اجتماعی
رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان فقط شامل معلمان میشود /درخواست اجرای مادهی ۶ و تبصرههای ۱ و ۲ قانون نظام رتبه بندی معلمان
رتبه بندی معلمان یکی از مسائل به شدت مهم در بین مردم میباشد.

اجتماعی
رتبه بندی معلمان یکی از مسائل به شدت مهم در بین مردم میباشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات به شدت مهمی است که ذهن تمامی افراد را به خودش مشغول کرده است. رتبه بندی معلمان تا به امروز باعث شده مردم به سوالهای زیادی بپردازند. رتبه بندی معلمان یکی از ضرورت های اساسی در بهبود کیفیت نظام آموزشی است. اجرای صحیح رتبه بندی معلمان میتواند به ارتقای سطح علمی و مهارتی ارتقای بهبود در آموزش میشود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به معلمان در حوزههای معیشتی و حمایتی گفت: قانون رتبه بندی معلمان با دقت نوشته شده و عزیزانی که غیر از معلم هستند نباید شامل رتبه بندی شود؛ رتبه بندی فقط باید شامل کسانی شوند که معلمی میکنند.
رتبه بندی معلمان
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی که ظهر امروز سهشنبه در بهارستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت تحول در حوزه آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۰ حکم مربوط به این حوزه در فصل آموزش قانون برنامه هفتم تدوین و تصویب شده که اجرای این احکام از اساسیترین کارهاست.
قالیباف در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به معلمان در حوزههای معیشتی و حمایتی گفت: قانون رتبهبندی فرهنگیان با دقت نوشته شده و عزیزانی که غیر از معلم هستند نباید شامل رتبهبندی شوند؛ رتبهبندی فقط باید شامل کسانی شود که معلمی میکنند.
وی با اشاره به مشکل کمبود معلم در کشور و راهکارهایی که در این حوزه وجود دارد، گفت: در جلسه سران قوا تصویب شد تا سقف ۱۰۰هزار نفر از معلمانی که ورودیهای اوایل راه اندازی آموزش و پرورش بودند را این وزارتخانه بتواند به روشهای مختلف نگه دارد؛ این افراد اگر میخواهند شاغل بمانند و ادامه کار دهند، براساس قانون تا ۳۵سال خدمت به کار خود ادامه دهند؛ اگر هم کسی خواست بازنشسته شود به این شرط باشد که حقوق بازنشستگی دریافت کند، پاداش او نیز خارج از نوبت و ظرف ۳ماه پرداخت شود و بعد قرارداد قطعی ۵ ساله نیز با او بسته شود تا در این مدت به کارش ادامه دهد البته این فرایند نیاز دارد تا آموزش و پرورش فقط نیروهای کیفی و مؤثر را جذب کرده و برای آموزش استفاده کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارکرد: البته این تصمیم برای ۵ سالی است که برنامه هفتم باید اجرا شود و طی این مدت نیز باید تعداد ورودیها را تنظیم کنیم تا مشکلی که اکنون با آن مواجه شدهایم حل شود.
قالیباف همچنین با تأکید براستفاده از ظرفیت حلقههای میانی برای مدرسهسازی، عنوان کرد: موضوع حمایت از حقلههای میانی و گروههای جهادی در ماده ۱۸ قانون برنامه هفتم دیده شده که میتوان از ظرفیت آن برای مدرسه سازی استفاده کرد.
رئیس دستگاه تقنینی کشور، وزارت آموزش و پرورش را مهمترین وزارتخانه دانست که مجلس با همه کارهایی که بر عهده دارد آن را دنبال میکند و گفت: وزارت آموزش و پرورش در حدود ۲۰ سال گذشته ۱۷ وزیر و سرپرست به خود دیده که همین حاکی از مشکلات عدیده این وزارتخانه است. همچنین اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم بسیار معطل مانده است و البته بخشهایی از آن نیازمند بازبینی و به روزآوری است.
قالیباف با بیان اینکه آموزش و پرورش مانند نیروی انتظامی کارهای لحظهای بسیاری دارد، گفت: شما باید قرارگاهی برای امورات جاری خود در نظر بگیرید و افراد کاری و با انگیزه را آنجا قرار دهید تا همه امور را دنبال کنند و در کنار آن به ستادی، غیر ستاد وزارتخانه نیاز دارید که کارهای مهم و فوری را احصاء کرده و پیش روی شما بگذارد تا پیگیری کنید.
قالیباف با اشاره به اهمیت موضوع مولدسازی در وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه این وزارتخانه در حوزه مولدسازی بسیار فعال بوده و البته لازم است موضوع حرفهای و دقیق دنبال شود تا منابع آن حیف و میل نشود. لذا باید افرادی متخصص، با تجربه و با انگیزه این موضوعات را دنبال کنند و اگر این چنین شود، اعتبارات مورد نیاز شما از یک سوم درآمدهای مولدسازی قابل تأمین است.
وی در ادامه با بیان اینکه در هر سه قوه و به ویژه در مجلس پشتیبان آموزش و پرورش خواهیم بود، گفت: شما باید دغدغه وضعیت معلمان را داشته باشید که اگر این موضوع اصلاح نشود، آموزش و پرورش هرچه تجهیزات و امکانات هم داشته باشد، نمیتواند تعالی یابد
در ابتدای این دیدار نیز علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طراحی نقشه راه ۴ ساله این وزارتخانه در راستای برنامه هفتم، گفت: ۱۴ کارگروه برای این موضوع تشکیل شده است و جلسات آن به صورت مستمر برگزار میشود که اجراییسازی آن را شخصا دنبال میکنم.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری ۱۷ جلسه با مسعود پزشکیان که حاکی از اهمیت این حوزه برای رئیس جمهور است، عنوان کرد: لازم است نگرشها نسبت به جایگاه تعلیم و تربیت تغییر کند.
کاظمی اجرایی سازی نقشه راه تدوین شده را از جمله اموری دانست که شخصاً دنبال میکند و گفت: تحول درسی مدرسه در دستور کار ما قرار دارد، ضمن اینکه تغییر ساختار نظام مدارس نیز نیاز به اصلاح دارد.
کاظمی در ادامه توسعه عدالت آموزشی را با تغییر در کیفیت مدارس همراه دانست و افزود: اختیار این موضوع را از پایتخت به استان ها تفویض کردهایم و استانداران و فرمانداران باید در این زمینه اقدام کنند. آموزش معلم، تغییر روشهای یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس و تغییر در فناوریهای مورد نیاز کلاس درس از جمله این تغییرات برای افزایش کیفیت است.
در این جلسه همچنین معاونان وزارت آموزش و پرورش نیز به بیان گزارشی از حوزههای مسئولیت خود و نیازهای این وزارتخانه پرداختند./عصر ایران
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام،
به استحضار میرساند که از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ قانون نظام رتبهبندی معلمان اجرا شده ولی در مرحلهی اجرا نص قانون رعایت نشده است؛ وزارت آموزش و پرورش در مرحله استقرار قانون مذکور در اعطای رتبهی استاد معلم و اختصاص امتیازات فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری به مشمولان رتبهبندی قصور و کوتاهی داشته است و مابهالتفاوت پاداش بازنشستگی حائزان رتبهی استاد معلم را نیز پرداخت نکرده است و پس از بازنشستگی نیز صندوق بازنشستگی کشوری فوقالعاده رتبهبندی را از احکام بازنشستگان ۱۴۰۱ حذف و پس از ۱۸ ماه آن را بر خلاف قانون در میانگین حقوق محاسبه و با حداقل حقوق همسانسازی ادغام نموده است و تاکنون ضریب رتبه استاد معلم و امتیازات فصل ۱۰ را مختص و مستقل و مجزا همانند جدول امتیازات بازنشستگان اساتید دانشگاه و قضات و همچنین بازنشستگان لشکری در احکام بازنشستگی اجرایی نکرده است؛ لذا درخواست اجرای مادهی ۶ و تبصرههای ۱ و ۲ قانون نظام رتبهبندی معلمان مورد استدعاست که به صراحت بیان میدارد فوقالعادهی رتبهبندی باید مجزا از میانگین دوسال پایانی و علاوه بر حداقل حقوق قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت گردد.
بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۱/کارزار
اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.