۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

رمان عاشقانه مذهبی | رمان دوست ها بخوانند

رمان های عاشقانه مذهبی چه کتاب هایی است بعضی از انها را در اندیشه معاصر ببینید

رمان عاشقانه مذهبی | رمان دوست ها بخوانند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رمان کتابی است برای اوقات فراغت افراد بسیار مفید است و آنها با توجه به آن میتوانند حتی در کاراکتر های رمان زندگی کنند و حتی بعضی ها با کتاب خواندن زندگی خود را فراموش میکنند و در وادی زندگی دیگری وارد میشود برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

 من او

رمان «من او» نوشته‌ی رضا امیرخانی، رمانی عاشقانه با پس‌زمینه‌ی مذهبی است که در سال ۱۳۷۸ برای اولین بار منتشر شد. کتاب «من او» کتابی متفاوت از امیرخانی است و موضوع آن عشق خالص فردی به نام علی فتاح به دختری به نام مهتاب است. در این کتاب امیرخانی در فصل‌هایی با عنوان «من…» و «او…» داستان دلدادگی علی فتاح را از دو زاویه‌ی دید متفاوت (از نگاه راوی که خود نویسنده است و از نگاه علی فتاح) روایت می‌کند و این دو در نهایت در فصل «من او» با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند

علی فتاح فرزند یک خانواده‌ی مرفه و اصیل است که از کودکی به دختر مستخدم خانه‌شان دل می‌بازد و تا پایان عمر خود بر این عشق ثابت‌قدم می‌ماند. امیرخانی در این کتاب داستان عشق بین علی و مهتاب را در فضایی عارفانه و مذهبی و در سیر وقایع تاریخی از زمان حکومت پهلوی تا انقلاب اسلامی روایت می‌کند. درونمایه‌ی مذهبی-عارفانه‌ی داستان تا انتهای کتاب در تمام بخش‌های کتاب جاری است و داستان در نهایت با حدیث «مَن عَشِقَ فعَفَّ ثُمَّ ماتَ، ماتَ شَهیدا» از رسول اکرم (ص) و رخدادی مربوط به همین حدیث به پایان می‌رسد.

رمان

رمان

کتاب یوما

کتاب یوما رمانی مذهبی از مریم راهی است که در آن به روایت‌ مقاطع مختلف زندگی حضرت خدیجه می‌پردازد. رویدادها و سخنان حضرت خدیجه و پیامبر اکرم در این کتاب گاه از آیات و روایات گرفته شده و گاه از مستندات تاریخی؛ هرچند که عنصر خیال نیز در این اثر کارکرد می‌یابد. شخصیت‌های رمان اغلب واقعی هستند و در جایگاه اصلی خود در کتاب یوما ظاهر شده‌اند؛ به‌جز شخصیت‌های بحریه، حنیسه، ربیع، وهب و رشیده که زاییده‌ی خیال نویسنده هستند.

نوشتن درباره‌ی اشخاص معروف، به‌ویژه شخصیت‌های مذهبی، بدون گرفتار شدن در فضایی یکنواخت، نیازمند نگاهی نو به زندگی‌نامه‌ی آن‌هاست؛ به‌ طوری‌ که خوانندگان با هر سلیقه‌ای جذب داستان شوند و مخاطبان ادبیات مذهبی نیز علی‌رغم آشنایی با شخصیت و موقعیت، به نقطه‌نظر جدیدی برسند.

رمان یوما در ساعات پیش از تولد حضرت فاطمه (س) آغاز می‌شود و فضا هم‌زمان بین ذهنیت حضرت خدیجه، ذهنیت مردمان شهر که به منزل پیامبر (ص) رفت‌وآمد دارند و موقعیت خانه در گردش است. تغییر فضا و زاویه‌دید به سیال شدن داستان کمک و توجه مخاطب را به قسمت‌های مختلف زندگی حضرت خدیجه و رسول اکرم جلب می‌کند. داستان کتاب یوما در بستر مدینه و مکه می‌گذرد و واقعیاتی تاریخی از جامعه‌ی آن زمان و اجتماع اعراب جاهلیت در اختیار خواننده قرار می‌دهد. علاوه‌براین، رمان تصاویر دلنشین بسیاری از عشق و محبت پیامبر به خدیجه و وجنات حضرت خدیجه می‌آفریند که فضای تاریخی و دینی کتاب را تلطیف و به جزئیاتی توجه می‌کند که پیش از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ترسیم سیمای کفار در زمان پیامبر از دیگر نقاط مثبت کتاب یوما شمرده می‌شود. به‌ این‌ منظور زبان به کمک می‌آید و لفاظی شخصیت‌های منفی با استفاده از واژگان و کلمات عربی، به جذابیت رمان و شناخت چهره‌ی قهرمان از خلال دیالوگ‌های کفار می‌افزاید.</p>&lt;p&amp;gt;مریم راهی در رمان یوما از زبانی نزدیک به زبان آیات و روایات دینی بهره می‌برد و این‌گونه پیوند داستان را با موقعیت زمانی و مکانی آن حفظ می‌کند. نام کتاب برگرفته از نامی عربی است که کنیز حضرت خدیجه بر او گذاشته بود. در پایان رمان به مفهوم نام یوما و تناسب آن با شخصیت خدیجه پی می‌بریم.

فردا مسافرم

نجوی دختر جوانی است که به همراه پدر و مادرش در کوفه زندگی می‌کند. پدر او که سال‌ها پیش سفیر امام علی بوده، حالا به جرگه‌ی یاران امام حسین پیوسته و تصمیم دارد همراه با او به جنگ برود. سعید، نامزد نجوی اما در همراهی با امام حسین مردد است. نجوی او را تهدید می‌کند که اگر زیر دعوت‌نامه‌ی امام را امضا نکند، به همسری او درنخواهد آمد. او با ترس امضا می‌کند ولی به جنگ نمی‌رود. نجوی و مادرش مطمئن هستند که پدر از این سفر هرگز بازنمی‌گردد ولی چند روز بعد او با تنی بیمار به خانه می‌آید. مرد حیرت‌زده از اتفاقات هولناکی در عاشورا دیده و آنچه به سر اهل‌بیت آمده می‌گوید. با شنیدن این سخنان، نجوی سوار بر اسب می‌شود و به‌سوی کاروان اسرا می‌رود. کاروانی که به کوفه آمده‌اند. او می‌خواهد همراهی‌شان کند و با آن‌ها حرف بزند…

رمان فردا مسافرم نوشته‌ی مریم راهی، اثری مذهبی و تاریخی است که می‌کوشد از زاویه‌ای دیگر به واقعه‌ی کربلا و عاشورا بپردازد. شخصیت اصلی این قصه دختر جوانی است که شیفته‌ی اهل‌بیت است. او چنان مسحور این خاندان است که پس از شنیدن خبر ورود اسرای کربلا، سراسیمه به دیدارشان می‌رود تا بلکه بتواند به آن‌ها کمک کند. همین بهانه‌ای می‌شود تا او بار دیگر زندگی اهل‌بیت، اسرای کربلا و بزرگان دین اسلام را برای خود مرور و یادآوری کند.

مریم راهی در داستان فردا مسافرم، قصه‌ای عاشقانه را روایت می‌کند. اما عشق او نه یگانه، بلکه چندلایه و چندگانه است؛ در وهله‌ی اول ما با عشق نجوی به سعید مواجهیم که می‌توان آن را زمینی و انسانی دانست. اما این عشق زیر سایه‌ی عشقی الهی قرار می‌گیرد، تا جایی که نجوی نامزدش را تهدید می‌کند که اگر به امام حسین محبت نداشته باشد، ازدواجشان را به هم می‌زند. در اینجا ما با علاقه‌ای عمیق‌تر و بزرگ‌تر روبرو می‌شویم که معطوف به اهل‌بیت است. و البته محبت بزرگ‌تر و ابدی‌تر، مربوط به خود این خاندان است که نسبت به یکدیگر عشق می‌ورزیدند. راهی داستانش را به‌صورت فلاش‌بک روایت می‌کند و دائم در زمان حرکت می‌کند تا به جنبه‌های مختلف این حادثه‌ی بزرگ بپردازد. این شیوه‌ی روایی به او این فرصت را داده تا بین این قصه‌های عاشقانه حرکت کند و آن‌ها را نشان دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم داستان فردا مسافرم، تأکید بر روی نقش زنان در کربلا و دیگر وقایع صدر اسلام است. مریم راهی در اینجا به زندگی چند زن می‌پردازد که در این واقعه نقش محوری داشتند، اما در روایت‌های تاریخی تا حدی مهجور مانده‌اند و نامشان زیر سایه‌ی مردان گم شده. از این نظر می‌توان گفت رمان او منحصربه‌فرد و یگانه است. راهی از تکنیک‌های زبانی نیز به‌خوبی بهره برده و توانسته زبانی را بازآفرینی کند که هم شاعرانه و فخیم است،

سقای آب و ادب

سید مهدی شجاعی، یکی از داستان‌نویسان و فیلم‌نامه‌نویسان مطرح ایرانی است. از او آثار داستانی و نمایشی متعددی منتشر شده است. وی در ادبیات مذهبی نیز آثاری نوشته است که کتاب‌های «کشتی پهلو گرفته»، «آفتاب در حجاب» و «سقای آب و ادب» از آن جمله‌اند. این نویسنده در کتاب سقای آب و ادب با زبانی شاعرانه و نثری ادبی، بخش‌هایی از زندگی حضرت عباس (ع) را روایت می‌کند.

کتاب حاء. سین. نون

اگرچه تاکنون کتاب‌های تاریخی فراوانی در رابطه با زندگانی ائمه (ع)، به‌ویژه دوران خلافت امام حسن (ع) نگاشته شده‌اند اما سید علی شجاعی با نوشتن کتاب حاء. سین. نون نشان داده، خواندن احوال و سرگذشت معصومین از زبان قصه و داستان، لذتی دارد که هرگز با مطالعه‌ی کتاب‌های تاریخی نصیب خوانندگان نخواهد شد. نویسنده در این اثر، زندگی امام حسن مجتبی (ع) را از زاویه‌ای کاملاً متفاوت و بدیع بررسی کرده و سعی داشته رازآمیز بودن زندگانی این معصوم و تصمیماتی را که در برابر معاویه گرفته بود به مخاطبان خود نشان بدهد.

به لحاظ زمانی، وقایع این داستان، به سال‌های مابین شهادت حضرت علی (ع) و به شهادت رسیدن فرزند ایشان، امام حسن (ع) مربوط می‌شود. در این میان، دوران خلافت امام حسن مجتبی (ع) و رویارویی ایشان با مکر و حیله‌ی معاویه مورد توجه نویسنده بوده است. اگر پیش از این، کتاب‌هایی را در زمینه‌ی تاریخ اسلام مطالعه کرده باشید، حتماً می‌دانید که امام حسن (ع)، برخلاف انتظار پیروانشان، به‌جای این‌که با معاویه و سرکردگان او وارد جنگ بشوند، تصمیم گرفتند که از در صلح وارد شوند. صلح امام حسن (ع) با معاویه یکی از نقاط عطف در طول دوران خلافت ایشان به حساب می‌آید که بارهاو‌بارها از جوانب گوناگون، توسط مورخان و اسلام‌شناسان مورد بررسی قرار گرفته. این بار هم قرار است سید علی شجاعی، به‌عنوان یک داستان‌نویس کارکشته، صلح امام با معاویه را از نقطه نظر خود برای مخاطبان تفسیر کند. به اعتقاد این نویسنده، صلح امام حسن (ع) با معاویه موجب شد تا جنگی در مکه صورت نگیرد و خیال خام معاویه برای مبارزه با امام و فتح مکه، نقش بر آب شود. بااین‌حساب، صلح امام، در حقیقت نوعی پیروزی بود که که چهره‌‌ی پلید معاویه و حقانیت امام را برای مسلمانان اثبات کرد.

عشق در برابر عشق

کتاب عشق در برابر عشق رمان کوتاهی است از امید کوره‌چی که امام حسن مجتبی (ع) را شخصیت محوری داستان خود قرار داده. داستان درباره‌ی جوانی ایرانی به نام هرمز است که دل در گرو دختری از اشراف‌زادگان عرب دارد و حالا برای به دست آوردن او با رقیبی قدر، رزم می‌کند. برد او در این پیکار، تنها شرط خانواده‌ی دختر نیست، او باید مهریه‌ای سنگین بپردازد و آن مهریه ریختن خون امام دوم شیعیان است! حالا هرمز باید تصمیم سختی بگیرد؛ رسیدن به دختر آرزوهایش، یا وفادار ماندن به امام حسن مجتبی…

سخنان و اعمالی که در کتاب عشق در برابر عشق، از امام حسن سر می‌زند، همگی منطبق بر آیات و روایت هستند. تخیل نویسنده تنها در پرداخت داستان به کار گرفته شده و در شخصیت امام تغییری ایجاد نکرده است. نشر میرانا چاپ این کتاب را بر عهده داشته است.

پدر، عشق و پسر

رویدادها و اتفاقات در این کتاب صوتی از زاویه‌ی اول شخص و از زبان اسب حضرت علی اکبر به نام عقاب بیان می‌شود و مخاطب راوی در قصه، مادر ارجمند حضرت علی اکبر، لیلی بنت ابی‌مرّه است. کتاب از ده مجلس تشکیل شده که در هر مجلس، عقاب با زبانی شیرین و جذاب، پرده‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر (ع) را بازگو می‌کند و مجالس پایانی، شهادت آن حضرت در کربلا را به نمایش می‌گذارند. هر قسمتی از زندگی حضرت علی اکبر (ع) که در مجالس ده‌گانه نشان داده می‌شود، در پایان به واقعه‌ی کربلا مربوط می‌شود و به همین دلیل، تمام مجالس رنگ عاشورایی خود را حفظ می‌کنند.

آفتاب در حجاب

کتاب صوتی آفتاب در حجاب نوشته‌ی سید مهدی شجاعی، یکی از ماندگارترین و درخشان‌ترین کتاب‌های ادبیات مذهبی است که تمامی زوایای مختلف زندگی، رفتار و خلقیات حضرت زینب (س) را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی زندگی پیامبران، امامان و بزرگان دین اسلام دانستن می‌تواند درس‌های زیادی درباره‌ی مهربانی، اخلاق، عشق و نیکی به دیگران و… به ما بدهد، آشنایی با وقایع درخشانی مثل عاشورا نیز می‌تواند برایمان مملو از درس ایثار و ایمان باشد. زندگی این بزرگان از معرفت و مهربانی نامحدود برگرفته شده که درک مقداری از آن می‌تواند ما را در راه درستی قرار بدهد. حضرت زینب (س) که در تاریخ صدر اسلام او را به عنوان نماد شکیبایی، صبر و استقامت در مقابل مشکلات می‌دانند، یکی از آن زنان بزرگی است که دانستن درباره‌ی زندگی‌اش می‌تواند به زنان و مردان بسیاری در دوره‌های گوناگون تاریخی به عنوان سرلوحه و الگو در زندگی کمک کند.

در جامعه‌ی امروزی حماسه‌ی بزرگ کربلا به انواع تحریف‌ها آلوده شده و به همین دلیل سید مهدی شجاعی این کتاب را با مطالعه و تحقیقات دقیق و عالمانه تاریخی و روایی به نگارش درآورده است تا روایتی ویژه از این حادثه را بازگو کند و دریچه تازه‌ای به روی دوست‌داران اباعبدالله (ع) و خواهر گرامی‌اش حضرت زینب کبری (س) بگشاید.

کتاب صوتی آفتاب در حجاب دریچه‌ای به سوی شما باز می‌کند تا بتوانید غم‌های کربلا را به نظاره بنشینید. اگر صبر و استقامت حضرت زینب (س) نبود، تاریخ امروز هیچ چیزی از گذشته و حادثه‌ی کربلا دربرنداشت تا به مردمان امروزی ارائه دهد.

این کتاب صوتی روایتی است از زندگی حضرت زینب که او را می‌توان کوه صبر و استقامت دانست، روایتی از کودکی تا حادثه‌ی عاشورا، از اسارت و سختی‌هایش، از غربت و وفات ایشان. سید مهدی شجاعی در این کتاب عشق، حماسه، مهربانی و ادب را با یکدیگر پیوند می‌زند و اثری ناب و دل‌نشین را ارائه می‌کند، او زبان روایتش را در مخاطب برگزیده، راوی دانای کل است که در کلیه روایت حضرت زینب را مخاطب قرار می‌دهد و روایت خود را ادامه می‌دهد. قالبی که نمونه‌اش در ادبیات داستانی ایران بسیار کم دیده شده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط