۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

اجتماعی

آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه در خرداد ماه ۱۴۰۳

وضعیت حقوق بازنشستگان چه شد؟

آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه در خرداد ماه ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازنشستگان در اجرای همسان سازی حقوق خوشحال شدند چرا که با رشد تورم آنها نیز به حقوقشان یک درصدی اضافه میشود. و این خوشحالی کمی حال بازنشستگان را خوب میکند. برای مشاهده جزئیات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

وضعیت بازنشستگان بانک رفاه در خرداد ۱۴۰۳

اطلاعات مربوط به واریز اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد.

علی دهقان زاده در پاسخ به این سئوال که زمان اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی خواهد بود گفت: آقای رئیس مجلس گفتند متناسب سازی حقوق بازنشستگان باید در سال ۱۴۰۳ انجام شود، بر همین اساس متناسب سازی حقوق بازنشستگان باید از اول ماه سال ۱۴۰۳ اجرایی شود و از اول فروردین ماه هم پرداخت شود، ممکن است زمانش یک مقدار طولانی شود، اما در هر صورت بایستی از اول فروردین ماه ۱۴۰۳پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگی تأمین اجتماعی تهران افزود:ما در ابتدا به دنبال این هستیم که ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرا شود و موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگی، بعد از حل ماده ۹۶ تامین اجتماعی باقی خواهد ماند.

دهقانی کیا با تاکید بر اینکه باید ماده ۹۶ تامین اجتماعی اعمال شود تصریح کرد: این ماده قانون می‌گوید افزایش حقوق بازنشستگان باید به نسبت افزایش هزینه‌های زندگی باشد، رعایت نکردن این بند از قانون تامین اجتماعی تخلف است. ​در حال حاضر جلساتی با سازمان تامین اجتماعی در خصوص این موضوع در حال انجام است و در حال حاضر نمی‌توانیم راجع به آن اظهارنظر بکنیم.

زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد

بازنشستگان

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شود

ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری مستمر بگیران به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.

با این حال، اراده‌ی چندانی برای عمل به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دیده نمی‌شود؛ بازنشستگان در هفته‌های اخیر با پیوستن به کارزار‌هایی در فضای مجازی و با برگزاری تجمعاتی مقابل سازمان تامین اجتماعی، خواستار اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش حقوق مطابق با سبد معیشت حداقلی شده‌اند، اما آیا این مطالبه از سوی مدیران سازمان تامین اجتماعی جدی گرفته می‌شود؟

مستمری بگیران تامین اجتماعی انتظار دارند در شرایط تورمی فعلی که نرخ سبد حداقلی هزینه‌های زندگی از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته است؛ افزایش حقوق‌شان به ۳۵ و ۲۲ درصد مصوب شورایعالی کار محدود نماند، اما محمد اسدی (رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور)، از بی‌نتیجه ماندن نشستی خبر می‌دهد که در روز‌های گذشته برای بررسی میزان افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی برگزار شده است.

هنوز تکلیف افزایش مستمری‌ها مشخص نیست

اسدی در این رابطه به ایلنا گفت: در روز‌های گذشته، نشستی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان ایشان در مورد افزایش مستمری بازنشستگان و نرخ این افزایش داشتیم که به جمع‌بندی نرسیدیم؛ این نشست نتیجه‌ای نداشت و قرار شد هفته آینده مجدداً نشستی برگزار و در مورد میزان افزایش مستمری ۱۴۰۳ تصمیم‌گیری شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در مورد پیشنهادات این تشکل عالی و مطالبات فعالان صنفی بازنشستگان گفت: خواسته‌ی ما، اجرای دقیق مر قانون است؛ ما به صراحت خواستار اجرای قانون هستیم؛ به طور مشخص بایستی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شده و مستمری مستمری بگیران به اندازه‌ی میزان افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

به گفته اسدی، انتظار می‌رود نرخ افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در نشست هفته آینده با مدیرعامل و مدیران و کارشناسان سازمان تعیین تکلیف شود.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط