به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،با نزدیک شدن به هفته معلم، فرهنگیان در انتظار محقق شدن وعده اجرای رتبه بندی معلمان هستند و در آخرین اخبار منتشر شده آئین نامه تدوین و به دولت ارسال شده است اما هنوز سوالاتی درخصوص ملاکها و نحوه اجرا از سوی فرهنگیان مطرح میشود.
چهار عامل موثر در آییننامه رتبه بندی معلمان
صلاحیت و شایستگی (میانگینی از نمرههای ارزشیابی و نظر آموزش مربوطه)
-
- شایستگی عمومی ۳۰ درصد (اخلاق و اعتقادات)
- شایستگی تخصصی ۲۶ درصد (شامل مدرک تحصیلی و …)
- شایستگی حرفهای ۲۴ درصد
- تجربه ۲۰ درصد (سنوات سابقهها مثل سابقه تدریس، مدیریت، حضور در مناطق محروم و …)
بر اساس آیین نامه رتبه بندی معلمان که برای صدور احکام معلمان ابلاغ شده است، نحوه امتیازدهی رتبه بندی معلمان هر ۵ سال به شرح زیر است:
جدول امتیازدهی رتبه بندی معلمان
رتبهها |
پایهها |
شایستگی عمومی |
شایستگی تخصصی |
شایستگی حرفه ای |
تجربه |
آموزشیار معلم (رتبه یکم) |
- پایه یک (حداقل): ۴۵
- پایه دو: ۴۷
- پایه سه: ۵۰
|
حداقل ۱۳ امتیاز |
حداقل ۱۲ امتیاز |
حداقل ۱۱ امتیاز |
حداقل ۲ امتیاز |
مربی معلم (رتبه دوم) |
- پایه یک: ۵۵
- پایه دو: ۵۷
- پایه سه: ۶۰
|
حداقل ۱۶ امتیاز |
حداقل ۱۴ امتیاز |
حداقل ۱۳ امتیاز |
حداقل ۱۰ امتیاز |
استادیار معلم (رتبه سوم) |
- پایه یک: ۶۵
- پایه دو: ۶۷
- پایه سه: ۷۰
|
حداقل ۱۹ امتیاز |
حداقل ۱۶ امتیاز |
حداقل ۱۵ امتیاز |
حداقل ۱۲ امتیاز |
دانشیار معلم (رتبه چهارم) |
- پایه یک: ۷۵
- پایه دو: ۸۰
- پایه سه: ۸۵
|
حداقل ۲۳ امتیاز |
حداقل ۱۹ امتیاز |
حداقل ۱۷ امتیاز |
حداقل ۱۴ امتیاز |
استاد معلم (رتبه پنجم) |
- پایه یک: ۹۰
- پایه دو: ۹۵
- پایه سه: ۱۰۰
|
حداقل ۲۵ امتیاز |
حداقل ۲۱ امتیاز |
حداقل ۲۰ امتیاز |
حداقل ۱۷ امتیاز |
نکته: کسب رتبههای چهارم و پنجم شرایط اختصاصی نیز دارد که در ادامه ذکر میشود.
انتهای پیام/*