۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷

قراردادهای معلمان در برنامه هفتم تعیین تکلیف می شود/ شرط «تبدیل وضعیت معلمان» کارمعین به پیمانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قراردادهای معلمان یکی از چالش های مطرح معلمان قراردای است. آموزش و پرورش به منظور جبران کمبود معلم ، بدون هیچ گونه تعهدی، گروهی از معلمان را به استخدام در مدارس در می آورد که معلمان حق‌التدریس گفت...

آموزش و پرورش زمان صدور احکام افزایش حقوق سال ١۴٠٣ معلمان را اعلام کرد اعلام آخرین مهلت تعویض شناسنامه جلد قرمز؛ شناسنامه های قدیمی باطل می شوند اعلام آخرین مهلت تعویض شناسنامه جلد قرمز؛ شناسنامه های قدیمی باطل می شوند به گزارش عرشه آنلاین، زمان صدوراحکام افزایش حقوق سال ١۴٠٣ فرهنگیان مشخص شد. از صعود بیت کوین جا نمونی???? خرید بیت کوین، آسان‌تر از همیشه✔️ خرید پر سود???? تبلیغ yektanet به گزارش نواندیش، براساس اعلام کارگزینی آموزش و پرورش، افزایش حقوق سال ١۴٠٣ معلمان و فرهنگیان درروزشنبه به ادارات کل استانها ارسال وپس ازرفع نواقص احتمالی، به مناطق وشهرستانها ارسال و روندصدور احکام تا سه شنبه بعد انجام خواهدشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قراردادهای معلمان یکی از چالش های مطرح معلمان قراردای است. آموزش و پرورش به منظور جبران کمبود معلم ، بدون هیچ گونه تعهدی، گروهی از معلمان را به استخدام در مدارس در می آورد که معلمان حق‌التدریس گفته می‌شود.

هیچ قرارداد استخدام دائمی بین آموزش و پرورش و این گروه از معلمان وجود ندارد و حقوق آن‌ها نیز به صورت ساعتی و بر حسب تعداد ساعت کاری آن‌ها پرداخت می‌شود.

مجتبی یوسفی درباره برخی از مصوبات نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، گفت: در برنامه به موضوع علم با محوریت شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای شد به گونه‌ای که موضوعات علمی و شرکت‌های دانش بنیان، به سمت ارزش افزوده و خلق ثروت حرکت کند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی در رشد صنایع تجاری کشور یکی دیگر از موضوعاتی بود که در لایحه برنامه به آن توجه شد، گفت: در بخش دفاعی ما شاهد مدیریت عالی و استفاده از تکنولوژی‌های بسیار بالا هستیم که لازم است در بخش‌های دیگر صنایع کشور از ظرفیت حوزه دفاعی استفاده کنیم که با مصوباتی که در این بخش داشتیم، مقرر شد از توانایی‌های این حوزه استفاده شود تا بهره‌وری افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه توجه به بخش آموزش و پرورش در راستای افزایش درآمد آموزش و پرورش و افزایش اعتبارات این وزارتخانه نیز از دیگر مصوبات مهم بود ادامه داد: موضوع دیگر این بود که در لایحه برنامه انواع و اقسام قرارداد معلمان از جمله خرید خدمات، حق التدریس، معلمان مدارس غیر انتفاعی، و … تعیین تکلیف شدند، علاوه بر این الحاق نهضت به آموزش و پرورش به صورت رسمی صورت گرفت.

یوسفی ادامه داد:همچنین با مصوبه‌ای که داشتیم موضوع کمبود معلم بر طرف خواهد شد، قرار شد که از ظرفیت نخبگان دانشگاهی یا همان ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده شود همچنین قرار است ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی برای جذب معلم افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در برنامه درآمد‌های دولت و درآمد‌های نفتی شفاف شد، گفت: علاوه بر این در زمینه ترانزیت قرار شد که ستاد ملی ترانزیت ایجاد شود تا تصمیمگیری‌های موازی در این حوزه بر‌طرف شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:البته اشکالاتی هم در لایحه برنامه وجود دارد از جمله اینکه معتقدم که برنامه در بخش‌هایی به جای سیاست و ریل گذاری وارد جزئیات شده، ولی در مجموع تلاش دولت و مجلس بر این بود که برنامه‌ای تدوین و تصویب شود که مشکلات مردم بازنشستگان، اقشار ضعیف را حل کند البته اگر به سمت مسئله محوری و چند موضوع خاص را دنبال می‌کردیم بهتر بود.

شرط «تبدیل وضعیت معلمان» کارمعین به پیمانی

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از پیگیری جذب نیروی انسانی خدماتی در آموزش و پرورش در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

مسعود بهرامی در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما، درباره کمبود نیروی انسانی خدماتی در مدارس اظهار کرد: آخرین باری که در آموزش و پرورش جذب نیروی خدماتی داشتیم سال ۹۱ بوده است.

خروج یک سوم نیروهای خدماتی از آموزش و پرورش طی یک دهه اخیر 

وی ادامه داد: در این ۱۱ سال تقریبا یک سوم نیروهای ما به دلیل اتمام سنوات خدمتی جدا شدند و برخی نیز کهولت سن دارند که این عوامل شرایط ما را سخت کرده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت پیش بینی کرده بود که ۲۰ هزار استخدام در این حوزه داشته باشیم اما مجلس صلاح ندانست و از لایحه حذف شد. الان در قانون برنامه هفتم پیگیر هستند تا این مشکل حل شود.

تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد کار معین به پیمانی با شرکت در آزمون آموزگاری و دبیری 

قرارداد این فرهنگیان ۹ ماهه بود!

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران همچنین درباره نیروهای «قرارداد معین» نیز توضیح داد: تعدادی همکار داشتیم که سال گذشته قرار داد کار معین شدند. این‌ همکاران قبلا به شیوه‌های خرید خدمات آموزشی و غیره  با ما کار می‌کردند. در این راستا سازمان اداری و استخدامی یک مجوز مصداقی و موردی برای  طول سال تحصیلی گذشته داد.

آخرین خبر از طرح رتبه بندی معلمان 30 خرداد 1401

قرارداد این فرهنگیان ۹ ماهه بود!

بهرامی افزود: اینکه چرا قرارداد این نیروها در سال قبل ۹ ماهه بسته شده، به دلیل تصمیم سازمان اداری و استخدامی بود. الان این همکاران در فرآیند تبدیل وضعیت از طریق آزمون ماده ۲۸ هستند یعنی یا رشته آنها به پایه ابتدایی مربوط می‌شود که در آزمون شرکت کردند و اگر پذیرفته شوند استخدام می‌شوند و یا با شرکت در آزمون دبیری ۱۲ مرداد برای مقطع متوسطه جذب می‌شوند. در واقع این نیروها در حال تبدیل وضعیت هستند و انشاالله پیمانی می‌شوند.

مشکل تراکم دانش آموز در شهرستان‌های استان تهران

بهرامی درباره وضعیت تراکم دانش آموز مدارس در شهرستان‌های استان تهران، اظهار کرد: در شهرستان‌های استان تهران که از فیروزکوه تا ملارد را شامل می‌شود تقریبا همه شهرستان‌ها به جز دو، سه منطقه مشکل تراکم دارند. به این معنا که تراکم دانش آموزی ما از میانگین کشوری بیشتر است. بخشی از آن به احداث و ساخت مدارس جدید معطوف می‌شود و بخشی دیگر معطوف به برنامه ریزی است.

مدرسه سه شیفته نداریم

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران یادآور شد: در بخش برنامه‌ریزی تدابیری را در خصوص جابه‌جایی مدارس خاص داریم و اگر شرایط وجود داشته باشد می‌توانیم از نوبت دوم مدارس استفاده کنیم و یا با تمهید نیروی انسانی ساماندهی انجام دهیم و این شرایط را کاهش دهیم. در جاهایی مثل شهرستان بهارستان و قدس واقعا تراکم ما بالا است.

متوسط تراکم کلاسی در شهرستان‌های استان تهران ۳۲ است

وی با بیان اینکه مدرسه سه شیفت نداریم اما دو شیفت داریم، ادامه داد: تراکم کلاسی ما در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ تقریبا به طور متوسط ۳۲ است اما میانگین کشور ۲۴ نفر است. باید برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشیم. بخشی از این برنامه‌ریزی به سمت احداث مدارس با سازه‌های سبک می‌رود، بخشی دیگر در تخریب و بازسازی اتفاق می‌افتد و بخشی دیگر با برنامه‌ریزی‌ها و ساماندهی‌های ما اتفاق می‌افتد. ما نه تنها از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت داریم بلکه از شهر تهران هم به شهرستان‌های استان تهران مهاجرت داریم و این امر تراکم را در حاشیه تهران زیاد می‌کند.

بهرامی توضیح داد: ماه گذشته در شورای آموزش و پرورش استان، محله به محله نقشه‌ها را بررسی کردیم و مصوب شد شهرداری‌ها به ما در تامین زمین در  محل‌هایی که مشکل مدرسه داریم کمک کنند. اگر این امر محقق شود ما می‌توانیم از  ظرفیت سازمان نوسازی و خیرین استفاده کنیم. سال گذشته مجمع خیرین شهرستانهای استان تهران را داشتیم و استانداری ورامین متعهد شد که هر پروژه‌ای که خیر تا ۳۰ درصد را کمک کنند، بقیه هزینه را از محل اعتبارات دولتی تامین کنند. این صورتجلسه شده است و تا هفته گذشته هفت الی هشت مورد آن را امضا کردیم، در اختیار دوستان در نوسازی است که در مرحله تهیه نقشه هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه توانستیم ۴۳۰۰ ظرفیت جدید هنرستانی سال گذشته ایجاد کنیم، افزود: بخشی از این امر با بازطراحی و استفاده بهینه از امکانات و بخشی با تجهیز امکانات جدید انجام شد. در حوزه بهداشت نیز سال قبل نزدیک به ۷۰۰ اتاق بهداشت در مدارس تجهیز شد. در حوزه بحث تندرستی، در بهمن ماه کاروان فجر بانشاط را برای دانش آموزان داشتیم که برای حدود ۲۷۰۰ مدرسه امکانات تربیت بدنی و ورزشی  ایجاد شد. برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ نیز در حال برنامه ریزی و تامین اعتبار هستیم. بخشی در تابستان و بخشی در طول سال تحصیلی محقق می‌شود.

بالغ بر یک میلیون دانش آموز در شهرستان‌های استان تهران

به گفته وی، سال گذشته در گستره شهرستان‌های استان تهران، ۹۵۱ هزار و ۱۰۲ دانش آموز وجود داشته است و برای سال آینده پیش بینی ‌می‌شود تعداد دانش آموزان شهرستان‌های استان تهران به یک میلیون و ۲۶۹۱ تن برسد.

بهرامی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ هزار و ۳۴۷ کلاس درس در گستره شهرستان‌های استان تهران داشتیم و پیش بینی می‌کنیم امسال ۳۱ هزار و ۱۹۰ کلاس درس داشته باشیم، افزود: الان ثبت نام میان پایه ها تقریبا انجام شده است و پیش بینی می‌کنیم ۱۱۴ هزار و ۸۰۰ نوآموز برای اول مهر داشته باشیم که تا این لحظه ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ نوآموز سنجش سلامت را انجام داده‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره چگونگی ساخت مدارس توسط شرکت‌های عمرانی، عنوان کرد: ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش ماده ۱۸ انبوه سازان را مکلف می‌کند تا به ازای هر  ۲۰۰ واحد یک مدرسه هم طبق ضوابط خاص احداث کنند. شرکت‌های عمران از این قاعده مستثنی نیستند و باید مدرسه را بسازند و تحویل آموزش و پرورش دهند. چون این شرکت‌ها خود متولی ساخت هستند، نوسازی  فقط نظارت می‌کند و اگر عارضه‌ای داشته باشد خود شرکت‌های عمران باید به سازی کنند. از سوی دگر اگر مدرسه‌ای مازاد باشد و دانش آموز نداشته باشد این امکان وجود دارد که به بخش خصوصی واگذار شود.

بیشتر مدارس تهران در بافت فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی است

در بخش دیگر این برنامه عباس زارع مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، اظهار کرد: امسال از ۱۸۳ مدرسه‌ای که در دست اجرا داریم، ۱۰۰ مدرسه را در قالب ۱۰۹۱ کلاس و ۱۴۲ هزار مترمربع در شهریورماه تحویل می‌دهیم. استان تهران در کشور بالاترین آمار تحویل کلاس را دارد و ما از اول فروردین تا شهریورماه به ازای هر روز ۶ کلاس تحویل می‌دهیم.

دانش آموز

بیشتر مدارس تهران در بافت فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی است

وی افزود: از این ۱۰۰ مدرسه ۷۶ مدرسه در قالب ۸۶۰ کلاس برای شهرستان‌های استان تهران است که حدود ۶۰ درصد این بافت فرسوده است و در تهران بیشتر مدارس نیازمند بازسازی در قالب تخریب و بازسازی قرار می‌گیرند چراکه در بافت فرسوده قرار دارند.

زارع درباره سرانه آموزشی استان تهران نیز توضیح داد: سرانه شهرستان‌های استان تهران ۲.۸۴، سرانه شهر تهران ۴.۲، سرانه متوسط استان ۳.۸، سرانه متوسط کشور ۵.۲ و سرانه استاندارد ۸.۳ مترمربع به ازای هر دانش آموز است. بحث صنعتی سازی را در دستور کار داریم. امسال ۱۲ پروژه در شهرستان‌ها و ۵ پروژه در اسلام شهر، ۲ پروژه در چهادانگه،  ۱۰ پروژه در بهارستان و ۵ پروژه در رباط کریم مصوب شد که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و تلاش می‌کنیم این پروژه ها را تا شهریور ماه و برخی دیگر را تا یکی دو ماه بعد تحویل دهیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه مدارس به روش صنعتی سازی، ایمن و با رعایت آیین نامه ها ساخته می‌شوند، گفت: تقریبا ۱۱ پروژه از این تعداد با سیستم سازه‌ای “پنل‌های پیش  ساخته”، سه مدرسه به روش سازه‌های “سبک” و سه مدرسه به روش “قالب‌های ماندگار” ساخته می‌شوند.

شهرقدس و سرانه آموزشی بد

وی درباره سرانه دانش آموزی استان تهران نیز اظهار کرد: شهر قدس بدترین شرایط را با ۱.۹۶ سرانه دانش آموزی دارد. سرانه دانش آموزی بهارستان با ۲.۱۹، سرانه دانش آموزی شهریار ۲.۰۲ است.حدود ۸ مدرسه را برای مهر ماه در شهریار تحویل می‌دهیم. برای ورامین چهار پروژه مصوب شده است.

در استان تهران مدرسه کانکسی نداریم

زارع با بیان اینکه سال قبل مکان یابی نقطه‌ای برای نوسازی مدارس انجام داده‌ایم و اولویت ما مدارس واقع در بافت فرسوده است، گفت: در استان تهران مدرسه کانکسی نداریم. حتی شعله مستقیم، بخاری نفتی و گازی کاملا در استان تهران حذف شده است و اگر باشد هم مربوط به مدارسی است که ملک استیجاری دارند که به  لحاظ قانونی نمی‌توانیم به این مدارس ورود کنیم. اصلا در مدارس دولتی این امر وجود ندارد. در حال حاضر نیز به استانداردسازی موتورخانه‌هایی که مستهلک شده‌اند توجه کرده‌ایم. برخی از مدارسی که سال قبل تحویل دادیم مجهز به “دیگ چگالشی” هستند که یکی از آیتم‌های مدرسه سبز است.

قرارداد معلمان مدارس غیردولتی + نمونه قرارداد همکاری با مدارس

برای کار کردن در مدارس به عنوان معلم معمولا باید در یکی از دانشگاه های فرهنگیان یا در رشته های دبیری درس خواند یا در یکی از آزمون های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرد اما یکی دیگر از روش های تدریس در مدارس، کار کردن به شکل حق التدریس با استفاده از قرارداد معلمان مدارس غیردولتی است.

افزایش تعداد مدارس غیر انتفاعی، کمبود نیروی استخدامی و کمتر بودن هزینه به کارگیری معلمان غیر ثابت باعث افزایش نیروی کار حق التدریسی شده است. احتمالا بارها شکایت‌های نیرو های حق التدریسی و مدیران مدارس را در مورد حقوق و تکالیفشان شنیده‌اید. معلم‌هایی که از شرایط مختلف مثل حقوق، بیمه، پاداش و مزایا ناراضی‌ هستند و مدیران و معاونانی که از کمبود یا استعفای نیرو یا مشکلات دیگر شکایت دارند.

یکی از بهترین راه‌­حل‌ها برای بهبود شرایط دو طرف تنظیم قرارداد معلمان مدارس غیردولتی است که بتواند همکاری مناسب و رضایت بخشی برای آن‌ها ایجاد کند. در این مقاله نمونه قرارداد معلمان مدارس غیر دولتی را بررسی خواهیم کرد و به نکات و شرایط تنظیم این قرارداد می‌پردازیم.

قرارداد معلمان مدارس غیردولتی

در هنگام تنظیم قرارداد باید مواردی را به‌عنوان بندهای اصلی و ثابت رعایت کنید. این موارد در تمامی قراردادهای کار یکسان هستند. در عین حال می‌توانید نکاتی را به‌عنوان بندهای تخصصی و تکمیلی به قرارداد اضافه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. مشخصات طرفین: در این بند مشخصات شناسنامه‌ای طرفین، مدرسه یا آموزشگاه قید می‌­شود.
  2. نوع قرارداد: معمولا قرارداد حق التدریس یکی از انواع قراردادهای کار موقت محسوب می‌­شود.
  3. مدت فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی: تاریخ شروع و اتمام قرارداد باید به طور کامل ذکر شود مثلا شروع از تاریخ ….. و خاتمه قرارداد در تاریخ ….. یا یک ترم تحصیلی.
  4. مبلغ قرارداد: مبلغ قرارداد بهتر است به طور ساعتی و با احتساب تعطیلات ذکر شود. همچنین این مورد که مبلغ به چه شکل پرداخت می‌­شود: ماهیانه، هفتگی یا غیره.
  5. محل انجام فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی : مدرسه یا آموزشگاهی که معلم قرار است در آن تدریس کند مشخص شود. کارفرما نمی‌­تواند طبق قرارداد از کارمند بخواهد که در مکان دیگر نیز تدریس کند.
  6. بیمه و پاداش: کارفرما باید پرداخت بیمه، پاداش و سایر مزایای قانونی را در قرارداد درج کند و متعهد به پرداخت ان‌ها خواهد بود.
  7. حق سنوات: حق سنوات که معمولا به طور سالانه و طبق کارکرد کارمند محاسبه می‌­شود باید توسط کارفرما پرداخت شود.
  8. تعهدات طرفین: در این بند معمولا وظایف معلم مشخص می‌­شود اما کارفرما نیز وظایفی دارد که در صورت انجام ندادن آن ها مشمول جریمه خواهد شد. مثلا اگر مکان کار تغییر کند موظف است به کارمند اعلام و رضایت او را نیز جلب کند وگرنه طرف مقابل می‌­تواند قرارداد را فسخ کند.
  9. فسخ یا تعلیق قرارداد: طرفین می­توانند مواردی را تعیین کنند که در صورت بروز آن‌ها بتوانند یک طرفه، قرارداد را فسخ یا معلق کنند. مثلا کارمند در صورت دیرکرد کارفرما در پرداخت حقوق می‌تواند قرارداد را تا زمان پرداخت و احتساب تاخیر معلق کند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط