نگارخانه
سریال سوجان چند قسمت است | سریال سوجان قسمت ۵۷
سریال سوجان یکی از سریالهایی است که این روزها در شبکه یک صدا و سیما پخش میشود. اخبار سوجان را در اندیشه معاصر ببینید.
نگارخانه
سریال سوجان یکی از سریالهایی است که این روزها در شبکه یک صدا و سیما پخش میشود. اخبار سوجان را در اندیشه معاصر ببینید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سریال سوجان یکی از سریالهایی است که این روزها از شبکه یک صدا و سیما پخش میشود. خیلی از افراد به دیدن سریال سوجان علاقه نشان داده اند و افراد زیادی میخکوب به تماشای آن شده اند. سریال سوجان با داستانی که دارد افراد را به یاد پس از باران می اندازد. سریال سوجان در رابطه با دختر گیلکی است که با مشکلات دست و پنجه نرم میکند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
تولید سریالهای فصلی در قسمتهای مختلف در تلویزیون مسبوق به سابقه است اما سریالی که بخواهد در ۳۰۰ قسمت ساخته شود در سیما جز اتفاقات نادر بوده هر چند به نظر میرسد همین سریال ۳۰۰ قسمتی هم در تامین بودجه نتوانسته به خوبی پیش برود.
از هفته سوم آبان ماه سریال خانوادگی و عاشقانه «سوجان» به کارگردانی حسین تبریزی، تهیهکنندگی مهدی کریمی و میثم آهنگری و نویسندگی فریدون حسنپور از شبکه یک روی آنتن رفته است. داستان این سریال که در گیلان تولید شده مربوط به تحولات سیاسی اجتماعی در قرن معاصر در منطقه شمال ایران است. ۱۵ تیرماه سال گذشته فیلمبرداری «سوجان» آغاز شد و در یک دوره سه ماهه فیلمبرداری پیش رفت. سریال، «سوجان» در ۵ فصل درنظر گرفته شده بود که فعلاً یک فصل تولید شده است.بهزاد فراهانی، سیما تیرانداز، بهنام تشکر، ثریا قاسمی، مهرداد ضیایی، علی مرادی، رامین راستاد، حمیدرضا نعیمی و … از بازیگران این سریال بومی هستند.در سیما «سوجان» جز پروژههایی پر قسمت عنوان گرفت و قرار بر این بود که سریال تاریخی در ۵ فصل و ۳۰۰ قسمت ساخته شود اما حالا ۶۰ قسمت آن ساخته و روی آنتن میرود از تولید فصلهای بعدی خبری نیست./همشهری
سوجان
کریمی درباره تهیه این سریال میگوید: در میانه تولید سریال «جلال۱»، این سریال ازسوی سیمای مرکز استانها به بنده پیشنهاد شد. فیلمنامه سریال در سال ۱۳۹۷ به قلم فریدون حسنپور نوشتهشده بود و ما با یک طرح و فیلمنامه آماده برای ساخت این سریال کار را پذیرفتیم.
به گفته این تهیهکننده، سریال در پنج فصل ۶۰ قسمتی در امور استانهای صداوسیما از پروژههای متمرکز با صداوسیمای مرکز گیلان شکل گرفت که با نگارش فصل اول، مقدمات تولید آن در سال ۱۴۰۰ فراهم شد.
وی ادامه میدهد: با توجه به تغییرات مدیریتی که در این سال در سازمان رخ داد، تولید سریال با نگاهی مبتنی بر دوره تحولی رسانه ملی و پس از بازنگری فیلمنامه، از ۱۵ تیر ۱۴۰۱ آغاز شد. نکته مهم این اثر، نمایش نقش مؤثر زن در خانواده است. ضمن اینکه در بستر این روایت خانوادگی و اجتماعی، شاهد تحولات سیاسی و حاکمیتی در گیلان ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ خواهیم بود و این وقایع تقریباً مطابق واقعیت و اتفاقاتی است که در ایران رخ داده است.
کریمی درباره داستان سریال توضیح میدهد: داستان روایتی از سه نسل است. مادربزرگ که قابله روستاست در کنار دختر و نوهاش که آنها هم شغل مادربزرگ را ادامه میدهند داستانهایی را شکل میدهد. سریال با داستان عاشقانه سوجان، نوه خانواده وارد فضای ملودرام میشود و مخاطبان در کنار مشاهده وقایع تاریخی و ماجراهای خانوادگی، عاشقانهای پر فرازونشیب را به تماشا خواهند نشست.
تهیهکننده سوجان درباره محل تصویربرداری و روند انتخاب بازیگران میگوید: ، فیلمبرداری در روستاهای مختلف و در مناطقی از سیاهکل و لاهیجان انجام شد. بیش از ۱۰۰شخصیت در سوجان حضور دارند که ترکیبی از بازیگران ملی و بومی استاناند. حضور بازیگران و هنرمندان مستعد استانی در این اثر درامتداد اهداف سازمان برای کشف استعدادها و دادن فرصت به هنرمندان کمتر دیده شده است.
کریمی به تهرانگریزی و روایت قصههای تلویزیونی در شهرهای دیگر اشاره کرده و میافزاید: با توجه به تجربه تولید سریال جلال در تبریز و مرکز آذربایجان شرقی، بر این باورم که واقعاً جای خالی دیده شدن فرهنگ متنوع و جغرافیای گسترده ایران وجود دارد. تولید در مراکز محاسن زیادی دارد که کشف استعدادهای بازیگری و کمک به اقتصاد در شهرهای مختلف بخشی از آن است.
بااینحال این تهیهکننده تأکید میکند که برخلاف انتظار، هزینه تولید در خارج از پایتخت بیشتر از تهران است. چون بهمحض فاصله گرفتن از مرکز هزینههای اضافی مانند اسکان، رفتوآمد از پایتخت به مرکز و تهیه امکانات فنی را باید متحمل شویم.
وی ادامه میدهد: در گیلان به دلیل شکل گردشگریاش در فصول مختلف و ورود مسافران ما مدام با تغییر قیمتها روبهرو میشدیم و هزینه پذیرایی و اسکان عوامل بسیار بیشتر از تهران و رقمی دور از انتظار برایمان بود.
کریمی در خصوص ساخت دکور در دورههای مختلف تاریخی میگوید: حضور دوربین در محل واقعی قصه ازنظر تنوع بصری، قدرت اجرایی و باورپذیری به روایت کمک میکند و ما با علم به این موضوع تا جایی که امکان داشت از آن فضاها استفاده کردیم.
این تهیهکننده میافزاید: با توجه به هزینهای که برای ساخت خانههای روستایی و لوکیشنهای تاریخی مربوط به گیلان متحمل شدیم ترجیح میدادیم که این بناها و دهکده روستایی بهعنوان فضایی برای گردشگری و درآمدزایی استان بماند؛ اما این رغبت را در صاحبان زمین ندیدیم و مجبور شدیم هر دکوری که آماده کردیم پس از فیلمبرداری تخریب کرده به شکل اولیه تحویل صاحبانشان دهیم.
به گفته وی، دستوپنجه نرم کردن با هزینههای اضافی که دوری از مرکز ایجاد میکند، مواردی است که نیاز به تصمیمگیری و بازنگری مدیران در پرداخت هزینهها دارد و نشان میدهد که باید با درایت خاص از طرحهای اینچنینی حمایت کنند.
کریمی در خصوص استفاده از هنرمندان استانی میگوید: ظرفیتهایی که در برخی استانها از ظرفیت بازیگری و عوامل اجرایی وجود دارد واقعاً ازنظر تخصصی وزنهای برای کار هستند. ضمن اینکه برای بازیگران شناخته شده که در پایتخت هستند پنج، شش ماه دوری از خانواده دشوار است و ازجمله سختیهای کار در شهرستانهای دیگر است. ازاینرو حضور این هنرمندان استانی هم به جذابیتهای بصری کار اضافه میکند و هم سبد بازیگری را متنوع میکند.
حسین تبریزی را با سریالهای «جاده در دست تعمیر»، «بوی باران»، «تا رهایی» «صبح آخرین روز» و «رخنه» به یاد میآوریم. او که این روزها کارگردانی مادرسوجان را به پایان رسانده درباره ساخت این سریال میگوید: سریال در فضای روستا و شهر میگذرد و ما بخشی از دهه۱۳۱۰ و همچنین دهه۵۰ شمسی را میبینیم. چشمانداز سریال برای پنج فصل در نظر گرفته شده و نگارش و ساخت فصول بعدی سریال در مرحله تصمیمگیری در سازمان صداوسیما قرار دارد.
وی درخصوص فیلمنامه این سریال میگوید: ماحصل تلاش فریدون حسنپور ملودرامی عاشقانه بود که ما نیز در یک بازنویسی تغییراتی را از لحاظ ساختاری و محتوایی دادیم تا داستان با فضای اجتماعی و تاریخ زمان خودش همگام باشد.
این کارگردان با اشاره به پرداختن به زنان در برهههایی از تاریخ گیلان میافزاید: نقش محوری این سریال بر عهده مادر سوجان، زن گیلانی است که در موضوعاتی چون مبارزه با استبداد و تحکیم بنیان خانواده حضور دارد. در این سریال فضای اجتماعی حاکم دهه ۱۰ تا ۵۰ قرن معاصر، در خانواده و جامعه پیرامونی استان گیلان به تصویر درآمده است.
تبریزی انتخاب بازیگران را بخش مهم و دشوار این سریال دانسته و میگوید: در این اثر ۴۰ تا ۵۰ درصد از بازیگران شناخته شده ملی دعوت شدند. انتخاب ثریا قاسمی برای نقش مادرجان (مادربزرگ سوجان)، حدیث نیکرو برای نقش دخترِ مادرجان و غزال اکرمی در نقش اصلی این سریال با نام سوجان بخش مهمی از قصه را نمایان کرده است. ضمن اینکه مخاطبان از بازی بازیگرانی چون سیما تیرانداز و بهزاد فراهانی در دهه ۵۰ لذت خواهند برد.
وی با اشاره به اهمیت طراحی صحنه و لباس در این اثر تاریخی بیان میکند: گیلان سرزمینی سرسبز است و داستان ما در فضای واقعی شکل میگرفت؛ اما به دلیل وفاداری به تاریخ سرزمین گیلان تلاش کردیم با طراحی صحنه و دکور کیوان ذوالفقاری و طراحی لباس زهره رفیعی این داستان عاشقانه را به شکل باورپذیر و جذابی تولید کنیم.
میثم آهنگری، مجری طرح سریال مادر سوجان نیز عنوان میکند: این مجموعه تلویزیونی فرهنگ و رسوم گیلان را از صدسال پیش تا الآن به تصویر میکشد. داستان سریال بعد از قیام میرزا کوچک خان را روایت میکند و ما قصه زندگی چند نسل در یک خانواده را تا قبل از انقلاب اسلامی داریم./آرمان ملی
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.