۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

اجرای برنامه های درمانی در حوزه سلامت بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست

دکتر مصری با توجه به مشکلات و موانع در حوزه سلامت گفت: دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهتر در حوزه درمان و سلامت نیازمند مشارکت مردمی است.

دکتر مصری. بیمارستان قم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر مصری، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در نشستی که با موضوع گرامیداشت هفته سلامت در قم برگزار شد گفت: شعار هفته سلامت، «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» می باشد. به مسئله سلامت در این دولت به صورت ویژه توجه شده و در سال گذشته مرحله اول طرح نیز از پردیسان شروع شده است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح، جلب نگاه مشارکتی و مردمی سازی است. برای همین مردمی سازی و مسئولیت پذیری سلامت از سوی مردم و یکپارچه سازی خدمات از موضوعات مهم می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان داشت: توجه به محیط زیست سالم و ارتقاء آن، مدیریت پسماند، توجه به شاخصه جوانی جمعیت و ارتقاء آن با هدف سلامت روانی جامعه هم از دیگر مسائلی است که برای ارتقای آنها برنامه های در نظر گرفته شده است.

گلایه مردم از کمبود نیروهای متخصص در حوزه سلامت

دکتر محبی، معاون حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز افزود: در حال حاضر ۱۵۲۲ تخت در بخش بیمارستان دولتی موجود است، با توجه به شرایط موجوددذ بیمارستان های دولتی بیش از ۱ هزار تخت کمبود داریم، در همین رابطه ۱۴۰۰ پرستار و بیش از ۲۰۰ متخصص و ۳۰۰ پزشک عمومی نسبت به سرانه در استان کمبود وجود دارد و این امر خدمات رسانی در حوزه درمان و سلامت را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر این دانشگاه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبه از دستگاه های مختلف بیمه ای دارد و این امر در امر خدمات رسانی مشکلاتی ایجاد کرده اما با این کمبودها تلا این دانشگاه، ارائه خدمت به مردم است.

محبی عنوان کرد: در مورد نبود پزشک و متخصص مطالباتی با وزارت خانه داشتیم و دائم پی گیر هستیم اما این پزشکان و متخصصان به استان‌های کم برخوردارتر اختصاص داده می شود و دلیل این امر به خاطر نزدیکی قم به تهران است‌.

این معاون ادامه داد: از طرفی بیشتر متخصصین و فارغ التحصیلان این حوزه خانم هستند اما همین مسئله نه تنها مشکلی حل نکرده بلکه شرایط به دلیل خانم بودن متخصصین ویژه کرده است. این متخصصین یا حاضر نیستند در قم فعالیت کنند، یا مشکلات دیگری در بخش فرزندآوری و… دارود و نمی توانند خدمت رسانی کنند.

وی ادامه داد: کسی منکر زیرمیزی پزشکان نیست ولی با وجود معرفی این افراد به دستگاه‌ قضایی اما به دلیل خلأ قانونی و نبود ادله لازم این افراد تبرئه شده اند.

محبی گفت: در حوزه نظارت بر درمان پرونده های زیادی تشکیل شده و بعضا به تعزیرات حکومتی ارسال می شود و این نظارت به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

این معاون افزود: مشکلات زیاد و توان این دانشگاه محدود و با توان محدود در حال ارائه خدمت رسانی هستیم. برای رسیدن به شرایط خوب در حوزه درمان راه زیادی در پیش داریم.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط