۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

کلیپ گردشگری و محیط زیست

ببینید | آتشفشان وحشتناک روانگ در اندونزی

لحظاتی از وقوع آتش فشان روآنگ در اندونزی را ببینید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با آغاز فوران آتشفشان روآنگ در اندونزی، حدود ۸۴۰ نفر از جزیره‌ای با همین نام تخلیه شدند. در ادامه لحظاتی از فعال شدن این آتشفشان  را می توانید  در اندیشه معاصر ببینید.

آتشفشان چیست؟

آتشفشان‌ها‌ دهانه‌هایی هستند که در آن‌ها گدازه، تفرا (صخره های کوچک) و بخار به سطح زمین فوران می‌کنند. بسیاری از کوه‌ها با چین خوردگی، گسل، بالا آمدن و فرسایش پوسته زمین شکل می‌گیرند. اما زمین‌های آتشفشانی در اثر تجمع آهسته گدازه فوران شده ساخته شده است.

دریچه ممکن است به صورت یک فرورفتگی کوچک به شکل کاسه در قله یک مخروط یا کوهی به شکل سپر قابل مشاهده باشد. از طریق تعدادی ترک در داخل و زیر آتشفشان، دریچه هوا به یک یا چند محل ذخیره شده از سنگ مذاب یا تا حدی مذاب (ماگما) متصل می‌شود. این ارتباط با ماگمای تازه باعث می‌شود که آتشفشان بارها و بارها در همان مکان فوران کنند. به این ترتیب، آتشفشان بزرگتر می‌شود تا زمانی که دیگر پایدار نباشد. قطعاتی از آتشفشان هنگام ریزش سنگ یا رانش زمین فرو می‌ریزند.

فوران‌های آتشفشانی

در ادامه فوران‌های مختلف آتشفشانی و ویژگی‌های آن را بررسی می‌کنیم. فهرست خطرات مربوط به فوران آتشفشان طولانی و متنوع است: جریان گدازه، انفجارها، ابرهای گاز سمی، ریزش خاکستر، جریان‌های آتشفشانی، بهمن‌ها، سونامی‌ها و جریانات گل از این خطرات هستند. علاوه بر این خطرات ناگهانی، فعالیت‌های آتشفشانی اثرات ثانویه‌ای مانند خسارت به اموال، از دست دادن محصول و شاید تغییر در آب و هوا و اقلیم را ایجاد می‌کنند

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط