۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹

دوران بسیار مهم و غیرقابل برگشت در روند تکامل کودک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دوران بسیار مهم و غیرقابل برگشت در روند تکامل کودک. سمیه رضائی نژاد، اظهار کرد: والدین در این دوران، به تکامل کودک، بیشتر توجه داشته باشند و در فاصله سنی یک تا چهار ماهگی، با کودک صحبت کنند؛ وقتی ...

دوران بسیار مهم و غیرقابل برگشت در روند تکامل کودک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دوران بسیار مهم و غیرقابل برگشت در روند تکامل کودک. سمیه رضائی نژاد، اظهار کرد: والدین در این دوران، به تکامل کودک، بیشتر توجه داشته باشند و در فاصله سنی یک تا چهار ماهگی، با کودک صحبت کنند؛ وقتی کودک را در آغوش گرفته اند، برای وی ترانه بخوانند؛ به آرامی جغجغه یا هر اسباب بازی صدادار دیگری را تکان دهند، به صداهایش پاسخ دهند؛ عروسکی را جلوی چشمانش عقب و جلو ببرند و حرکت چشمانش را دنبال کنند.

تقلید صدای کودک

رضائی نژاد تصریح کرد که والدین، در سن چهار تا هشت ماهگی، صدای کودک را تقلید کنند؛ قاشقی به دستش بدهند تا آن را به دهان بگذارد یا رها کند؛ به او کمک کنند که خود را در آینه ببیند؛ یک عروسک را نزدیکش قرار بدهند و وی را تشویق به گرفتن کنند.

این کارشناس بهداشتی درباره هشت تا ۱۲ ماهگی کودک گفت: والدین اجازه دهند کودک در این سنین، خودش غذا بخورد؛ با او توپ بازی کنند؛ بگذارند به اشیا دست بزند؛ به کودک قاشق چوبی بدهند تا به اشیا بکوبد و صدا ایجاد کند. وی اضافه کرد چیزهایی را داخل قوطی بیندازند تا کودک، خودش اشیا را خارج کند؛و داستان های کودکانه را با نشان دادن تصویر بخوانند و ایستادن را با کودک تمرین کنند.

گسترش بازی ها

کارشناس برنامه کودک مرکز بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: در فاصله سنی ۱۲ تا ۱۶ ماهگی، برای کودک، بازی ها را گسترش دهند؛ کودک را به ایستادن تشویق کنند؛ از اسباب بازی هایی، مانند: تکان دادنی و کشیدنی استفاده شود؛ بازی با وسایل صدا دار را ادامه دهند؛ اعضای مختلف بدن را معرفی کنند و برای کودک، موسیقی پخش کنند.

زمانی برای بازی های خیالی

رضائی نژاد اذعان کرد که برای کودک ۱۶ تا ۲۰ ماهه، بازی های خیالی، جالب و موثر است و قایم باشک، از بازی های مهم این دوران  است. وی با گفتن اینکه برایش شعر و ترانه خوانده شود و حرکاتی با ریتم و با هم انجام داده شود؛ گفت: به همراه کودک، کیک یا دسر فوری درست کنند؛ مدادهای شمعی و یا ماژیک های رنگارنگ در اختیارش بگذارند تا خط خطی کند و توجه داشته باشند که استفاده از جورچین ها برای تکاملش موثر است.

نمایش عکس های قدیمی و تعریف کردن داستان های کوتاه

به گفته این کارشناس، در ۲۰ تا ۲۴ ماهگی کودک، باید عکس های قدیمی را به او نشان داد و داستان های کوتاه برایش تعریف کرد. وی با اذعان به اینکه به کودک، فرصت نقاشی کردن و رنگ کردن بدهند و لباس های قدیمی خود را در اختیار کودک قرار دهند تا به تَن کند و خود را در آینه ببیند؛ افزود: در این سنین، بهتر است که کودک، لباس هایش را خودش بپوشد؛ دکمه ها و زیپ های درشت را ببندد؛ باز و بسته کردن ظرف ها با او تمرین شود؛ خمیر بازی برای تقویت عضلات دست او بسیار موثر است و بازی کودک با شن و ماسه را فراموش نکنند.

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط