۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

علت‌های اصلی ابتلا به سرطان ریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،ریه ها دو اندام اسفنجی در قفسه سینه هستند که اکسیژن بدن را تامین کرده و دی اکسید کربن را حذف می کنند. سرطان ریه باعث تقسیم و تکثیر غیر مجاز سلول های ریه شده و در نتیجه آن، تومور ایجاد می شود. پاتوف...

علت‌های اصلی ابتلا به سرطان ریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،ریه ها دو اندام اسفنجی در قفسه سینه هستند که اکسیژن بدن را تامین کرده و دی اکسید کربن را حذف می کنند.

سرطان ریه باعث تقسیم و تکثیر غیر مجاز سلول های ریه شده و در نتیجه آن، تومور ایجاد می شود. پاتوفیزیولوژی سرطان ریه به تغییرات فیزیکی رخ داده در بدن در طول سرطان ریه و علل آن اشاره دارد.

علل ابتلا به سرطان ریه

چندین علت احتمالی در مبتلا شدن به سرطان ریه وجود دارد. امروزه علت اصلی سرطان ریه، سیگار کشیدن است. تخمین زده می شود که حدود ۸۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار است.

سرطان ریه سلول کوچک در بسیاری از موارد با سابقه مصرف سیگار مرتبط است.

سایر مواردی که می تواند منجر به سرطان ریه شود عبارتند از گاز رادون، آلودگی هوا و آزبست. قرار گرفتن در معرض کاز های متصاعد شده حاصل از سوختن گازوئیل و سایر مواد شیمیایی نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

جهش ژنی ارثی

این امکان وجود دارد که یک جهش DNA را از یک یا هر دو والدین خود به ارث ببرید. توجه کنید که جهش های ارثی به تنهایی معمولا منجر به سرطان نمی شوند بلکه این جهش ها خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند. افرادی که جهش در کروموزوم ۶ را به ارث می برند، حتی اگر سیگار نکشند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

برخی دیگر از جهش های ارثی باعث می شود که بدن بعضی افراد نتواند برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگار را تجزیه یا DNA آسیب دیده را ترمیم کند.

همچنین برخی از انواع سرطان ریه سلول غیر کوچک باعث می شود که ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) پروتئین زیادی در بدن تولید کند. این مورد اغلب در افراد مبتلا به آدنوکارسینوما که سابقه مصرف سیگار ندارند دیده می‌شود.

جهش ژن اکتسابی

در حالی که امکان به ارث بردن یک جهش ژن که می تواند منجر به سرطان شود، وجود دارد، اکثر جهش های ژنی در طول زندگی اکتسابی هستند. این جهش ها اغلب به دلیل محیط رخ می دهند و باعث تغییراتی در DNA سلول های ریه می شوند. این تغییرات می تواند منجر به رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول و احتمالاً سرطان شوند.

رادون

رادون یک گاز رادیواکتیو طبیعی است که شما نمی توانید آن را ببینید، بو کنید یا بچشید. مطالعات نشان داده رادون دومین عامل سرطان ریه در افرادی است که سیگار نمی کشند.

قرار گرفتن در معرض رادون معمولا در داخل خانه اتفاق می افتد. تنفس روزانه در مقادیر کم خطر ابتلا به سرطان ریه را در طول زمان افزایش می دهد.

رادون به طور طبیعی در خاک وجود دارد و از طریق شکاف های کوچک یا شکاف های کف به داخل ساختمان ها می آید.

آزبست

آزبست گروهی از مواد معدنی طبیعی است که احتمالاً در معادن، کارخانه‌های نساجی، کارخانه‌های کشتی‌سازی و مکان‌هایی که مردم با عایق کار می‌کنند، یافت می‌شوند. قرار گرفتن در معرض این مواد معدنی در محل کار، به خصوص اگر سیگار می کشید، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض آزبست همچنین خطر ابتلا به مزوتلیوما را افزایش می دهد؛ نوعی سرطان که در پوشش اطراف ریه ها، معروف به پلورا، شروع می شود. قرار گرفتن در معرض آزبست معمولا در محل کار اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض موارد زیر نیز در محل کار می تواند موجب سرطان ریه شود:

اورانیوم

آرسنیک

بریلیم

کادمیوم

سیلیس

وینیل کلرید

ترکیبات نیکل

ترکیبات کروم

محصولات زغال سنگ

گاز خردل

کلرومتیل اترها

اگزوز دیزل

اشعه ها و سرطان ریه

تشعشع به قفسه سینه، به خصوص اگر سیگار هم می کشید، یک عامل خطرناک برای سرطان ریه است. افرادی که برای لنفوم هوچکین یا سرطان سینه درمان شده اند، از این نظر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

تخمین زده می شود که آلودگی هوا عامل حدود ۵ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان است. رسیدگی به این عامل خطر دشوار است زیرا ما به عنوان افراد جامعه معمولاً کنترلی بر کیفیت هوایی که تنفس می کنیم نداریم. شما می‌ توانید برای دریافت اطلاعات راجع به مراقبت از ریه ها در برابر آلودگی هوا از مشاوره آنلاین پزشکی بهره بگیرید.

داشتن سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان ریه خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. اگر سرطان ریه در خانواده شما وجود دارد، به خصوص اگر سایر عوامل خطر را تجربه می کنید، بهتر است یا به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و اگر امکان آن را ندارید با یک دکتر آنلاین صحبت کنید.

شایان ذکر است که مواد زیر نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند:

کشیدن ماری جوانا

سیگارهای الکترونیکی

تالک و پودر تالک

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار