۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶

سخن ذوقی و غیر مستند نباید درباره مساله غیبت بیان شود

سخن ذوقی و غیر مستند نباید درباره مساله غیبت بیان شود حامد کاشانی گفت:انسان در عصر غیبت حتی اگر غرق در نعمت هم شود باز غریب است. در عصر غیبت نباید برای رفع این اضطرار آدرس غلط داده شود. به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد کاشانی در برن...

سخن ذوقی و غیر مستند نباید درباره مساله غیبت بیان شود

سخن ذوقی و غیر مستند نباید درباره مساله غیبت بیان شود

سخن ذوقی و غیر مستند نباید درباره مساله غیبت بیان شود

حامد کاشانی گفت:انسان در عصر غیبت حتی اگر غرق در نعمت هم شود باز غریب است. در عصر غیبت نباید برای رفع این اضطرار آدرس غلط داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد کاشانی در برنامه «سمت خدا» شبکه سوم سیما گفت: مساله مهدویت از امهات مباحث اعتقادی اسلام است و این مساله تنها به مکتب تشیع مربوط نمی‌شود. به فرمایش برخی علمای بزرگ مانند حضرت آیت الله خامنه‌ای، موضوع مهدویت در حد مساله نبوت و از امهات مسائل اعتقادی به شمار می‌رود.

پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: در عصر غیبت یکی از خطرات بسیار عظیم، عمیق و مهم آن است که با اظهار نظرهای غیر صحیح و ادله‌های سست و سخنان عوامانه سطح مساله مهدویت تنزل داده شود. برای مثال زمانی که مساله مهدویت مطرح می‌شود اگر در ذهن تنها خواب و رؤیا متصور شود این تنزل مساله مهدویت است.

وی با بیان اینکه در دوران غیبت تهدیدات و فرصت‌های بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: غیبت فرصت‌های عظیمی برای بشر به وجود می‌آورد زیرا عصر غیبت، دوران کمال انسانی است برای همین آدمی در این دوران با خطرات عجیبی مواجه می‌شود که باید مراقب این خطرات بود.

ظهور اتفاقی غیر منتظره است

حجت الاسلام کاشانی با بیان اینکه اهل بیت (ع) همواره تلاش می‌کردند تا مردم را با مساله غیبت آشنا کنند، گفت: امروز باید مراقب سخنانی که با کلام معصوم و روایات آن بزرگواران مغایر است، بود؛ سخن ذوقی و غیر مستند نباید درباره مساله غیبت بیان شود. طبق صریح روایات؛ امام زمان (عج) در زمانی ناگهانی و غیر منتظره ظهور می‌کنند، بنابراین اینگونه نیست که کسی بتواند برای امر فرج برنامه‌ریزی داشته باشد یا زمان و ساعتی تعیین کند.

پژوهشگر تاریخ اسلام با طرح این پرسش مبنی بر اینکه مردم در عصر غیبت چه وظیفه‌ای دارند؟ عنوان کرد: عصر غیبت، دوران اضطرار و حیرت است، امام صادق (ع) فرمودند: در این دوران مردم باید به آن چیزی که از اسلام و دین به آنها رسیده عمل کنند؛ بر اساس این روایت هیچیک از امور دینی در عصر غیبت تعطیل نمی‌شود و مردم باید به انجام وظایف شرعی و دینی اهتمام داشته باشند.

طولانی شدن غیبت از سنت‌های الهی است

وی با بیان اینکه مردم هر لحظه باید برای ظهور آماده باشند، گفت: انسان‌ها حتماً در عصر غیبت باید به وظایف خود عمل کنند تا امر ظهور محقق شود. البته امر ظهور صرفاً به آمادگی انسان بستگی ندارد زیرا مساله غیبت فراتر از آن چیزی است که انسان درک کند. تلاش انسان در مسیر انتظار و عمل به وظایف دینی به نوعی اعلام آمادگی به پیشگاه خداوند متعال است مبنی بر اینکه آمادگی اطاعت و بندگی پروردگار را دارد.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به اینکه تأخیر در امر ظهور نباید برای انسان عادی شود، بیان داشت: منتظران ظهور باید هر لحظه در انتظار امر فرج باشند و حضرت را فراموش نکنند. شاید جامعه بشری در بخشی از طولانی شدن غیبت تأثیر داشته باشد اما در طولانی شدن امر غیبت انسان‌ها ارتباط مستقیم ندارند. برخی افراد در عصر غیبت با تهذیب نفس و تهجد می‌توانند با حضرت مهدی (عج) ارتباط داشته باشند اما تعداد این افراد در دوران غیبت کبری شاید به کمتر از عدد انگشتان یک دست هم نرسد.

پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: بنابراین در عصر غیبت دسترسی به امام وجود دارد اما بسیار مشکل است و این یکی از سختی‌های دوران غیبت به شمار می‌رود. البته این دشواری و سختی در ابتدا برای خود حضرت بسیار سخت است و آدمی اگر یکی از عوامل طولانی شدن امر فرج شود با این طولانی شدن قطعاً حضرت را خواهد رنجاند. مصائب و مشکلات شیعیان برای حضرت بسیار غم‌انگیز و دشوار است برای همین وقتی شیعه‌ای مرتکب گناه می‌شود ایشان برای او گریه می‌کنند. گفته می‌شود هر گناه و ظلمی تیری به قلب مبارک ایشان است.

وی حضرت را پدری مهربان و دلسوز خواند و گفت: مشاهده مشکلات و مرارت‌های جامعه بشری برای ایشان رنج‌آور است. در روایت صبر حضرت مهدی (عج) به صبر ایوب تشبیه شده است زیرا ایشان علاوه بر منتظَر، منتظِر نیز هستند. امام زمان (عج) بسیار غریب هستند و این غربت ناشی از غیبت و عدم دسترسی مردم به ایشان است، شیعیان نیز به همین نسبت غریب هستند. شیعیان در عصر غیبت مدام در حیرانی و اضطرار به سر می‌برند و چیزی نمی‌تواند در این دوران آنان را از اضطرار خارج کند و هر چیزی که باعث کاهش این اضطرار شود تخدیر است.

حجت الاسلام کاشانی ادامه داد: انسان در عصر غیبت حتی اگر غرق در نعمت هم شود باز غریب است. در عصر غیبت نباید برای رفع این اضطرار آدرس غلط داده شود یکی از تهدیدهای عصر غیبت همین امر است که دست ما از حضرت قطع است. درگیری‌ها و روزمرگی‌ها نباید باعث شود که انسان متوجه اضطرار قلبی اش نشود.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار