۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷

آمار پایان نامه های کرونایی/ علوم انسانی علاقمند به کرونا

آمار پایان نامه های کرونایی/ علوم انسانی علاقمند به کرونا وضعیت ثبت پایان نامه های مرتبط با کرونا در دانشگاه های کشور نشان می دهد گروه علوم انسانی نیز به اندازه گروه علوم پزشکی به این ویروس و تاثیرات آن بر جامعه علاقه نشان داده است. به گز...

آمار پایان نامه های کرونایی/ علوم انسانی علاقمند به کرونا

آمار پایان نامه های کرونایی/ علوم انسانی علاقمند به کرونا

آمار پایان نامه های کرونایی/ علوم انسانی علاقمند به کرونا

وضعیت ثبت پایان نامه های مرتبط با کرونا در دانشگاه های کشور نشان می دهد گروه علوم انسانی نیز به اندازه گروه علوم پزشکی به این ویروس و تاثیرات آن بر جامعه علاقه نشان داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال تحصیلی که گذشت، سایه کرونا همچنان بر همه امور انسان‌ها پررنگ و پابرجا بود و جامعه دانشگاهی نیز به تبع جامعه از این موضوع تأثیر پذیرفت و بسیاری از دانشجویان موضوعات مرتبط با کرونا را به عنوان موضوع پایان نامه‌های تحصیلی خود انتخاب کردند.

بررسی دو سامانه مرتبط با پایان نامه‌های دانشجویان کشور در گروه علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی نشان می‌دهد که بعد از گروه علوم پزشکی که طبیعت کار آنها ایجاب می‌کند به موضوع کرونا بپردازند اما گروه علوم انسانی نیز علاقمند موضوعات کرونا و تأثیرات آن بر جامعه هستند.

سامانه جامع طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور وابسته به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تمامی پژوهش‌های مرتبط با کرونا و کووید -۱۹ را نشان می‌دهد. آخرین آمار این سامانه در فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد ۵ هزار و ۹۵۷ مورد را نشان می‌دهد.

این طرح‌ها و پژوهش‌ها همگی با کلیدواژه‌های کروناویروس، کرونا، کووید، coronavirus ،۲۰۱۹-nCoV ،COVID-۱۹ ،SARS-CoV-۲ ،coronavirus ۲ ،SARS۲ ،Corona تدوین شده اند.

تصویب ۹۰۷ مورد پایان نامه علوم پزشکی درباره کووید ۱۹

در حال حاضر تعداد ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی و سازمان آموزشی وابسته به وزارت بهداشت، تعداد ۵ هزار و ۹۵۷ مورد طرح پژوهشی و پایان نامه در این زمینه ثبت کرده اند که از این تعداد ۹۰۷ مورد مصوب پایان نامه علوم پزشکی کووید ۱۹ هستند که ۵۲ مورد خاتمه یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ثبت ۱۱۷ مورد پایان نامه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه پایان نامه کرونایی پیشتاز است. بعد از آن دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱۰۴ مورد و دانشگاه علوم پزشکی ایران با ۸۱ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین ایرانداک یا پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در سامانه گنج اطلاعات پایان نامه‌هایی که در آنجا به ثبت رسیده است را نشان می‌دهد. تازه‌ترین بررسی‌ها (فروردین ۱۴۰۰) نشان می‌دهد که شمار همه مدارک ۸۳۶ هزار و ۱۲۷ مورد است که از این تعداد ۴۳۵ هزار و ۸۴ مورد تمام متن هستند.

از میان مدارکی که در گنجینه ایرانداک ثبت شده شمار پیشنهاده‌های پایان‌نامه کارشناسی ارشد ۱۸۶ هزار و ۷۷۸ مورد، شمار پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد ۵۴۱ هزار و ۲۷۳ مورد، شمار پیشنهاده‌های رساله دکتری ۲۴ هزار و ۹۸۰ مورد و شمار رساله‌های دکتری ۸۳ هزار و ۹۶ مورد هستند.

جست‌وجوی پیشرفته در سامانه گنج پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با کلید واژه‌های محدود و برابر با «کرونا»، «ویروس کرونا»، «کووید -۱۹»، «ویروس کرونا»، «کرونا ویروس»، «بحران کرونا» نشان می‌دهد ۳۶ مورد ثبت شده است که از این تعداد ۳۵ مورد کارشناسی ارشد، ۲ مورد دکتری حرفه‌ای (عمومی)، یک مورد دکتری تخصصی (PhD) هستند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خاتم، دانشگاه اردکان، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، دانشگاه ارومیه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و فرهنگ تهران و دانشگاه تربیت مدرس این پایان نامه‌ها را ثبت کرده اند.

علوم انسانی در صدر علاقمندی به موضوعات کرونا

از جمله رشته‌هایی که با این کلید واژه پایان نامه یا پیشنهاده خود را ثبت کرده اند می‌توان به علوم انسانی (۲۶ مورد)، مهندسی کامپیوتر (۳ مورد)، روان‌شناسی و زمین‌شناسی (۲ مورد)، حقوق، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، پزشکی عمومی و مدیریت بحران هر کدام یک مورد اشاره کرد.

نکته مورد بحث در مورد کلیدواژه‌های کرونا این است که همانطور که این ویروس تاکنون پیچیدگی داشته در انتخاب کلید واژه نیز دانشجویان و اساتید با پیچیدگی مواجه شده اند و برخی با کلید واژه‌های متفاوتی این پایان نامه‌ها را درباره اثرات موضوع کروناویروس به ثبت رسانده اند به طوریکه هر یک از کلیدواژه‌ها تعداد مدارک مختلفی دارند.

آموزش مجازی از موضوعات جالب توجه دوران کرونا

موضوع جالب توجه دیگر اینکه برخی از دانشجویان به موضوع آموزش مجازی در دوران کرونا هم پرداخته اند.

جست‌وجوی انجام شده با کلید واژه‌های «آموزش مجازی، فضای مجازی، یادگیری، آموزش عالی، یادگیری عمیق، کرونا، یادگیری الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی مجازی، والدین، آموزش مجازی، دانش آموزان، خانواده» در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD) به تعداد ۳۶ مورد در سال ۹۹ است.

رشته‌های مرتبط با این موضوع شامل علوم تربیتی (۱۴ مورد)، علوم انسانی (۸ مورد)، روان‌شناسی (۳ مورد)، مهندسی کامپیوتر، پرستاری، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی (هر کدام ۲ مورد)، فنی و مهندسی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم اجتماعی، مهندسی کشاورزی و دیپلماسی در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی هر کدام یک مورد نسبت به ثبت پایان نامه اقدام کرده اند.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار