۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲

مسئولان بهشت زهرا: فعلا پذیرش ۱۷۰ تا ۲۰۰ فوتی در تهران/ پرسنل بهشت زهرا خسته‌اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،هفته پیش رسانه‌ها خبر از بازگشت بهشت زهرا به روزهای سیاه دادند؛ خبری که برآمده از بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر سویه جدید کرونا بود. گرچه این خبر جدیدی نیست؛ اردیبهشت ماه همین امسال بود ک...

کرونا در جهان 23 فروردین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،هفته پیش رسانه‌ها خبر از بازگشت بهشت زهرا به روزهای سیاه دادند؛ خبری که برآمده از بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر سویه جدید کرونا بود. گرچه این خبر جدیدی نیست؛ اردیبهشت ماه همین امسال بود که رکورد کفن و دفن میت در ۵۰ سال اخیر در بهشت زهرای تهران شکسته شد و تصاویری که در مرداد و شهریور ماه از این گورستان مخابره می‌شد نشان از وقوع فاجعه داشت. با قرار گرفتن بهشت زهرا در روزهای بحرانی، پرسنل بهشت زهرا در دو شیفت خدمت‌رسانی می‌کردند و مسئولان این سازمان در پی رفع و رجوع کارهای متوفیان بودند.

حالا اما سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید وضعیت این گورستان هنوز وارد مرحله بحرانی نشده است: «ما حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ متوفی در روز داریم و از این تعداد حدود ۱۵ الی ۲۰ متوفی کرونایی هستند.»

روح‌الله محسنی، سرپرست معاونت عروجیان سازمان بهشت زهرا هم در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید در حال حاضر از ۵۰ درصد نیروهای تطهیر و کفن و دفن استفاده می‌شود و اگر وارد مرحله بحرانی کرونا شویم شیفت‌ها کامل خواهند شد.

فعلا در نقطه مطلوبی هستیم

از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ که کرونا پایش را به ایران گذاشت تا الان که به دومین سال شیوع این ویروس در کشور نزدیک می‌شویم، پرسنل بهشت زهرا روزهای شلوغ و عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتند. کسانی که از همان ساعات اولیه در کنار مردم داغدار حضور داشتند و در شرایطی که در بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌ها دور کار و یا تعطیل شدند، آن‌ها چند شیفته به سر کار می‌رفتند. سعید غضنفری، که چهار ماه است بر صندلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تکیه زده، در گفتگو با خبرآنلاین از اقدامات این سازمان در روزهای کرونایی می‌گوید: «الحمدلله سازمان بهشت حضرت زهرا (س) در چند مرحله پیک کرونا با مدیریت همکاران در ادوار مختلف، ایثار پرسنل و کارکنان زحمتکش، موفق و سربلند عمل کرد تا جایی که روزانه در دوشیفت انجام وظیفه می‌کردند و حتی نیاز به شیفت سوم نشد.»

او می‌گوید در چهار ماهی که به این سازمان آمده، در قدم اول ترمیم، استراحت و آرامش پرسنل را در دستور کار قرار داده است: «شیفتی شدن  در حالت ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت پرسنل به بازسازی جسمی و روانی آنها کمک کرد و الحمدلله الان در نقطه مطلوبی قرار گرفتیم و همگی آمادگی خدمت موثر را دارند. البته دعا می‌کنیم این بلا و گرفتاری مثل قبل تکرار نشود.»

غضنفری ادامه می‌دهد: «در حوزه امکانات هم تدابیر لازم برای پشتیبانی دیده شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. ما خدمت بی‌منت به مردم داغدار و صاحبان متوفی را اصل قراردادیم و کم کردن هزینه‌های مترتب بر امور متوفی در دستور کار قرار گرفت که مهمترینش رایگان شدن فضای پارکینگ عروجیان این سازمان بود که روزانه حدود ۱۵۰۰ خودور از آن بهره می‌برند. همچنین در حال نوسازی ناوگان حمل و نقل متوفی هستیم و طبق دستور شهردار محترم و تصویب هیات مدیره، ۴۰ درصد از ناوگان حمل پیکر متوفی‌ها ان شاالله به زودی و در یک بازه زمانی ۶ ماهه نوسازی و تملک خواهد شد. مقدمات این مهم در حال انجام و پیشرفت است.»

حدود ۱۵ الی ۲۰ متوفی کرونایی در تهران

درحالیکه شیوع سویه امیکرون در کشور اوج گرفته و وارد پیک ششم شده‌ایم، نگرانی‌ها از افزایش مرگ و میرها و دیدن تصاویری از روزهای بحرانی در گورستان‌ها هم زیادتر شده است. اما سعید غضنفری می‌گوید وضعیت بهشت زهرای تهران ابدا با وضعیت پیک پنجم قابل مقایسه نیست و حالتی نرمال دارد: «حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ متوفی در روز داریم. از این تعداد حدود ۱۵ الی ۲۰ متوفی کرونایی هستند. مابقی بر اثر مرگ طبیعی مثل بیماری، سکته، تصادف، حادثه و …  فوت می‌کنند. تعدادی هم که نوزاد و جنین هستند. بخشی از این تعداد لزوما در تهران مدفون نمی‌شوند و به شهرستان‌ها اعزام می شوند. یعنی چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ متوفی در روز.»

او می‌گوید امسال در کل آمار فوتی‌ها نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته که پیک‌های کرونا در این افزایش بی‌تاثیر نبوده است. غضنفری از مردم می‌خواهد در بهشت زهرا زیاد حضور پیدا نکنند: «واقعا این حجم رفت و آمد تبعات زیادی دارد. از جمله اینکه ممکن است باعث افزایش آمار و ابتلا به کرونا شود. مردم به حداقل‌ها اکتفا کنند و باعث به زحمت افتادن کادر درمان، معالج و همکاران ما نشوند. ما قدم‌هایشان را رو روی چشم می‌گذاریم اما اجازه بدهند از این دوره‌های سخت پیش رو عبور کنیم.»

نیروهای بهشت زهرا خسته‌اند، از آن ها به درستی تقدیر نشد

«ما وارد پیک ششم شده ایم اما هنوز مثل دوران پیک چهارم و پنجم نشده و امیدوارم نشویم»؛ این بخشی از اظهارات روح‌الله محسنی، سرپرست معاونت عروجیان سازمان بهشت زهرا در گفتگو با خبرآنلاین است. او می‌گوید اگر آمار واکسیناسیون بالا نبود الان با قدرت شیوع امیکرون فاجعه اتفاق افتاده بود: «از ۱۰ روز پیش آمار ابتلا به کرونا در حال صعودی شدن است و به همان میزان در سازمان بهشت زهرا هم آمار فوتی‌های کرونا در حال بالا رفتن است. اما این آمار را هنوز به عنوان خطر در سازمان احساس نمی‌کنیم. چون سازمان شرایط اوج پیک چهارم و پنجم را گذرانده و از آن شرایط هم سربلند بیرون آمده است.»

ماجرای قطعه قطعنامه ۵۹۸ در بهشت‌زهرا باز هم تکرار می‌شود؟ / خسروی: احتمال سقوط قیمت ملک وجود دارد

او می‌گوید در حال حاضر میانگین آمار فوتی‌های تهران ۱۷۰ تا ۲۰۰ نفر است و تعداد فوتی‌های کرونا بین عدد ۲۰ تا ۳۰ در حال جابجایی است: «درصورتیکه در دو هفته پیش، تعداد فوتی‌های کرونایی بهشت زهرا به ۴ نفر در روز رسیده بود. یعنی دقیقا متناسب با آمار کشوری، آمار بهشت زهرا هم صعود و نزول دارد.»

محسنی ادامه می‌دهد: «از زمان شروع کرونا سازمان بهشت زهرا وضعیت عملیاتی جدید به خودش گرفت. میانگین اموات تا پیش از کرونا حدود روزی ۱۷۰ نفر بود، اما در اردیبهشت امسال تعداد مجموع اموات کرونایی و غیرکرونایی به ۴۴۰ نفر هم رسید. اما در همان شرایط بهشت زهرا با تدابیری که داشت توانست از این برهه به خوبی بیرون بیاید. اگر هم مجددا به آن شرایط یا سخت‌تر از آن برگردیم، ما هیچ خطری احساس نمی‌کنیم. یعنی ما الان آمادگی به کارگیری نیروهایمان در یک یا دو شیفت را داریم، ظرفیت پذیرش و انجام عملیات تطهیر و… را داریم که ظرف کمترین زمان به کار ببندیم.»

او می‌گوید در قسمت تطهیر و خاکسپاری بهشت زهرا حدود ۳۲۰ نفر در حال خدمات‌رسانی هستند: «الان نیروهای ما به صورت یک شیفت در حال انجام وظیفه هستند اما در زمان کرونا دو شیفت شده بود. در سالن تطهیر ما از یک ماه پیش نیروهای ما به صورت یک روز کار یک روز استراحت هستند، یعنی ۵۰ درصد نیروهای ما با توجه به سختی کار در هر روز در حال کار هستند. اگر آمار فوتی‌های بالا برود، اولین کارمان این خواهد بود که نیروهایمان را به صورت هر روز کار درآوریم.»

طبق گفته‌های محسنی، کانون تطهیرکنندگان داوطلب در سازمان بهشت زهرا پذیرای تعداد قابل توجهی از افراد داوطلب است که ثبت‌نام شده و آموزش دیده‌اند که در مواقع بحران به کار گرفته شوند در حال حاضر هم به خاطر پایین آمدن کرونا به صورت معدود از این افراد استفاده می‌کنند.

او هم می‌گوید بسیاری از ملاحظات بهداشتی در مراسم‌هایی که در بهشت زهرا برگزار می‌شود از سوی مردم رعایت نمی‌شود و از مردم می‌خواهد در بهشت زهرا حضور زیادی نداشته باشند: «سازمان بهشت زهرا با استفاده از امکانات موجودش شرایط کرونا را پشت سر گذاشت. یعنی با به کارگیری بهینه از نیروی انسانی و ادواتی که در اختیار دارد. در واقع پرسنل سازمان بهشت زهرا به نوعی جهاد کردند. سرزیر فوتی‌های همه بیمارستان‌های تهران به یک آرامستان ختم می‌شود. الان پرسنل سازمان بهشت زهرا دچار خستگی شده‌اند و این خستگی هنوز با یک خدمت ویژه و درخورد پاسخ داده نشود. تقدیرهای کلامی و ریالی صورت گرفته اما این تقدیرها در خورد خدمات پرسنل سازمان بهشت زهرا نبوده است. این نیروها باید دلگرم شوند و برای ادامه کارشان انگیزه داشته باشند.»

محسنی از مسئولان مربوطه یک خواسته هم دارد: «یک خواسته مهم کارد بهشت زهرا بحث مسکنشان است. آن‌ها انتظار داشتند از رهگذر خدماتی که در دو سال گذشته و شیوع کرونا داشتند و نگذاشتند که هیچ دغدغه‌ای در بین جامعه ایجاد شود، از بابت مسکنشان خیالشان راحت شود. مسئولان شهرداری، بنیاد مسکن، هیات دولت و … باید همت کنند و برای برطرف کردن بخشی از خستگی‌ای که به نیروها وارد شده، کار عملی انجام دهند.»

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار