۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳

رونمایی از جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سوئدی + عکس و مشخصات فنی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،ساب جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سری ۱ را برای آزمایش عملیاتی تحویل می دهد. در یک بیانیه مطبوعاتی در ۲۰ اکتبر، ساب اعلام کرد که این هواپیمای تک سرنشین به طور رسمی در ۶ اکتبر تحویل داده شده است. جدیدت...

رونمایی از جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سوئدی + عکس و مشخصات فنی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ،ساب جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سری ۱ را برای آزمایش عملیاتی تحویل می دهد. در یک بیانیه مطبوعاتی در ۲۰ اکتبر، ساب اعلام کرد که این هواپیمای تک سرنشین به طور رسمی در ۶ اکتبر تحویل داده شده است.

جدیدترین Gripen-E (6002) به جدیدترین نمونه اضافه شده به دو نمونه اولیه Gripen-E تبدیل شده است که قبلاً به FMV تحویل داده شده بود تا در انتظار تحویل های آتی به نیروی هوایی سوئد (SwAF) آزمایش شود.

لارس هایمریش، رئیس بخش مواد هوافضای FMV، خاطرنشان کرد که تا به امروز، سه هواپیما برای آزمایش در اختیار دولت قرار گرفته است. برنامه رسمی این است که FMV تحویل Gripen-E به نیروی هوایی را از سال ۲۰۲۵ آغاز کند.

Saab Gripen-E نشان دهنده تکرار پیشرفته هواپیمای چند منظوره Gripen-C/D است. تحویل این هواپیما به FMV چهار سال پس از پرواز افتتاحیه آن در دسامبر ۲۰۱۹ انجام شد.

به گفته جینز، الگوی استتار خاکستری سه رنگ متمایز هواپیما، که یادآور طرح سبز و قهوه ای دوران جنگ سرد سوئد است، در حال حاضر بیشتر به عنوان یک مفهوم بازاریابی توسط ساب استفاده می شود تا یک طرح عملیاتی که قرار است توسط SwAF استفاده شود.

لارس توسمن، رئیس بخش تجاری هوانوردی ساب، گفت: «از اینکه به این نقطه عطف مهم در راه استقرار دست یافته ایم، هیجان زده و راضی هستم. این یک نقطه عطف مهم است و تحویل‌های بیشتری به زودی دنبال خواهد شد.»

جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سری 1

جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سری ۱

شرکت سوئدی همچنین تاکید کرد که FMV با این تحویل تمام اجزای ضروری مورد نیاز برای عملیات مستقل Gripen-E را به دست آورده است.

تکنسین های آنها آموزش های جامعی را برای Gripen-E گذرانده اند و آنها را به عملیات خط پرواز اولیه و قابلیت های تعمیر و نگهداری مجهز کرده اند.

علاوه بر این، سیستم‌های پشتیبانی و آموزشی با موفقیت ارائه شده‌اند و سیستم‌های پشتیبانی خاص از سال ۲۰۲۲ در ماه آگوست به‌روزرسانی شدند تا با پیکربندی جدید هواپیما هماهنگ شوند.

سوئد قرار است ۶۰ دستگاه Gripen-E را خریداری کند، در حالی که برزیل، تنها مشتری بین المللی تاکنون، سفارش اولیه ۲۸ Gripen-E و ۸ Gripen-F دو سرنشینه را ثبت کرده است. هر دو کشور انعطاف پذیری را برای خریدهای احتمالی آینده حفظ کرده اند.

در اکتبر ۲۰۲۱، انتشار ساب نشان داد که تولید حدود ۳۰ فروند هواپیمای Gripen-E در حال انجام است. خط تولید در لینشوپینگ، سوئد، برای تولید ۲۴ هواپیما در سال، با یک مرکز مونتاژ فرعی در سائو برناردو دو کامپو، برزیل پیکربندی شده است.
نوع Gripen-E سوئد

سری E ادامه نسلی است که با نسخه‌های اصلی Gripen-A تک صندلی و Gripen-B دو سرنشینه آغاز شد.

در حالی که ظاهر بیرونی مدل E تک‌نفره شباهت زیادی به مدل‌های قبلی خود دارد، تفاوت‌ها و پیشرفت‌های قابل توجهی را در جنبه‌های مختلف معرفی می‌کند.

در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۷، نمونه اولیه Gripen-E اولین پرواز خود را از تاسیسات لینشوپینگ ساب انجام داد. این هواپیما، کمی بزرگتر از مدل C در کمتر از ۵۰ فوت، دارای بدنه تقویت شده است که فضایی را برای حدود ۳۰ درصد سوخت بیشتر فراهم می کند.

جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سوئدی

جت جنگنده JAS 39 Gripen-E سوئدی

علاوه بر این، ورودی های هوای برجسته تر، موتور پیشرفته جنرال الکتریک F414-GE-39E و ده نقطه هاردپوینت را در خود جای داده است. معماری اویونیک Gripen-E به عنوان یک ویژگی قابل توجه برجسته است.

ساب ادعا می‌کند که طراحی آن نشان‌دهنده یک پیشرفت است و به آن اجازه می‌دهد تا به سرعت سخت‌افزارهای جدید را ادغام کند و برنامه‌های نرم‌افزاری را برای انطباق با الزامات در حال تکامل ماموریت به‌روزرسانی کند.

ساب سرمایه گذاری های قابل توجهی در این زمینه انجام داده است و بر جایگزینی سریع رایانه های داخلی برای همگام شدن با افزایش قدرت پردازش تأکید دارد.

این انعطاف‌پذیری همچنین مشتریان را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های نرم‌افزاری خود را ایجاد و پیاده‌سازی کنند و ادغام سریع فن‌آوری‌ها و سیستم‌های جدید را برای مقابله با تهدیدات در حال تغییر بدون محدودیت‌های سخت‌افزاری تسهیل می‌کند.

Gripen-E از ویژگی‌های طراحی مخفیانه استفاده نمی‌کند. به گفته ساب، منطق پشت این انتخاب، طبیعت به سرعت در حال تحول فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که به اعتقاد آن‌ها باعث می‌شود هواپیماهای رادارگریز به طور فزاینده‌ای توسط رادارها قابل شناسایی باشند.

با توجه به اینکه اصلاح یا پیکربندی مجدد یک بدنه هواپیما یک تلاش پیچیده و پرهزینه است، ساب تصمیم گرفته است تا با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته به‌جای پنهان‌کاری برای به دست آوردن برتری در جنگ، با رقبا هماهنگ شود. این رویکرد شامل تاکید شدید بر قابلیت های پیشرفته جنگ الکترونیک است.

گریپن برای استقرار سریع در میدان، به ویژه در پایگاه های سخت، با تاکید بر حداقل نیازهای لجستیکی مهندسی شده است. یک تیم کوچک می تواند به طور موثر آن را حفظ کند، و از قابلیت های سرویس و بازسازی سریع جنگنده اطمینان حاصل کند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط