اجتماعی
آخرین اخبار مربوط به رتبه بندی معلمان | معلم در کدام استان ها بیشتر کمبود دارد؟/تکلیف پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ۱۴۰۲ قبل از پایان سال مشخص شد
اجرای طرح رتبه بندی معلمان به بهبود کیفیت آموزش در مدارس کمک میکند.

اجتماعی
اجرای طرح رتبه بندی معلمان به بهبود کیفیت آموزش در مدارس کمک میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رتبه بندی معلمان طرحی است که با هدف ارتقای آموزش و وضع شغلی اجرا میشود. در طرح رتبه بندی معلمان، معلمها بر اساس سابقه کار و تحصیلات و… طبقه بندی میشود. رتبه بندی معلمان شامل معلم پایه و معلم ارشد و خبره و عالی است که هر کدام امتیازات و مزایای مالی خاص خود را دارند. اجرای طرح رتبه بندی معلمان باعث افزایش حقوق و مزایای معلم ها میشود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
یکی از موضوعات بحث برانگیز سال های اخیر در حوزه آموزش و پرورش که موافق و مخالفان زیادی نیز داشت، رتبه بندی معلمان بود. طرح رتبه بندی معلمان که سال هاست مطرح است و هم اکنون با اجرایی شدن این طرح به گفته مسئولان ذیربط هزاران معلم مشمول این طرح خواهند شد. طبق قانون رتبه بندی معلمان، این طرح به منظور افزایش کیفیت فرایند تعلیم و تربیت و استقرار نظام پرداخت ها بر مبنای تخصص و عملکرد رقابتی معلم ها انجام می شود.
رتبه بندی معلمان
اکنون مطالبه فرهنگیان کشور به تحقق پیوسته و سامانه رتبه بندی معلمان rtb.medu.ir به منظور اجرای طرح نظام رتبه بندی معلمان شروع به کار کرده است. در گذشته رتبه بندی معلمان از طریق سایت rtb.medu.ir انجام می شد، اما اکنون تمامی فرایندهای نظام رتبه بندی فرهنگیان از بارگذاری مدارک گرفته تا ثبت اعتراضات از طریق سامانه my.medu.ir صورت می گیرد. سامانه های مختلفی برای ارائه خدمات به فرهنگیان راه اندازی شده که یکی از آن ها سامانه جامع منابع انسانی آموزش و پرورش است که به منظور یکپارچه سازی و انجام سریع امور مربوط به منابع انسانی آموزش و پرورش راه اندازی شده است.
برای جلوگیری از ایجاد اختلال و مشکل فنی در سامانه رتبه بندی معلمان جدول زمان بندی برای ثبت نام در این سامانه تعیین شده است و علاوه بر آن مهلت ثبت نام نیز تمدید خواهد شد، بدین جهت مشمولان اعم از معلمان رسمی و پیمانی می توانند با خیالی آسوده اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند. در ادامه مقاله به ثبت نام سایت my.medu.ir نیز پرداخته شده است./هیوا
نادر کریمی بیرانوند به تعریفی از بازماندگان از تحصیل پرداخت و گفت: بعضی از دانشآموزانی که در رنج سنی متوسط نظری قرار دارند، دوره ابتدایی یا متوسطه اول را نگذراندهاند، بنابراین نمیتوان گفت این افراد تارکان تحصیل در دوره نظری هستند. این افراد باید دورههای نگذرانده را بگذرانند تا بتوان برای آنها برنامهریزی کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین کار در حوزه متوسطه، الگوی مدرسه تراز است که طی سه سال، تمام مدارس عادی دولتی تحت پوشش این طرح قرار میگیرند افزود: برای مدارس عادی دولتی هم حمایت مدیریتی صورت میگیرد و هم اعتباراتی برای آنها تخصیص پیدا میکند. همچنین مدارس اولویت دار عادی دولتی با بهترین دبیرهای سطح تهران آموزشهایی را میبینند و به استانها نیز سوق داده میشود تا از آنها استفاده کنند.
کریمی درباره برنامههای این معاونت در افزایش نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان گفت: افزایش معدل دانش آموزان نیازمند یک فرایند و سلسله برنامهها است، اینطور نیست که امروز کاری برای افزایش معدل دانشآموزان انجام شود و سال بعد محقق شود. نیازمند برنامههایی از جمله پویش جهاد علمی برای مناطق محروم، حمایت از مدارس شبانه روزی، بحث توانمندسازی دبیران و… است؛ با کارهای انجام شده طی سال گذشته ۵۷ صدم، ارتقای نمره معدل دانش آموزان را نسبت به سال قبل آن داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امسال هم برنامههایی را در خصوص توانمندسازی معلمها، حمایت از مدارس عادی دولتی، نظارت بر مدارس عادی دولتی و حمایت از آنها داشتیم افزود: امیدواریم این امر موجب ارتقای میانگین نمرات دانش آموزان شود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری با بیان اینکه بودجهای برای مدارس مناطق محروم در نظر گرفتهایم عنوان کرد: در خصوص مدارس تراز اعتباراتی تخصیص داده شده، در ماه گذشته نیز اعتباراتی برای مدارس لازم التوجهای که در استانها شناسایی کردهایم اختصاص دادهایم.
کریمی با بیان اینکه با توجه به ارتباطی که با معاونین استان گرفته شده، مدارسی که بیشترین نیاز و کمبود را در کل کشور داشتند و در حاشیه شهرها و روستاها بودند به عنوان مدارس لازم توجه در نظر گرفته شدند و ابلاغ اعتبار هم داشتهایم، درباره کمبود معلم در استانها گفت: کمبود معلم در همه استانها وجود دارد، همین شهر تهران بیشترین کمبود معلم را نسبت به استانهای دیگر دارد، اینطور نیست که استانهای مناطق محروم بیشتر از سایر استانها کمبود معلم داشته باشند چون کمبود معلم با توجه به افزایش تعداد دانش آموزان در حوزه متوسطه بیشتر میشود. در همه استان ها نیاز به معلم وجود دارد و طی دو سال گذشته استخدامهای خوبی صورت گرفته و تعداد زیادی جذب شدهاند که امیدواریم تا رفع کمبود ادامه داشته باشد./تجارت نیوز
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که باقیمانده پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۲ تا قبل از پایان هفته آینده پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، در جلسهای که با قائممقام رئیس کل بانک مرکزی و رئیس هیئتمدیره بانک ملی برگزار شد، موانع تأمین نقدینگی و فروش ۲۳ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار دولتی برطرف شده و این منابع مالی در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
حمیدرضا حاجی بابایی، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی، نیز تأکید کرد که این مبلغ تا قبل از پایان سال جاری به حساب بازنشستگان فرهنگی واریز خواهد شد.
وی همچنین اظهار داشت که مجلس با فشار بر سازمان برنامه و بودجه، تأمین اعتبارات لازم برای پرداخت این پاداشها را تسریع کرده است. در حال حاضر، بودجه آموزش و پرورش در حال بررسی است و پس از تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ خواهد شد.
افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به ۲۷ سال
احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، اعلام کرد که سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۲۷ سال افزایش یافته است.
این تغییر در نشستهای مشترک کمیسیون آموزش مجلس و وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا پیشنهاد افزایش سن ورود تا ۳۰ سال مطرح شده بود، اما در نهایت تصمیم نهایی بر ۲۷ سالگی گرفته شد.
فراهم شدن فرصت بیشتر برای علاقهمندان به حرفه معلمی
رفع محدودیتهای سنی که بسیاری از داوطلبان را از ورود مستقیم به دانشگاه فرهنگیان محروم میکرد
کاهش وابستگی به آزمون ماده ۲۸ برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش
این تصمیم به زودی به صورت رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش اطلاعرسانی خواهد شد و انتظار میرود تأثیر مثبتی در جذب نیروهای جدید و تأمین کادر آموزشی داشته باشد./هفت صبح
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.