‌های چوناولویت‌دهی پیشرفته به پاسخ‌ها؛ امکان پالایش نتایج جست‌وجو بر اساس: کتاب، پدیدآور و زبان؛ انعطاف در برابر پیشوند و پسوند کلمات؛ امکان محدودکردن جست‌وجو به: آیات، روایات و اشعار موجود در متون، قابلیت مشابه‌یابی متون با امکان انتخاب درصد تشابه، امکان ایجاد میز پژوهشی و ثبت پژوهش‌های کاربر، متن قرآن کریم با قابلیت جست‌وجو در آیات، به همراه ترجمه ارتباط واژگان متن با چند دوره لغت‌نامه به همراه قابلیت جست‌وجو و دسته‌بندی مبتنی بر ریشه، کتاب‌شناسی و گزارش اجمالی درباره محتوای منابع و شرح‌ حال نویسندگان کتاب‌ها عنوان کرد.

مدیر پروژه نرم افزارکتابخانه و درختواره کلام اسلامی با اشاره به محتوای این نرم افزار عنوان کرد: در این نرم افزار متن ۸۴۷ عنوان کتاب در ۱۶۰۰ جلد، مشتمل بر ۲۹۸ رساله از آثار کلام اسلامی،تحلیل و دسته‌بندی محتوای ۱۱۱ عنوان کتاب بر اساس نمودار درختی علم کلام اسلامی، شامل: درخت (۷۶۰۲ شاخه)، مکمل یا نمایه (۴۰۰۴۰ نمایه) و کلیدواژه (۵۴۱۹ کلیدواژه)

دسته‌بندی کتب برنامه بر مبنای موضوعاتی همچون کلام تطبیقی، فرق و مذاهب (مانند: امامیه، اشاعره، معتزله، اسماعیلیه و زیدیه)، تفاسیر کلامی، کلام اهل‌سنّت، کلام شیعه، کلیات علم کلام، ابواب کلامی (همچون: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد)، پدیدآورنده، کتب فارسی، کتب عربی گنجانده شده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط